شوشان ـ مرتضی حمداوی :
متاسفانه، رفتارهای پرخطر در مدارس کشور م مشاهده میشود. مواردی چون سیگار کشیدن، فرار از مدرسه، مصرف مشروبات الکلی، خشونت فیزیکی و ضرب و شتم حتی بین دانش آموزان دختر و خودزنی در بین دانشآموزان دیده میشود.
این مشکلات، تنها به مسائل مالی مانند پرداخت قبوض مدرسه توسط مدیر مربوط نمیشود، بلکه سوءمدیریت و فقدان تجربه کافی در برخورد با دانشآموزان، و همچنین عدم حفظ جایگاه و احترام معلمان و استفاده از مدیران بی تجربه از عوامل مهم بروز این رفتارها هستند.
البته باید خاطر نشان کرد که دانشآموزان بخش قابل توجهی از وقت خود را در خارج از مدرسه و در تعامل با خانواده و دوستان سپری میکنند. بنابراین، نمیتوان عمده ریشه اصلی این مسائل را صرفاً در مدرسه جستجو کرد بلکه جامعه و محیط خانواده نیز نقش به سزایی در بروز اینگونه رفتارها دارند!
با این حال، وزارت آموزش و پرورش بر حسب وظیفه خطیریکه دارد، میتواند با افزایش ساعات مشاوره در مدارس و توسعه مراکز مشاوره تخصصی، نقش موثری در کاهش این معضلات ایفا کند. این اقدامات میتوانند به شناسایی و حل مشکلات دانشآموزان کمک کنند.
البته، این اقدامات به تنهایی کافی نیستند و برای حل کامل این مسائل، نیاز به همکاری و هماهنگی بین مدرسه، خانواده، و سایر نهادهای مرتبط در جامعه وجود دارد. یک رویکرد جامع و چندجانبه، میتواند بهترین نتیجه را در پی داشته باشد.