اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
بسیاری از نمایندگان و تحلیل گران معتقدند چرا در کابینه ی یازدهم ما وزیری نداریم؟ خوب است این سوال را امروزه از کسانی بپرسیم که معتقدند چرا شهردار و یا استادندار بومی می خواهید؟ وقتی ما حتا اعتقادی به یک شهردار بومی نداریم، پر مسلم است هرگز جنین کسی آموزش نمی بیند، در نتیجه این می شود که امروزه در دولت یک نفر را نداریم. واقعیت این است، موقع آن رسیده تا بهم اطمینان کنیم.

خوانانیوز در مطلبی نوشت : عاقبت پس از کش و قوس های فراوان شورای شهر بر اساس تصمیم جمعی خود و با استناد به ماده 71 بند یک و تبصره یکم، انتخاب شهردار را پس از رسمیت یافتن به اجرا نهادند. اکنون به واسطه کلانشهر بودن اهواز بر اساس تبصره سه از ماده 71 حکم شهردار توسط وزارت کشور تایید می گردد و به همین خاطر در این مدت سرپرست شهرداری به عنوان شهردار موظف به خدمت است.

شهردار اهواز با 14 رای موافق توانست افتحار خدمت را در این سمت بدست بیاورد و لازم است پس از تایید حکم از سوی وزارت کشور کار خود را شروع نماید. زمان این مدت تاییدی حکم بین 20 روز تا حداکثر سه ماه می باشد.بدیهی است در این راه شورا موظف است به نظارت بر مصوبات صورت گرفته و عملکرد شهردار در طول خدمت می باشد.

اگر به جریان شورا در سه دوره قبل روی کنیم کاملا مشهود است که تاثیر خوبی بر روند دموکراتیزه کردن داشته هر چند در این راه با مشکلاتی نیز همراه بوده است که بر اثر عدم همگرایی بین مدیران دولتی و مدیران مردمی بوده است..در بین اعضای شورا نیز اگر به دقت نگاه کنیم به تخصص های کاملا کارآمد می توان رسید. از یک سو عناوین تخصصی و آکادمیک و نیز از سوی دیگر کارآمدی در مشاغل مدیریتی و تجربه شورایی و نیز مدیریت شهرداری توامان در این شورا به چشم می خورد.امیدواری ما از سویی بیشتر می شود که انتخاب آنان به سوی یک شخص بومی گرایش یافت و این گزینه که خود مدیری قدیمی در استان است امروزه در مدیریت شهری نیز به عنوان گزینه انتخاب شد.مدیریت بومی از آن جهت ارزشمند و کآرامد می شود که همه اعضای شورا بتوانند با او تعاملی مثبت و کارآمد داشته باشد.

خوزستان و بخصوص شهرداری کلانشهر اهواز نیاز مبرم به یک مدیر بومی داشت. این مدیر بومی، می تواند دردهای ملموس را درک کند، می تواند با اقوام درون و بیرون شهرداری ارتباط برقرار کند، می تواند از شرکت های بومی استفاده کند، درد کارگران، درد او خواهد بود. ما در آسیب شناسی هایمان به پیمانکارانی بر می خوریم که از جاهای دیگر می آمدند و بهترین پروژه ها را با بهترین مبالغ دریافت می کردند.آیا کار با یک پیمانکار بومی به صرفه تر است یا با یک پیمانکار غیر بومی؟ آیا به تعهد بومی بودن اعتقاد داریم؟ پر مسلم است که غیر بومی بودن گزینه ای است که قابل پیگری نیست. ضربه های فراوانی از این جریان در طول سال ها خورده ایم. این که دستور از شهرداری آمده که قیمت پروژه ها گفته نشود از جمله دستوراتی است که قابل فهم نیست. چرا باید پروژه به هر قیمتی درست شود؟

شورا

تضارب آرای خصیصه ذاتی شوراهاست و این تضارب را نباید با تناقض همراه دانست. هم در انتخاب رییس شورا و هم در انتخاب شهردار، شورا دارای استقلال عمل می باشد. در متن قانون شورا ناظر است و می تواند در همه زمان ها به جز همراهی شهردار از او سوال جواب و نیز اعتراض نماید.

مسلم است در این راه وجود یک شهردار بومی مراتب راه را برای آنان تسهیل کرده و توان تعامل را به مراتب بالا می برد. در ضمن شهردار منتخب امروزی کلانشهر سید خلف موسوی در طول این تجربه بزرگش در کنار شورا می تواند به شهرداری خوب و کار کشته تبدیل شود.یکی از دلایل لزومیت شوراها در شهر هماهنگی آنان با شهردار و نیز همکاری آنان است و همین باعث می شود درصد هدر رفتن و اشتباه در مدیریت شهری به حداقل برسد.

در بین مدیران شهرداری بهترین کار شورا و شهردار امروزه بررسی عملکردهای آنان است. باید ببینیم کدام شهرداری و کدام سازمان عملکردی بهتری داشته و دارد. مدیریت ها باید بر این اساس جایگزین شوند و تغییر احساسی مسلما می تواند نتایج زیانباری به همراه داشته باشد.و دیگر اینکه پس از آمدن شورا و انتخاب شهردار امروزه شاهد شایعاتی مبنی بر تغییرات هستیم که می تواند در راندمان و عملکرد و بی انگیزگی مدیران و کارکنان تاثیر گذار باشد.

بهتر آن است که به جریانی بهتر تن بدهیم و به آمار و عملکردهای مدیران نگاهی مثبت کنیم. به کارهای شده، و کارهای نشده، شهرداری پس از انحلال توانست وضعیت نابسامان بسیاری از سازمان ها را جمع نماید. بخصوص در سازمان فضای سبز و نیز سازمان مدیریت پسماند توانست نظر استاندار و رییس اداره محیط زیست را به خود جلب نماید.

همچنین در فضای سبز توانستند مقطعی از جریان دیوار سبز را نیز تحویل دهند و از آنسوی وضعیت درآمد و پرداخت حقوق کارکنان را سر و سامان دهند. در مدیریت پسماند هم جابجایی محل دفع پسماند به مکانی بهداشتی و بر اساس متد های مدرن یکی از کارهای شاخص بود که به اجرا درآمد.در کنار بسیاری خوبی ها بسیاری نابسامانی ها هم بوده که می توان آسیب شناسی کرد تا در آینده در روند کار سهولتی بیشتر اعطا شود.

اینک شورای چهارم شهر اهواز در یک انتخاب و یک دوره دیگر مورد آزمایش قرار می گیرند و آنچه در طول چهار سال مورد نقد و نظر قرار می گیرد عملکرد شورا و شهردار توامان است نه شهردار به تنهایی. امیدواری ما بر این است تا در یک کار مشترک و مشورتی بتوانم وضعیت شهری را از این بهتر نماییم.

نکته آخر

بسیاری از نمایندگان و تحلیل گران معتقدند چرا در کابینه ی یازدهم ما وزیری نداریم؟ خوب است این سوال را امروزه از کسانی بپرسیم که معتقدند چرا شهردار و یا استادندار بومی می خواهید؟ وقتی ما حتا اعتقادی به یک شهردار بومی نداریم، پر مسلم است هرگز جنین کسی آموزش نمی بیند، در نتیجه این می شود که امروزه در دولت یک نفر را نداریم. واقعیت این است، موقع آن رسیده تا بهم اطمینان کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار