اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۸۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
سرپرست حوزه هنری خوزستان
اولین اولویت حوزه ی هنری در سال 93 پرداختن به شعار سال است.

نادری  با اشاره به شهادت سید مرتضی آوینی افزود: در ایامی هستیم كه شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی است كه به هنر دفاع مقدس محتوا داده است و ما می خواهیم این بهره را ببریم كه این مضامین در آثار ما به چشم بیاید.

محمود نادری سرپرست حوزه هنری خوزستان با اشاره به ایام شهادت مرتضی آوینی اظهار كرد: از مضامینی كه ما گاهی در هنرها  می بینیم و با علاقه مندی خاصی دنبال می شود، بحث كودك، اخلاق و خانواده است و همه ی این ها از مضامینی است كه در بردارنده ی آموزه های دینی ماست و در فرهنگ ما وجود دارد و ماعلاقه مند هستیم به نوعی در آثار هنری دیده شوند، چرا كه اعتقادمان بر هنر مفهومی و با محتواست و صرف لذت بردن كافی نیست.
نادری در ادامه در تشریح برنامه های سال 92 گفت: از نیمه ی دوم سال 92 كه تغییرات مدیریتی در حوزه ی هنری خوزستان رخ داد، با كوهی از مشكلات و مطالبات عمل نشده و روی زمین مانده مواجه شدیم و قرار بر این گذاشتیم كه ماموریت اصلی را در حوزه ی برنامه ریزی كه همانا افشای فعالیت های فرهنگی به معنای عام است، انجام دهیم.
محمود نادری با اشاره به آغاز سال 93 گفت: آغاز سال 93 كه با تغییر و تحول طبیعت همراه است، در حوزه ی هنری نیز تغییراتی را در تدوین برنامه ها نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.
 
وی با ارائه خلاصه ای از فعالیت های حوزه  در سال 92 گفت: گام اول در سال 92 جشنواره پایتخت پنجره ها بود  كه با اجرای حداقلی و آبرومندانه و با تلاش مجموعه پرسنل حوزه هنری در اهواز و آبادان در حد مطلوب برگزار شد. نادری در ادامه افزود: این جشنواره نیاز به پوست انداختن و تقویت محتوا و نیاز به اضافه كردن بخش های دیگر و شاید در بخش هایی نیاز به حذف هم دارد.
 
وی با بیان این كه 5 سال از اجرای جشنواره پایتخت پنجره ها می گذرد افزود:  پنج سال برگزاری این نكته را به ما یاد آور می شود كه فصل دوم  این جشنواره با نگارش تازه شروع شود. وی با ارزشمند دانستن این رویداد اظهار داشت: این جشنواره بسیار فاخر مطابق با سیاست های اعلام شده از سوی حوزه ی هنری است كه می تواند جریان ساز و تاثیر گذارباشد و به نوعی تنها رویداد فرهنگی و هنری در عرصه ی دفاع مقدس  در زمان برگزاری پاسداشت آن در استان خوزستان است.
 
سرپرست حوزه ی هنری استان خوزستان در ادامه با بیان این كه دبیرخانه ی این جشنواره به زودی اعلام می شود، افزود:  بنا داریم در سال 93 در اضافه كردن بخش هایی از قبیل فیلم مستند و فیلم كوتاه، این جشنواره را با كیفیت بالا در ایام دفاع مقدس برگزار كنیم.

محمود نادری به دیگر فعالیت های حوزه ی هنری در سال 92 اشاره كرد و افزود: در آبان ماه برنامه ی "حرف آخر عشق" بزرگداشت یاد و خاطره ی دكتر قیصر امین پور شاعر نام آشنای استان خوزستان و كشورمان را داشتیم كه این جشنواره نیز در جای خود و در حوزه ی ادبیات استان، بسیار تاثیر گذاربود و با توجه به سطح بالا در طراحی و اجرا بسیار مورد توجه عامه مردم، هنرمندان و مسئولان ارشد استان قرار گرفت .
 
نادری بیان كرد: این موضوع به ما نشان داد ظرفیت های ادبی خوزستان كه كمتر به آن پرداخته شده بود، این قابلیت را دارد كه نگاه جدی تر  و عمیق تر به حوزه ی ادبیات شود كه در سال 93  در حوزه ی شعر و ادبیات شاهد رشد كیفی و كمی در رویدادها و چاپ و نشر خواهیم بود.
نادری با اشاره به برگزاری شب های شعر انقلاب به عنوان یكی دیگر از برنامه های به انجام رسیده در سال 92 به  رویداد خاك و خورشید نیز اشاره كرد و افزود: این برنامه كه در حوزه ی شعر و ادبیات عاشورایی در دزفول بود در سطح ملی برگزار شد كه با این گونه برنامه ها، جامعه ی هنری خوزستان متوجه اولویت های ما در حوزه ی ادبیات شد.
وی به دو رویداد ادبی دیگر در پایان سال اشاره نمود و اذعان كرد: نقد و بررسی دو كتاب شعر و داستان با عنوان (پوست دیگر نمی تواند مخفی ام كند اثر مهدی مرادی) و مجموعه داستان( عاشقانه ی مارها اثر غلامرضا رضایی)در زمانی برگزار شدكه مردم ما سرگرم تدارك عید نوروز بودند اما به دلیل این كه توجه به مسائل فرهنگی و هنری و ادبیات بومی مشهود بوده و قابل افتخار، این رویداد نیز با استقبال بی اندازه مواجه شد.
سرپرست حوزه ی هنری خوزستان ادامه داد: در كنار این رویدادها، جلسات هفتگی در حوزه ی شعر و نقد شعر در سطح مطلوب و در شان هنرمندان برگزار شد.این برنامه ها نشان می دهد كه در شش ماه گذشته رویدادهای ادبی در اولویت بوده است.
فضاهای تئاتر در اختیارمان نیست
نادری با بیان این كه در سال 92 حجم بسیار مناسبی از رویدادهای فرهنگی ادبی را شاهد بودیم، اظهار داشت: متاسفانه در حوزه ی تئاتر به دلیل این كه فضاها در اختیارمان نیست، بیشتر به فعالیت های تئوری پرداخته شد و كارگاه های نمایش نامه نویسی و نمایش نامه خوانی نیز برگزار شد.
 وی همچنین اذعان كرد: از اجرای تعزیه حمایت شد و ایام ماه محرم و صفر شهرستان های آبادان ، اهواز و شوشتر در حوزه های تصویری در تولید سه عنوان فیلم حمایت شد. وی افزود: با توجه به این كه برنامه ریزی اولیه ی سال 93 را خودمان طراحی می كنیم ، شاهد رشد و شكوفایی دراین حوزه هستیم.
وی با اشاره به كمبودهای مالی  در حوزه ی عمرانی و پرسنلی و مسائل درون دستگاهی در كنار كسری های عمومی و پرداخت های بودجه ای گفت: در سال 92 همچون دیگر سازمان ها با همه ی این موارد روبرو بودیم و چون سازمان حوزه ی هنری كوچكتر از دیگر سازمان هاست، با فشار بیشتری مواجه بود.
وی با بیان این كه بیش از 70 درصد برنامه های متعهد شده، به انجام رسیده اظهار كرد: در حوزه ی چاپ ، چند عنوان كتاب مستقلا توسط حوزه منتشر شده و همچنین تعدادی به صورت مشترك با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به چاپ رسید.
نادری به اثر فاخر در زمینه ی چاپ اشاره كرد و اظهار داشت: در این زمینه كتاب" لمعات خون" كه اشعار آن از قاسم آهنین جان و با عكس امین نظری از دیگر آثاری بود كه حوزه ی هنری خوزستان به دنیای كتاب تقدیم كرد كه همه ی این موارد ملاك ارزیابی حوزه برای تدوین برنامه های سال 93 می باشند.
برنامه های سال در شش بخش برگزار می شود
وی با اشاره به برنامه های سال 93 عنوان كرد: این برنامه ها در شش بخش نمایش، آفرینش های ادبی، موسیقی، هنرهای تصویری، هنرهای تجسمی و مطالعات و فرهنگ پایداری به صورت متوازن طراحی و تدوین می شود.
نادری در ادامه با بیان این كه اولویت اول حوزه ی هنری، پرداختن به حوزه ی كودك و نوجوان است، اظهار داشت: در بخش های تئاتر، موسیقی، سینما، آفرینش های ادبی، بخش ویژه ای تدوین می شودكه مختص به كودك و نوجوان است.
محمود نادری در بخش دیگر این گفت و گو  به اولویت های ده گانه ی حوزه ی هنری پرداخت و بخش هایی از آن را عنوان نمود
وی توجه به شعار سال( اقتصاد و فرهنگ همراه با عزم ملی و مدیریت جهادی ) كه توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده  را اولین اولویت حوزه ی هنری عنوان كرد و بیان داشت: با توجه به این كه هر ساله شاهد نام گذاری سال توسط مقام معظم رهبری هستیم، امسال اهالی فرهنگ مفتخر هستند كه سال 93 به نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است و این موضوع مطالبه از بخش فرهنگ را افزایش خواهد داد. به همین دلیل اولویت اول حوزه هنری توجه به این شعار است كه بخش فرهنگ به صورت گسترده ای عنوان شده است.
 
   تقویت بنیه ی فرهنگی و ایمان مردم 
محمود نادری در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به شعار سال 93 گفت: مطالبه ازبخش فرهنگ، توجه به تولید برنامه های فاخری ست كه به تقویت ایمان و برنامه های اسلامی، تقویت بنیه ی فرهنگی  ملت ما كمك می كند و امید آن داریم كه بتوانیم این بخش را با تولید آثار برجسته و فاخر جواب دهیم  ومفاهیم و ارزش های بلند انقلاب را در تمامی هنرها، تزریق كنیم و  زمینه را برای كشف و پرورش جوانان و هم چنین برای تولید آثار فاخر و با شكوه فراهم كنیم تا بنیه ی فرهنگی و ایمان مردم تقویت شود .
 وی دومین اولویت برنامه های حوزه ی هنری را توجه به برنامه های مناسبتی در تقویم فرهنگی عنوان كرد و افزود:  یك دستگاه فرهنگی باید برنامه های خود را به صورت متوازن  در طول سال طراحی كند، به طور مثال زمان هایی هم چون آزاد سازی خرمشهر، دفاع مقدس ، فرازهای شكوه مند انقلاب اسلامی و بیست ودوم بهمن كه به این مناسبت ها توجه خاص می كنیم .
 
نادری اظهار داشت:  از آنجایی  كه حوزه ی هنری یك نهاد تبلیغی نیست و حوزه ای  تمام هنری است، به دلیل نگاه ما نیز تولید آثارهنری است و سعی ما بر این است كه زمینه را برای فعالیت هنرمندان فراهم كنیم. نادری با بین این كه آثار تولیدی حوزه ی هنری باید شاخص  و جریان ساز باشد، اظهار كرد: در سال 93 در حوزه ی ادبیات، بر گزاری مراسم سالگرد قیصر امین پور صرفا یك مراسم سالگرد فوت نیست، این برنامه جشنی برای ادبیات است كه به رو نمایی كتاب می پردازیم، همچنین هنرمندان و شاعران سطح یك كشور را دعوت می كنیم كه نگاه و زبان تخصصی حوزه ی هنری در برنامه قیصر امین پور مشخص می شود.
 
نادری با بیان این كه  به هنرمندان توصیه می كنیم  مضامین مختلفی را  در مجموع آثارشان رعایت كنند، افزود:  همه ی ما به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ارزش هایی كه الهام گرفته  از مكتب عاشوراست توجه می كنیم و به  تولیداتی كه این مضامین را در خود جای داده ارزش می نهیم، سعی داریم كه این مضامین در فرم های هنری پیشر فته و استاندارد ارائه شود.
اعتقادمان بر هنر مفهومی استوار است
سرپرست حوزه ی هنری خوزستان سبك زندگی ایرانی اسلامی را از دیگر مضامین و برنامه های حوزه عنوان كرد و اظهار داشت: این سبك باید درمجموع تولیدات هنری برجسته باشد كه در قالب های هنری (فیلم مستند و فیلم كوتاه در حوزه ی تئاتر، ادبیات و هنرهای تجسمی) به تناسب ارائه می شود.
 وی با بیان این كه به دنبال هنر سفارشی نیستیم اضافه كرد: احساس می كنیم كه آثار هنری ما با این مضامین می توانند  فرهنگ انقلابی را به دنیا معرفی كنند،  قطعا سبك زندگی ایرانی اسلامی كه توصیه رهبری نظام است از مضامینی ست  كه مورد پسند می باشد وبایستی  در آثارمان باشد چرا كه ما در رمان ها ، داستان ها ، اشعار و فیلم ها، توجه به شرافت ، عدالت ، هویت و مهربانی انسان ها و توصیه به رعایت محیط زیست می كنیم كه همه ی این ها سبك زندگی ما را نشان می دهد و این هنرمند است كه با توجه به حساسیت ها و دغدغه ها یش به خلق یك اثر هنری می پردازد و این مضامین را در هنر خود به كار می برد و به چشم می آید.
نادری بیان كرد:   تمدن اسلامی , عدالت و پیشرفت از اسناد بالادست نظام ما هستند و مجموع توانمندی ما هستند و در تدوین برنامه ریزی های سال 93  سعی بر به كاربردن این مضامین داریم تا بتوانیم هنرمندانی در همین راستا پرورش دهیم كه دغدغه ی آن ها مضامین اسلامی باشد و از همین هنرمندان می خواهیم كه آثاری با این مضامین تولید كنند.
 
نادری در ادامه اظهار داشت: در سال 93 اولویت های دیگری را در برنامه هایمان در نظر می گیریم  كه این اولویت ها توسط مراكز تخصصی حوزه تدوین شده  است. مركز آفرینش های ادبی حوزه ی هنری در كشور با توجه به چشم انداز خود برنامه هایی را پیشنهاد می كند كه این اولویت ها را دربرنامه هایمان لحاظ می كنیم . به طور مثال ساماندهی كارگاه های ادبی شعر و داستان یا ادبیات كودك و نوجوان از اهم برنامه های حوزه است.
كودك و نوجوان یك بحث جدی برای حوزه هنری كشور است
نادری در بخش دیگر سخنان خود به توجه به بحث كودك و نوجوان در سال 93  اشاره كرد و افزود: كودك و نوجوان یك بحث جدی برای حوزه ی هنری در كل كشور است كه قرار بر این است تا با اهتمام ویژه و توجه خاصی به این بخش بپردازیم.
 
وی افزود:  با توجه به این كه اگر آموزش فرهنگی، از دوران كودكی شروع شود دارای تاثیرات عمیق تری است كه به نظر می رسد این موضوع دور از دسترس است و یا مظلوم واقع شده است اما این نگاه، آسیب شناسی شده و ما سعی داریم كه در كنار دیگر برنامه ها به این موضوع بپردازیم.
 
سرپرست حوزه ی هنری خوزستان به اولویت هایی كه مراكز برای این حوزه مطرح كرده اند، پرداخت. وی  با بیان این كه در حوزه ی نمایشی تئاتر سعی بر تولید محور بودن داریم،  افزود: یعنی می خواهیم نمایشی تولید كنیم كه اجرای عمومی داشته باشد و اجرای عمومی برای ما به نسبت حضور در جشنواره ارجحیت دارد چرا كه اعتقادمان براین است كه تئاتر باید برای همه باشد و ما این موضوع را در دستور كار خود می گذاریم و آثاری را با مضامینی كه عنوان شد، برای عموم مردم تولید و اجرا می كنیم و اگر اجرای عمومی  و این نوع نمایش  مورد پسند جشنواره ها واقع شود، افتخاری برای حوزه ی هنری محسوب می شود.
 نادری در ادامه با تاكید بر پرداختن به حوزه ی كودك و نوجوان گفت:در حوزه ی تئاتر و نمایش عمومی به تئاتر كودك و نوجوان  فكر می كنیم.
تقویت منابع آموزشی با تولید متن معنا پیدا می كند 
 وی همچنین عنوان كرد: تقویت منابع آموزشی در حوزه ی تولید متن معنا پیدا می كند كه از كمبودهای ما تولید  متون نمایشی متناسب با مضامین و اولویت های حوزه ی هنری است و سعی داریم كه توجه خاصی را از طریق برگزاری كارگاه های نمایش نامه نویسی، نمایش نامه خوانی و حضور صاحب نظران و صاحب قلمان و با ایجاد یك تعامل مثبت زمینه را برای تقویت نمایش استان خوزستان فراهم كنیم  كه این كارها باید مستدام باشد تا در جریان این تداوم استعدادها شناخته شوند و در ادامه امكان تجربه كردن پیدا می كنند و در نهایت به متونی كه ضمن حفظ ارزش های عمومی، دارای ارائه در سطوح بین المللی و ملی باشد.
نادری اظهار داشت: در حوزه ی هنرهای تجسمی تاكید بر كودك و نوجوان نیزطراحی شده است، همچنین توجه به مباحث علمی و هنرهای مبتنی بر اهداف ملی و بومی و سنتی از جمله  برنامه هایی است كه حوزه ی هنری به آن توجه خاص دارد به همین دلیل یكی از برنامه های سال 93 فراهم كردن زمینه برگزاری نمایشگاه های آثار هنرهای تجسمی در سایر شهرها و استان های كشور است و به منظور معرفی هنرمندان هنرهای تجسمی استان خوزستان، در حال تدوین  نمایشگاهی در تهران و یا دیگر استان های كشوربرای معرفی قابلیت های هنرهای تجسمی استان خوزستان هستیم.
نادری در ادامه با  اشاره به فرق آموزش و پژوهش در ادامه افزود: این موضوع در همه ی عرصه ی ای هنری استان به چشم می خورد كه حوزه ی هنری در نظر دارد  توجه ویژه ای به ایجاد زمینه ای برای تالیف كتب علمی و پژوهشی خصوصا با مشخصه های بومی داشته باشد.
 نادری اضافه كرد: توجه علمی با تالیف كتب و انجام پژوهش های عمده با عناصر و شاخص های بومی  از اهداف حوزه ی هنری در سال 93 است.
 
وی ادامه داد:  از دیگر برنامه های این سازمان، بحث فرهنگ و مطالعات پایداری است كه راه اندازی بانك اطلاعات و آرشیو اسناد است، به طور مثال اهواز در زمان جنگ هشت ساله شاهد تلاش ها و مصیبت های فراوانی بود.  پشتیبانی و اداره جنگ در اهواز بود و این شهر در معرفی این واقعیت مظلوم واقع شده و تا كنون كسی این موضوع را مورد بررسی قرار نداده است. در صورتی كه اهواز اصلی ترین مركز برای پشتیبانی و اداره جنگ بوده اما در اصل اهواز برای یك جمعیت 400 نفری طراحی شده بود اما اهواز هشت سال جنگ را اداره كرد.
 
نادری ادامه داد: بالاترین مقرهای فرماندهی در حوزه ی ارتش و سپاه در اهواز بوده كه بر همین اساس قصد داریم پژوهشی داشته باشیم كه این قابلیت ها ثبت و ماندگار شود. شناسایی فعالان انقلاب و تمركز در جمع آوری اسناد و مدارك، تدوین تاریخ انقلاب اسلامی استان خوزستان بر پایه ی تاریخ شفاهی، افكار و عناصر و آدم های ارزشمند كه اتقلاب را یاری كردند در اهواز وجود دارند و زنده هستند و تاریخی به صورت شفاهی در سینه ی آن هاست كه تعهد داریم این تاریخ را ثبت و ضبط كنیم و به عنوان مرجعی برای هنرمندان آماده كنیم تا برای رجوع به تاریخ انقلاب و تاثیراتش به این بانك اطلاعاتی مراجعه كنند.
 
محمود نادری در بخش دیگر صحبت های خود به مراكز حوزه ی هنری  در استان اشاره كرد و افزود: تنها مركزی كه حوزه ی هنری دارد در آبادان است كه در شهرهای دزفول و ایذه نیز مركز آفرینش های ادبی وابسته به حوزه ی هنری خوزستان فعال است .
 
وی افزود: پیشنهاد داده ایم كه در شهرستان سوسنگرد دفتر حوزه ی هنری  برای انتقال و انعكاس  پتانسیل های این شهرستان نیز فعال شود.
نادری در خصوص اختصاص بودجه سال 93 به حوزه ی هنری گفت: حوزه ی هنری در سال 92 بر پایه ی عملكرد سال 92 بوده كه واقعا متناسب رشد ما نیست و مدیرانی كه بودجه در اختیارشان است ، از جمله نفت، پتروشیمی، وزارت نیرو، سازمان آب و برق و شركت هایی كه سرمایه ی خدادادی استان  در اختیارشان است در این زمینه به حوزه های فرهنگی  استان نگاه ویژه ای داشته باشند.
 
نادری اظهار كرد:تولید كالای فرهنگی از جمله نمایش و كتاب ، تولید گران قیمتی است اما اگر سرمایه كافی نداشته باشیم، موفق نخواهیم شد. وی ادامه داد:  از ریال به ریال بودجه ای كه در اختیار مان قرار می گیرد استفاده ی احسنت می كنیم و بودجه ی تخصیص داده شده را در كار می بلعیم و سعی بر دریافت بودجه ی بیشتری داریم تا بتوانیم شعار سال را پر شاخ و برگ عملی كنیم و به سرانجام برسانیم.
نادری با بیان این كه تولید كالاهای فرهنگی واجب است اظهار داشت: آنقدر این امر ضروری است كه حاضریم برای این بخش حتا سرمایه قرض كنیم و این قرض مقدسی  خواهد بود چرا كه به رشد و رونق استان ختم می شود.
 
نادری با بیان این كه معتقدیم رشد و رونق استان بسته به فعالیت های فرهنگی است، افزود: در پس رونق فرهنگی، رونق اقتصادی است و در پس رونق اقتصادی، رونق فرهنگی شكل می گیرد، پس دستگاه  فرهنگی استان نباید دغدغه  ارقام كوچك را داشته باشند.  نادری اضافه كرد:  وقتی مقام معظم رهبری این توجه ویژه را به فرهنگ دارند پس همه ی مدیران فرهنگی اقتصادی باید به فرهنگ كمك كنند.
 نادری افزود:  در ازای هر یك واحد پولی كه به دستگاه های فرهنگی می دهند ، ما صد واحد كالای فرهنگی به آن ها ارائه می دهیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود به حوزه ی سینما اشاره كرد و افزود: سینما یكی دیگر از برنامه های اصلی حوزه هنری است به همین دلیل سینمای حوزه ی هنری در حال حاضر به صورت تخصصی در موسسه ی سینما شهر و موسسه ی بهمن سبز كه زیر مجموعه خود حوزه ی هنری است اداره می شود و كادر حوزه با همكاری موسسه ی بهمن سبز و موسسه ی سینما شهر دو سینمای اكسین و بهمن را به پخش امكانات نمایشی دیجیتالی تجهیز كرده اند  كه این نگاه بزرگی در جهت رشد و دیجیتالی شدن سینماهای استان است.
 نادری عنوان كرد: تلاش در جهت افزایش كیفیت فنی ادامه دارد كه حوزه ی هنری از موسسه ی بهمن سبز و سینما شهر تقدیر ویژه دارد.


 




comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
حاج مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
comment
0
0
comment یادداشت بسیار خوبی است . درود برشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار