اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
دکتر اکبر ظریفی 

برای نقد یک برنامه، ظرف زمانی مشخصی بنابر استاندارد های کار وجود دارد. برنامه تابه اجرا در نیامده باشد،نمی توان درستی سنجی اجرایی کرد،بررسی نظری در ساختارهایی که عمل اهمیت دارد،کاربردی نخواهد بود و برای ساحت غیر عملی ممکن است ارزش داشته  باشد، ولی برنامه هایی که برای اجرا تنظیم می شود،باید فرصت اجرا به آن داده شود،و پس از آن به نقد آن باید نشست. نیروی انسانی هم جزئی از برنامه است،کنش های مدیران در طول برنامه و بنابه شرایط و موقعیت های بایسته ،سنجیده می شود.در این مسیر می بایست همه سخن مبتنی بر یک چارچوب های پذیرفته شده باشد.بر هر مبنایی نمی توان به نقد نشست.

الف)کنش مدیران اجرا کننده برنامه:

در سال نخست آغاز به کار مدیران، می بایست آن چیزی که بایسته درستی سنجی است مورد واکاوی قرار بگیرد. روشن است مدیری که تنها یک سال از کارش گذشته،برنامه اورا نمی توان ارزیابی اجرایی کرد.زیرا برنامه باید به اجرا دربیاید،نتایج پیش بینی شده،مبنی بر هدف گذاری های کوتاه و بلند مدت،تحقق بیابد، واین تحقق را به ارزیابی نشست.سال نخست مدیران،از نظر گزینش نیروی انسانی واکاوی می شود.

اینکه:
●برای دوایر مورد نظر از چه نیروهایی استفاده کرده است؟
●این نیروها در چه منظری از توانایی های بایسته هستند؟
●شکل گزینش آنان از چه مکانیزمی پیروی کرده است؟
●این مدیران در دوره کاری خود،به چه شکلی ارزیابی شده اند؟
●جابجایی مدیران از چه روندی برخوردار بوده است.

ب)درستی سنجی《نقد》برنامه:

پس از سال نخست، دومین سال، در پایان از منظر طرح و برنامه سنجیده می شود. یعنی: 

● در پایان دومین سال،برنامه تنظیم شده مدیر برای دوره مندرج در ابلاغ خود،چه ساختاری دارد؟
●آیا برنامه پیش بینی شده دارای درصد قابل قبولی از بایسته های مبتنی بر استانداردها است؟
●در برنامه چه نوع نگاهی محور است؟
●چه فرصت هایی در برنامه پیش بینی شده است؟(مالی و...)و آیا این فرصت ها تحقق یافته است؟
●منابع در اختیار چگونه هزینه شده است؟
●منابع پیش بینی شده تا چه درصدی تامین شده؟و چگونه و در "چه جاهایی" هزینه شده است؟
●آیا این هدف،مطابق خواست و نیاز کلان محدوده جغرافیایی مورد نظر است؟

سال سوم به بعد باید نتایج برنامه به صورت ملموس و به صورت پیوسته نمایان شود.و در این مرحله کار نقد بسیار آسان و بنابر شرایط و امکانات موجود،به پیش خواهد رفت.پس از سه و چهار سال،دیگر مدیران نمی توانند،فرصت خواهی بکنند تا کارشان در سنجش به تعویق بیفتد.-البته فعلا ما درحوزه آموزش و پرورش،سخن می گوییم.

باتوجه به سخن بالا، حوزه اداره کل آموزش و پرورش،اکنون چگونه است؟

مدیر کل محترم آموزش و پرورش خوزستان ، با تقلای استاندار محترم وقت و دیگر کارگزارانش، کار خود را در پایان فصل اول سال ۹۲ شروع کرد. سابقه معاونت آموزش عمومی در اداره کل آموزش و پرورش در دوره ای از دولت های پیشین برای ایشان وجود داشت.

بدنه اصلاح طلب و اعتدالی استان، بر اساس همان سابقه، توقع برخورداری مدیرکل از رویکرد تحول خواهی را داشتند.این انتظار می بایست در آغاز کار در گزینش مدیران زیر مجموعه نمود پیدا می کرد.بخشی از این گزینش ها توقع را برآورد می کرد و برخی نیز ناامید کننده می نمود.

-نگرش فامیلی به گزینش مدیران موجب به کار گیری بعضی افراد شد که هماهنگی آنان به سمت مخالفان دولت می چربید،و مبنای انتصاب آنان وابستگی های خانوادگی بود.

- در گزینش نمایندگان اقوام نیز،بدون توجه به مشاوره های جمعی ، از عده معدودی از افراد که نمایندگی طیف وسیع قومی را به عهده نداشتند،استفاده می شده است.

- مدیر کل محترم،کاملا گماشتگی نمایندگان را بازی کرد،چه در مجلس قبلی و چه فعلی.هر کدام از نمایندگان،بدون نگاه به همکاری و هماهنگی آنان بادولت،نیروهای دلخواه خود را به ایشان تحمیل کردند،حتی نماینده ای حکم ایشان برای مدیریت یکی از شهرها را با بی احترامی بی سابقه مورد برخورد قرار داد،و مخالفت خودرا ادامه داد تا بالاخره نیروی شایسته هماهنگ با دولت را برکنار کرد،تعامل با نمایندگان گویا از سوی مدیر کل محترم،وادادن تفسیر شده است.

-در جابجایی مدیران،کارنامه کاری،تقریبا در اولویت های انتهایی بوده است. 

- چگونگی و میزان هماهنگی و مشورت با معاونین ومدیران زیر دست،خود داستان دیگریست که خود آنان بهتر می توانند بیان کنند.

-شکل و روند ورود نیروهای حق التدریس به آ پ چگونه بوده است؟

-نحوه و چگونگی برگزاری مزایده ها و مناقصه ها - در جاهایی که نیاز بوده- به چه شکلی بوده است؟
-برای از بین بردن کلاس های کپری و کانکسی،اقدام چهارساله می بایست،درصد قابل توجهی از رشد را به دنبال داشته باشد،اکنون وضع استان در این دو شاخص چیست؟ هنوز خبر از وجود بسیاری از کلاس های کپری و کانکسی وجود دارد.
-رشد نمره دانش آموزان سال سوم متوسطه -دروس نهایی-در چهار سال گذشته، شاخص خوبی برای توسعه به حساب می آید،بهتر است نقش مستقیم و کمک های مدیر کل به معاون مربوطه در این میان نشان داده شود.

-رتبه واقعی استان در کنکور سراسری -بدون درنظر داشتن مراکز استعدادهای درخشان-در چه وضعی است؟

-مراکز استعدادهای در خشان در دوره چهارساله چه وضعی پیدا کردند؟ رتبه قبل و بعد این مراکز در چه وضعی است؟

چرا چند سال است از دانش آموزان خوزستانی در المپیاد های علمی داخلی و بین المللی خبری نیست؟این استان قبل از این،مدال آوران جهانی را در خود دیده بود.

-میزان وصول مطالبات آموزش و پرورش از دیگر نهادهای صنعتی و...در استان ،چه میزان بوده؟ پس از وصول، چگونه ودر چه جاهایی هزینه شده است؟ و...

این حق مسلم مجموعه  آموزش و پرورش  در استان است که دوره چهارساله مدیر خودرا به صورت شفاف ارزیابی شده ببیند.

برچسب ها: دکتر اکبر ظریفی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار