شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۲۵۰
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷
در دانشگاه شهید چمران اهواز چه می گذرد؟ / نامه هایی که رد و بدل می شود/ نگاهی به گزینه های مطرح شده / واکنش تشکل های دانشگاهی
هیات مورد اشاره وزیر علوم ، 12 آذر ماه به اهواز آمد و جلسه ای با نمایندگان تشکلات دانشجویی برگزار شد.

شوشان: روسای دانشگاه های کشور که به پایان فرصت چهار ساله مندرج در حکم شان رسیده یا در آینده ای نزدیک به این زمان می رسند در انتظار تعیین تکلیف وزیر علوم به سر می برند لذا وزیر علوم روزهایی پر از انتصاب یا سرشار از ابقا در دانشگاههای کشور و یا تلفیقی از این دو را پیش رو دارد.


به گزارش شوشان ، تاکنون روسای چندین دانشگاه تغییر کرده اند که این تغییرات در برخی موارد با حاشیه هایی همراه بوده است . فرجي دانا وزير علوم درباره مكانيسم تغيير روساي دانشگاه در اين دوره وزارت علوم گفته است که براي تعويض روساي دانشگاه‌ها تلاش مي‌شود تا مكانيزم‌هايی در دانشگاه‌ها ايجاد شود تا با مراجعه به تشكل‌هاي دانشجويي، اعضاي هيات علمي، نظرسنجي صورت گيرد. فرجي دانا همچنين تاكيد كرده است که براي تعويض روساي دانشگاه‌ها عجله‌يي نداريم و قائل به اين نيستيم كه اين حركت شتابزده صورت گيرد.

وی درباره روسايي كه شكايتي از آنها شده باشد، گفت: هيات‌هايي از سوي وزارت علوم به اين دانشگاه‌ها اعزام مي‌شود تا بر اساس راي آنها اقدام كنيم. به گفته او براي تغيير روساي اين دانشگاه‌ها هيات‌هايي از سوي وزارت علوم به اين دانشگاه‌ها اعزام مي‌شود تا نظرات هيات علمي و تشكل‌هاي دانشجويي را جويا شوند تا بر اساس آن فرد اصلح و متعهد كه بتواند فضاي آرامي در دانشگاه‌ها ايجاد كند انتخاب شود.

هیات مورد اشاره وزیر علوم ، 12 آذر ماه به اهواز آمد و جلسه ای تحت عنوان دیدار با نمایندگان تشکلات دانشجویی در دانشگاه شهید چمران برگزار شد. این جلسه با حضور تشکل های مختلف دانشجویی جنجال آفرین شد و حاشیه های مختلفی در پی داشت.

برخی از تشکل های دانشجویی نبود فضای باز سیاسی، توقیف شدن غیر قانونی نشریات خود ، ایجاد فضای سیاسی بسته توسط بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی، موانع موجود در تشکیل انجمن های علمی و ... را مهمترین دغدغه های خود دانستند.

البته این سخنان با واکنش بسیج دانشجویی مواجه شد. مداحی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران در صحبت های خود تعداد زیادی از نشریاتی که سردبیران آنها معتقد بودند در شرایط عدم فضای باز سیاسی دانشگاه اجازه انتشار آن نشریات داده نشده را نشان داد و عنوان کرد اگر فضای باز سیاسی وجود نداشت پس این نشریات چیست؟

دامنه اعتراضات به این نشست محدود نشد و کار به نامه و نامه نگاری کشیده شد. در همین زمینه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران نامه سرگشاده ‌اي به وزير علوم نوشت. در این نامه آمده است :" جريان‌هايي كه اين روزها با ورود بازرسان محترم وزارت علوم در دانشگاه‌ ها به راه افتاده است، باعث شده افراد وابسته به فتنه 88 و عده‌اي از دانشجوياني كه داراي سوابق امنيتي و صحنه‌گرداني در فتنه 88 را دارند از اين شرايط به نفع خود استفاده كرده و با غوغاسالاري و ايجاد فضاي هيجاني، تخريب رؤساي دانشگاه، فعالان دانشجويي و تشكل‌هاي قانوني باعث ايجاد تشنج و به هم ريختگي دانشگاه‌ها شوند تا بتوانند نظرات خود را به جامعه علمي كشور تحميل نمايند كه از جمله آن مي‌توان به دانشگاه‌هاي شهيد چمران اهواز اشاره كرد. مطالبه اساسي ما اين است كه وزارت علوم اجازه ندهند دانشگاه‌ محل جولان گرايش‌هاي سياسي كه بعضي از آنها، مخالف با اصل نظام و جهت‌گيري‌هاي نظام‌اند شود.

برخی دیگر از تشکل ها نیز اقدام به انشار نامه های سرگشاده در دانشگاه چمران کردند و پیرامون آمدن هیئت بازرسی و ارزشیابی از وزارت علوم به دانشگاه شهید چمران و موضوعاتی مطرح شده در این نشست توضیحانی دادند.

دکتر دادخواه دانشیار دانشکده الهیات در نامه ای نوشت: " هیچ یک از اعضای هیئت علمی نگران ناکارآمد بودن افرادی که گمان می رود در ماه های آینده سکان اداره دانشگاه را در دست خواهند گرفت؛ نبودند و این جای امیدواری است. نگرانی پاره ای از اعضای هیئت علمی، به زعم آنان، متوقف شدن حرکت علمی رو به جلو دانشگاه در دورانی است که مدیریت دانشگاه از دست مدیران کنونی خارج و به دست مدیران آینده قرار خواهد گرفت.این نگرانی، فی نفسه مقدس و قابل احترام است. ولی باید پرسید که از روی چه نشانه هایی این همکاران پیش بینی می کنند که در دوره مدیریت آینده ، این حرکت کُند و یا متوقف خواهد شد؟

مگر افرادی که قرار است در ماه های آینده سکان مدیریت دانشگاه را در دست بگیرند؛ اکنون از نظر علمی غیرفعال هستند؟ برخی دیگر از همکاران هیئت علمی، جسورانه و آشکارا مدیران آینده را سکولار و معاند دانسته اند . این در حالی است که معنای روشنی از سکولار ارائه نمی دهند و شاهد و مدرکی مبنی بر سکولار بودن فردی نشان نمی دهند و از سوی دیگر، پیشینه جهادی و رزمندگی و ایثارگری افرادی که فعلا در اذهان عمومی ممکن است مدیران آینده دانشگاه شوند؛ بیشتر از همه کسانی است که امروز در دانشگاه ادعایی در این باره دارند. "

به گزارش شوشان ، در هیاهو و جنجال تشکل های دانشجویی و دانشگاهی ، در ماه های گذشته گزینه ها و اسامی متعددی برای تصدی مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح شدند. دکتر محمد رعایایی رئيس اسبق دانشكده علوم دانشگاه ، دکتر رحیم چینی پرداز استاد دانشكده علوم ریاضی و كامپیوتر ، دکتر مهدی قیمشی عضو هیات علمی دانشگاه ، دکتر غلامحسین خواجه رییس اسبق دانشکده دامپزشکی ، دکتر مرتضی ممویی مشاور سیاسی استاندار ، دکتر مسعود صفایی مقدم رییس اسبق دانشگاه چمران ، دکتر علی حسین حسین زاده و ... گزینه هایی بودند که در هفته ها و ماه های گذشته نامشان برای تصدی ریاست دانشگاه مطرح شده بود که البته  از بین این گزینه ها ، اجماع و توافق بر سر انتصاب دکتر صفایی مقدم و به دست گرفتن مدیریت دانشگاه شهید چمران بیش از سایرین است.
مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
انتشار یافته: ۲۱
comment
comment
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
comment
14
2
comment صفایی مقدم گزینه خوبی نیست جو دانشگاه رو سیاسی میکنه
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
comment
comment شما از کجا می دونی گزینه خوبی نیست آقای دانشجو!!! بهتره عملکرد ایشان در زمان ریاست دانشگاه بررسی کنید تا متوجه بشید گزینه خوبی هست یا نیست
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
comment
4
12
comment بهترین فردی که می تونه دانشگاه رو از این حالت رکود در بیاره دکتر صفایی است
comment
رضا علیزاده
|
United Kingdom
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
comment
7
1
comment شنیدم دکتر رعایایی حکمش برای دانشگاه چمران صادر شده . درسته ؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
comment
1
7
comment باید در دانشگاه مشق سیاست کرد رفیق!! وگرنه بیسوادان سیاسیون می شوند
پاسخ ها
comment
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
comment
comment دیدگاه امثال شماست که دانشگاه رو سیاسی کرده
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
comment
comment چرا اگز فعالیت های سیاسی در دانشگاه در جهت تایید کردن آقایان باشد؛ خوب است ولی اگر در جهت نقد و مخالف با دیدگاه های آقایان باشد، پسندیده نیست؟
comment
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
2
8
comment درود بر دکتر صفایی
comment
امت حزب الله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
8
2
comment متاسفم . فقط همین . عده ای که در فتنه دست داشتن حالا ادعای ریاست دارن
پاسخ ها
comment
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
comment فتنه گر کسانی اند که با بیانیه فضای دانشگاه رو سیاسی می کنن. فتنه گر کسانی اند که هنوز در اندیشه بلوا هستند. حالا عده ای در آن مقطع اشتباه کردند و بر اشتباه خود نیز واقف اند چرا شما بر طبل فتنه می کوبید آیا انگیزه ای جزو جنجال دارید؟؟
comment
همشهرى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
7
2
comment اقاى دكتر صفايي مقدم در دوران رياست خود فوقالعاده حزبي قومي برخورد كرد وبر اساس هر كه با ما نيست بر عليه ماست سد محكمي در مقابل نخبگاني شد كه هم انها را از دانشگاه محروم و هم دانشگاه را از علم وتقواى انها بي نصيب گذاشت تكرار يك تجربه بد چه لزومى دارد بهترين گزينه دكتر حسين زاده
comment
دانشجوی چمران
|
United Kingdom
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
0
6
comment با سلام

به نظرم بهترین گزینه کسی است که حزبی و باندی و قومی عمل نکند. خودتون کلاه خودتون رو قاضی کنید ببینیند از بین این گزینه ها کسی این معیار داره ؟
comment
هیات علمی چمران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
1
6
comment به نظر اینجانب بهترین گزینه از بین اسامی مطرح شده اقای دکتر صفایی مقدم است که در دوره قبلی ریاست خود با سعه صدر و اخلاق حسنه و بدور از افراط و تفریط سابقه بسیار خوبی از خود در خاطره دانشگاهیان چمران به جا گذاشته اند. البته معاونین و اطرافیان ایشان همگی از این نقاط قوت ایشان برخوردار نبوده و برخی از این معاونین حتی در نقطه مقابل ایشان از حیث مدارا و رعایت اعتدال و عدم تندروی قرار میگیرند که نمونه مشخص ان دکتر ......است. بنابراین ریاست دکتر صفایی مقدم به شرط عدم استفاده از اطرافیان امتحان پس داده قبلی و بکارگیری نیروهای جوان تر خوش فکر و دارای مقبولیت در بین سایر همکاران بهترین گزینه جهت جبران عقب ماندگیهای چند ساله اخیر دانشگاه می باشد.
comment
جمشیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
comment
0
6
comment این همه دعوا و جار و جنجال برای یه انتصاب . دو طرف دعوا غصه نخورن باز هم دولت عوض میشه و دوباره رئیس دانشگاه عوض میشه
comment
هیات علمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
2
4
comment بعضی افراد دنبال فتنه مجدد با حضور رعایی و صفایی مقدم و راه انداختن تشکل های تصنعی و زیر دست و غیر اسلامی هستند مواظب باشید
دانشگاه سیاسی باسد باشد ولی آرام
comment
امیر اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
1
6
comment صفایی مقدم عملکرد خوبی داشت.و بر عکس نظر برخی از دوستان اصلا قوم گرا نیست
comment
rezaahmadi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
comment
0
6
comment از اینکه شوشان به این مبحث ورود کرد متشکرملذا به چند مورد اشاره می کنم:
1-یک روز امام فرمودند روحانی ودانشگاه باید در سیاست ورود کنند(نقل به مضمون) پس دانشگاه باید درسیاست فعال باشد وسیاسی باشد ومدیران باکفایت کاردان وافرادی که درک سیاسی بالا داشته باشند تربیت کند
2-در زمان مدیریت دوره قبل دکتر صفایی مقدم نه جناحی عمل کرد ونه قومی برخلاف نظر یکی از کامنت هانمونه اش ریاست چند دانشکده بود که از جناح موصوف به راست بودند
3-بسیج اساتید در دوره ایشان شکل گرفت بسیج کارکنان طبق گفته رئیس آن خیلی خوب حمایت شد
بسیج دانشجویی همانند دیگر گروه های دانشجویی فعال بود وهیچ گونه محدودیت نداشت
هیئت های مذهبی برای اولین بار در زمان آقای دکتر صفیی مقدم مجوز فعالیت گرفت وحمایت شد
پس انگ لایئک به یک فردی که ازکودکی مسجدی بوده در دوران دانشجویی در قبل وبعد ازانقلاب در تشکل های مذهبی فعالیت داشته
در ابتدای انقلاب به سپاه پاسداران پیوسته و فرمانده محور های عملیاتی جنگ بوده این انگ نمی چسبد
4-در زمان مدیریتش اکثریت قریب به اتفاق اساتید کارشناسان ارشد کارشناسان وکارمندان از عملکرد ونع برخورد ایشان راضی بودند ومن که یکی از کارمندان دانشگاه هستم با خبر رئیس شدن ایشان شور وشوق تازه ای را در میان آن ها مشاهده میکنم
5-در زمان تودیع ایشان ومعارفه رئیس بعدشان چنان مورد تکریم اساتی وکارکنان ودانشجویان قرار گرفته بود
که نماینده وزیر که برای تودیع ومعارفه آمده بود اظهار داشته بود من نمی دانم که کسی که این همه محبوب هست چرا باید تغییر کند وجناب دکتر سودانی در اولین جلسه اش با رئیس دانشگاه در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه اظهار داشته بود:اگر شما توانستید در زمان تودیع این چنین مورد تکریم قرار بگیرید معلوم است کار کرده اید
6-به مخالفان با شناختی که اینجانب از آقای دکتر صفایی مقدم سراغ دارم این اطمینان را می دهم چناچه در راستای قانون عمل کنند مورد آسیب قرار نمی گیرند ویک توصیه اینکه به جای تهمت وتخریب یک چهره ملی واستانی موفق بروند وازکانال های موثق وبیطرف در مورد ایشان تحقیق وبا شناخت موضع گیری نمایند
8-اتهام فتنه گری به هر کسی نمی چسبد و یک روش نخ نما شده
خواهشأ ازهمه چیز برای از میدان به در بردن رقیب استفاده نکنید کار غیر اخلاقی ومذمومی است
این اسم واقعی من نیست ومستعار است
به امید داشتن دانشگاهی مستقل وکارآمد
comment
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
comment
3
1
comment با سلام در خصوص مطلب بالا باید گفت که اولا ان تشکلها که ذکر شده افرادی غیر دانشجو و از یکی از تشکلهای منحله و معاند بودند که در حال حاضر تشکل محسوب نمی شوند و فقط به خاطر هماهنگی رییس آن گروه وزارت علوم و با هماهنگی شخص مسوول تیم وزارت به جلسه ای که اصلا به آنها مربوط نبود وارد شده بودند.پس جلسه صرفا مربوط به تشکلها نبود و در ضمن نشریاتی که ذکر شده و ان افراد غیر دانشجو مدعی جلوگیری از انتشار آنها بودند در دست بسیج دانشجویی چه میکرد ؟؟؟؟؟مگر آنها مدعی عدم چاپ آن نشریات نبودند؟
در مورد آقای صفایی بهتره دوستان به سوابق برخورد قهرآمیز این آقا با دانشجویان که اسناد آن در سایتها به وفور هست و اخراج و ......دانشجویان مظلوم در دوران ایشان یه سری بزنند.
comment
نفس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
comment
0
1
comment استادصفایی به تمام معنا استاده به فکر این پست و رتبه نبوده و نیست الان می بایست درجه پروفسور رو داشت دانشیاره چون سراغ این مسایل نبوده تخریب نکنیم وقتی شناخت نداریم [...]
comment
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
comment
0
0
comment چرا کسی از دکتر ممویی نمیگه؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا استاد و مدیر به تمام عیاره
comment
دکتر ع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
comment
0
1
comment دکترصفایی مقدم قطعی شده دیگه همه باید کمکش کنند تاجو دوستی وآرامی برای همه آماده یاشد.رهبرمعظم انقلاب هم توصیه نموده با دولت همکاری شود ودنبال جنجال نباشیم.دکتر صفایی مفدم هم در مدیریت آیتده بسیار بهتر از قبل عمل خواهد مرد وهم گرایی ایجاد میکند. [...]
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار