اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۷۲۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
براي چهارمين بار دست در دست يكديگر گذاشتند و زنجيره يي نو بافتند. خود جوش و منظم براي حمايت از كارون و اعتراض به انتقالش به اصفهان از ظهر تا غروب سكوت اختيار كرده و كنار كارون زنجيروار ايستادند.

شوشان/ روزنامه اعتماد نوشت: نفس هايشان پر از گرد و غبار است، ديگر تاب تماشاي مرگ كارون را ندارند. براي چهارمين بار دست در دست يكديگر گذاشتند و زنجيره يي نو بافتند. خود جوش و منظم براي حمايت از كارون و اعتراض به انتقالش به اصفهان از ظهر تا غروب سكوت اختيار كرده و كنار كارون زنجيروار ايستادند. سكوت كه نه، نمي توانند سكوت كنند. حرف هايشان را بر روي مقوا، بنر و هر چيزي كه دم دست شان بود، نوشتند و آوردند. يكي با كاردستي نام كارون را حك كرده بود و ديگري شعار حمايت از كارون را به صورت كلاهي بر سر كودكش گذاشته بود. سهيلا، دختري 20 ساله است.




او درباره علت زنجيره سكوت مي گويد: دهان مان ساكت است اما دل هايمان فرياد مي كشند و مي دانيم كه صدايمان شنيده مي شود. از او پرسيدم اگر صدايتان شنيده مي شد كه تا حالابه نتيجه مي رسيديد. سهيلاگفت: صدايمان شنيده شد. اين صدا حتي معصومه ابتكار را به اهواز كشاند و اگر شده روحاني را هم مي كشانيم. حضور توده هاي مختلف مردم در زنجيره انساني كه در اهواز برگزار شد با جشنواره يي از نوشته هاي اعتراض آميز همراه بود. نوشته هايي كه از دل بر آمده است. كشاورزي نگران، كم آب شدن كارون را به مرگ خويش تشبيه كرده و مي گويد: من كشاورزم، كارون بميرد، من هم مي ميرم.

كارون، هم آب هم نان

آن طرف تر پيرمردي قايق موتوري خود را خاموش مي كند و به زنجيره يي كه در كنار ساحل است مي پيوندد. او مي گويد كه رودخانه براي من هم آب است و هم نان. پيرمرد باز هم مي گويد كه من قبلادر رودخانه ماهيگيري مي كردم ولي با كم شدن آب رودخانه ماهي ها كمياب شدند. پيرمرد ماهيگير كه حالاقايقران شده ادامه مي دهد: چون به رود وابسته شده بودم با قايق ماهيگيري كار ديگري را آغاز كردم. من اينجا مسافران يا افرادي كه دوست دارند با قايق رودخانه گردي كنند را سوار مي كنم و چند دوري در رودخانه مي گردانمشان. پيرمرد ديگري كه با نيمكت كوچكش آمده بود و در گوشه يي از زنجيره لم داده بود به ماهيگير گذشته و قايقران امروز گفت: رودخانه به جز آب و نان، خاطره هم هست. خاطرات زيبا از كساني كه اكنون پيش ما نيستند و هر وقت در كنار رودخانه مي آييم، خاطرات دوباره زنده مي شوند. مرگ رودخانه با مرگ يادها و خاطرات ما همراه است. در امتداد زنجيره انساني، دختراني كه بطري هاي آب گل آلود كارون را به صورت نمادين در دست دارند را مي بينيم كه با نوشته هاي خوانا، شعار «حداقل حق مرا از كارون نگير» را در دست گرفته اند.

خواننده «امپراتور» در زنجيره حمايت از كارون

مهدي يراحي، خواننده مطرح كشور نيز از ساعات اوليه براي حمايت از رود كارون به اهواز آمد تا در كنار ديگر همشهريانش از كارون حمايت كند. يراحي در گفت وگو با خبرنگار «اعتماد» گفت: موضوع محيط زيست و مخصوصا كارون براي من بسيار اهميت دارد. وي افزود: من معتقدم مردم خوزستان قبل از اينكه نياز به هنر داشته باشند، بايد نيازهاي اوليه آنها از جمله داشتن آب و هواي سالم را تامين كرد. اين خواننده پاپ ضمن ابراز نگراني از وضعيت موجود آب كارون گفت: متاسفانه چنين كارهاي غيرحرفه يي و غيرعلمي آسيب جدي به آب استان وارد مي كند. يراحي افزود: يك شب قبل از تشكيل زنجيره انساني با خبر شدم كه قرار است اهوازي ها روز بعد چهارمين زنجيره را تشكيل دهند. به سرعت خودم را به اهواز رساندم تا بتوانم اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانم. وي گفت: من به عنوان يك شهروند نسبت به انتقال آب كارون به هر استاني و براي هر مصرفي اعتراض دارم. پروردگار بزرگ را شاكرم كه سعادت با من يار شد و توانستم در حمايت از كارون افسانه يي در كنار هموطنان عزيز و خونگرم خوزستاني ام در اهواز حضور پيدا كنم. علت كوتاه بودن حضورم اين بود كه احساس كردم بيشتر ماندن باعث بهم خوردن نظم زنجيره مي شود.

مردم تنها در كنار كارون / خبري از مسوولان نيست

اين بار هزاران نفر آمدند اما كمتر خبري از مسوولان است. مسوولاني كه خود را نماينده اين مردم مي دانند. چه در شوراي شهر و چه در مجلس و... تنها در گوشه يي دو عضو شوراي شهر اهواز ديده مي شوند. اين دو عضو از نخستين افراد حاضر در چهارمين زنجيره بودند و خواستار توقف طرح انتقال آب كارون شدند. عاشور سواري پور، عضو شوراي شهر اهواز مي گويد: آب كارون در حال حاضر كفاف استان خوزستان نيست و ما انتظار داريم كه مسوولان مربوطه آب را به اندازه مورد نياز استان در رودخانه رها سازي كنند.

اين عضو شوراي شهر اهواز ادامه مي دهد: انتقال آب كارون با وضعيت موجود رودخانه، بايد انتظار فجايع زيست محيطي را داشته باشيم. مردم با كمبود آب شرب سالم و كشاورزان با كمبود آب زراعي مواجه مي شوند. سواري پور مي افزايد: انتظار داريم كه نمايندگان مردم خوزستان در مجلس با مردم همراهي و ايستادگي داشته باشند و هيات دولت را قانع كنند كه بازديد ميداني از استان داشته باشند و تصميمات منطقي اتخاذ كنند. جالب تر آنكه عضوي از شورا كه در حال قدم زدن ميان مردم بود، گفت: من تصادفي به اينجا آمدم و به نيت شركت در زنجيره حمايت از كارون نيامده بودم. اين در حالي است كه معصومه ابتكار، رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور پيش از اين با اشتياق در زنجيره حمايت از كارون در كنار ديگر اهوازي ها شركت كرد.

چهارمين زنجيره انساني حمايت از كارون با حضور هزاران نفر از ساير شهرستان هاي خوزستان در كنار رود كارون تشكيل شد. مردم اين استان براي چهارمين بار به صورت خودجوش اعتراض خود را نسبت به طرح انتقال آب به اهواز اعلام كردند. آنها مي گويند تا وقتي اين طرح لغو نشود ما زنجيره انساني تشكيل مي دهيم.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۵
comment
comment
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
1
6
comment ضمن حمایت از تشکیل زنجیره انسانی از کارشناسان خوزستانی خواهشمندم با تلاش مداوم خود دلایل کارشناسی خود را برای عدم انتقال اب کارون به گوش مدیران بالایی برسانند.تا علاوه بر مخالفت های سخت ابزاری در زمینه نرم ابزاری هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.
comment
عدنانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
0
5
comment عضو شورا که گفته بود من تصادفي به اينجا آمدم و به نيت شركت در زنجيره حمايت از كارون نيامده بودم چه کسی است؟ این عضو شورا با رای همین مردم بالا آمد آنوقت از تجمع حمایت نمی کند؟؟؟؟؟او کیست؟؟؟؟
comment
reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
1
3
comment نمايندگان و مسئولين اصفهان بعد از نفت و گاز به دنبال آب و كارون و در يك كلام خون ما هستند و اما دريغا نمايندگان ما و شورايي كه فردا به دنبال راي مردم مانند .... ميگردند يا غايبند و يا ميگويند اتفاقي آمدند همه مردم بدانند و آگاه باشند كه ديگر دوران انتخاب كوركورانه و متعصبانه گذشته است و در اينده كسي را انتخاب كنند كه از حق آنان و در يك كلام از حق حيات آنان دفاع كنند و نه افراد عافيت طلب ....

از آقاي سواري پور به دليل حضورشان به صورت ويژه تشكر ميكنم.
comment
محموئ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
comment
1
6
comment سلام اگر خود اصفهانی ها بودن یک قطره از اب رو به خوزستانی ها میدادند من رفته بودم مسافرت اونجا حاضر نبودن یه ادرس به ما بدن چه برسه به اب خوزستانی نخواهد گذاشت یک قطره از اب به اصفهان برسد .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
comment
1
2
comment فضای مجازی جای خوبی برای اعتراض است تمنا میکنم خوزستانی ها و فعالانان فرهنگی از این فضا استفاده کنند . سکوت به معنای رضایت به خشکسالی در خوزستان است .کارون را دریابید.اگر خشک شود خونمان خشک میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار