شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
شوشان  - نوید قائدی :
با وجود این همه منابع سرشار خدادی و موقعیت اقلیمی و منطقه ای استان خوزستان، شما مهم ترین دلایل عدم توسعه مناسب استان را چه عواملی می دانید؟ 
نداشتن اهداف و آرمانی،عدم برنامه ریزی صحیح و منسجم،نداشتن مشی و استراتژی های کاربردی،عدم حس تعلق خاطر مسئولان،وجود افراد و گروه های منفعت طلب یا تعارض اقوام و... را جواب مسئله می دانید.
به نظر می رسد با بلوغ فکری تعداد بیشتری از جوانان بومی و خستگی دیگر افراد از کارکردهای غلط گذشته، میل مطالبات عمومی جهت پیشرفت و تعالی استان و بررسی علل عقب ماندگی های گذشته بیشتر شده است.
حال که این پتانسیل عظیم و کاربردی و پاک بوجود آمده است و علاقمند است که منجر به ایجاد تغییرات سازنده شود حیف است این انرژی هرز رود و نتواند کار سازنده ای انجام دهد تا در نهایت سرخورده شود.
توسعه پایدار استان در گرو برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و کاربردی است.تحقیق ایت مهم نیاز به تشکیل مجمعی متشکل از کارشناسان علاقمند و سازمان یافته دارد.این تشکل باید با پیشنهاد توده های مردمی به عنوان یه مطالبه عمومی مطرح و توسط بخش حکومتی یا دولتی تشکیل و قوام یابد،اما مدیریت و راهبری آن باید توسط نیروهای مردمی واجد شرایط بدون هر گونه وابستگی دولتی و قومی و منطقه ای باشد تا بتواند مصالح کل استان را مد نظر داشته باشد.
قطعا انجام هر کاری و یا پروژه ای کارکردهای ای اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی و فرهنگی دارد که در نهایت دیگر مناطق استان را متاثر می کند.ارتباط های بین منطقه ای و شناخت پتانسیل های درونی استان و راههای پیش روی توسعه و توانمندی های موجود اصل اساسی در تدوین راهکارهای اساسی توسعه است.
ساختار این نهاد و کارکرد آن چگونه باشد نیاز به توضیح و بررسی بیشتر دارد.اما این نهاد به عنوان یک کلیت چقدر می تواند موثر و کاربردی باشد،جواب مثبت است.
در استان خوزستان مراکز علمی و کاربردی زیادی وجود دارند،نخبگان و کارشناسان خبره ای وجود دارند که می توان از پتانسیل و توان آنان به عنوان بازوهای مشورتی برای تدوین اهداف و راهکارها استفاده کرد.
در عدم وجود چنین مراکز مهم اندیشه ای ابتکار عمل به دست افراد و گرو های مجزا و جزیره ای می افتد حال اهداف آنان خیر و سازنده باشد یا اهداف منفی و منفعت طلبی مهم نیست،مهم این است که راهکار درستی از این امور جزیره ای و بدون برنامه حاصل نمی شود.اگر هم حاصل شود مقعطی و کوتاه مدت و ابتر است.اگر هم تصمیم و اختیار در دست افراد و گروههای منفعت طلب باشد که نتیجه فاجعه بار و درجا زدن است و حیف و میل منابع اتفاق می افتد.
در نهایت تدوین برنامه ای منسجم برای توسعه استان متولی می خواهد،این متولی باید مردمی و انسجام یافته باشد،ماهیت آن باید در قالب یک اندیشکده با ارتباط مستمر مردمی و کارشناسی باشد.کلیه دستگاههای اجرای و نمایندگان مجلس و شوراها باید خود را ملزم به همکاری و تاثیر پذیر از مشی کلی این مجمع بدانند.در تعریف اجزا و روش های کاری و دامنه نفوذ شرایط و روش ها و وسعت مناطق تحت پوشش نیاز به همفکری و هم اندیشی است.
اهالی خوزستان تا به عقلانیت و همفکری و همراهی اصولی نیندیشند نمی توانند در رویای توسعه باشند و موفقیتی کسب کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار