شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان:
مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به رایگان بودن خدمات سیستم بهداشتی از جمله مشاوره تغذیه گفت: مردم می‌توانند برای پیشگیری از بیماری‌ها و افزایش سطح آگاهی و همچنین درمان، به مراکز بهداشت مراجعه کنند.
مهنوش صاحبدل اظهار کرد: اضافه وزن و چاقی در استان خوزستان بالا است. در یک بررسی که در سال 95 در افراد بالای 18 سال انجام شد، مشخص شد که در خوزستان با 60 درصد اضافه وزن و چاقی مواجه هستیم. 

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که  در سال جاری در استان خوزستان در خصوص افراد بزرگسال مبتلا به اضافه وزن انجام شد، مشخص شد که 62 در صد زنان و 58 درصد مردان دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

صاحبدل افزود: علت این معضل، بی‌تحرکی و کم‌تحرکی، عادات نامناسب غذایی، مصرف چربی‌ها و روغن‌ها و غذاهای سرخ شده، مصرف بیش از حد شیرینی‌ها و همچنین غلات تصفیه‌شده مثل نان سفید و مواد نشاسته ای، مصرف بیش از حد نیاز مواد غذایی و در آخر دریافت انرژی بیش از حد نیاز است .

مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: سبک زندگی مردم به هم ریخته است، ممکن است افرادی به فکر رژیم غذایی و اصلاح تغذیه بیافتند ولی تا زمانی که سبک زندگی تصحیح نشود دوباره با این مشکل مواجه خواهند شد.

وی در خصوص نحوه اصلاح سبک زندگی تصریح کرد: برای اصلاح سبک زندگی باید برنامعه غذایی و فعالیت‌های بدنی را اصلاح کنیم. عادات اشتباه مثل خوردن نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی را کنار بگذاریم و مصرف شیرینی‌ها و غذاهای سرخ‌شده که به خصوص در استان خوزستان بسیار  زیاد است را تا حد امکان به حداقل برسانیم و ساعات سرو غذا را نیز اصلاح کنیم. متاسفانه یک واقعیت تلخ این است که تفریح جوانان، بیرون رفتن و غذا خوردن است.

صاحبدل افزود: طبق یک بررسی در سال 90 مشخص شد که استان خوزستان هفتمین استان ناامن غذایی در کشور است. پایین بودن توان خرید مواد غذایی مناسب، فرهنگ غذایی نامناسب و نیز افزایش بی‌رویه فست‌فودفروشی‌ها در سطح شهر از علل ناامنی غذایی در خوزستان هستند.

این کارشناس تغذیه در خصوص افزایش بی‌رویه مراکز فروش فست‌فود گفت: با برداشته شدن قانون فاصله‌گذاری بین اصناف در چند سال اخیر، مشاهده می‌شود که در یک خیابان چندین رستوران فست‌فود کنار هم قرار دارند و با استقبال مردم و به خصوص جوانان روبه‌رو می‌شوند.

وی افزود: مردم باید به این باور برسند که این اقلام غذایی مناسب نیستند و از طرفی باید غذاهای سنتی با قیمت مناسب عرضه شوند. یکی از عللی که مردم به فست‌فودها روی می‌آورند، گران بودن غذاهای سنتی و به صرفه بودن فست‌فودها از لحاظ قیمت است.

صاحبدل تصریح کرد: یکی از عوامل کمک‌کننده در رفع این معضل، مصرف میوه و سبزیجات است. 

وی در خصوص اهمیت ارتقای دانش سلامت گفت: متاسفانه مردم نسبت به مراجعه به مراکز بهداشتی کم‌لطف هستند در حالی که باید بدانند که مراکز بهداشتی تنها برای واکسن کودکان و مراقبت از مادران باردار نیست.

مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: یکی از وظایف کارکنان مراکز بهداشت، اطلاع‌رسانی در خصوص دانش تغذیه است و اقدام خوبی که در چند سال اخیر در شهرهای بزرگ انجام شده این است که هر فرد با مراجعه به سیستم بهداشتی در صورت تشخیص چاقی یا اضافه وزن به پزشک و سپس به کارشناس تغذیه ارجاع داده می‌شود.

صاحبدل اضافه کرد: این خدمات به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌‌گیرد و خوشبختانه اثربخشی برنامه‌ها نیز زیاد است. اکثر کارکنان خدمات بهداشتی در سطح علمی بالایی قرار دارند و مردم می‌توانند برای پیشگیری از بیماری‌ها و افزایش سطح آگاهی و همچنین درمان، به این مراکز مراجعه کنند.

وی ادامه داد: بیشتر مردم در خصوص تغذیه سالم آگاهی دارند ولی نگرش کافی ندارند و عمل نمی‌کنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار