شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱

اگرچه خوزستان در بخش پرورش مرغ تخم‌گذار و توليد تخم‌مرغ نقش بسيار كوچكي در كشور دارد و توليدات تخم‌مرغ استان فقط پاسخگوي 5 درصد از نياز خود استان است، اما قابليت‌ها و پتانسيل‌هايي كه در استان وجود دارد، به اندازه‌اي است كه نه‌تنها قادر به تامين نياز استان است، بلكه توانايي تامين نياز استان‌هاي ديگر و حتي كشورهاي همجوار را نيز دارد.

به گزارش ايسنا، چهار واحد پرورش مرغ‌تخم‌گذار در اهواز، بهبهان، رامهرمز و انديمشك وجود دارد. براي اطلاع بيشتر درباره ظرفيت‌هاي خوزستان در توليد تخم‌مرغ به سراغ معاون امور دام سازمان جهاد كشاورزي خوزستان رفتيم.

محمد مشكورزاده، در اين‌باره گفت: سالانه از 220 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار، 5 هزار و 885 تن تخم‌مرغ در استان توليد مي‌شود كه اين ميزان فقط 5 درصد نياز استان را تامين مي‌كند و بر اساس سرانه مصرف كسري و كمبود 40 هزار تني در اشتان وجود دارد كه از ديگر استان‌ها تامين مي‌شود. با اين وجود در خوزستان اين ظرفيت وجود دارد كه به ميزان 8 برابر ظرفيت فعلي واحدهاي مرغ تخم‌گذار براي تامين نياز به تخم‌مرغ در استان احداث مي‌شود.

وي از آمادگي سازمان جهاد كشاورزي براي ارايه تسهيلات به متقاضيان راه‌اندازي واحدهاي پرورش مرغ‌تخم‌گذار خبرداد.

در ادامه به سراغ يكي از واحدهاي پرورش مرغ‌تخمگذار رفتيم. شركت كشاورزي و دامپروري خرم‌روستا كه بزرگترين مزرعه پرورش مرغ‌تخم‌گذار و توليدكننده تخم‌مرغ در خوزستان است. ظرفيت فعلي اين واحد در حال حاضر توليد سالانه 135 هزار قطعه مرغ مي‌باشد اما قرار است با توسعه اين واحد ظرفيت توليدي آن به 350 هزار قطعه مرغ افزايش يابد. در حال حاضر 35 نفر به صورت مستقيم در اين واحد مشغول به‌كارند و بسياري از آن‌ها، ساكنان روستاي جليعه و روستا‌هاي اطراف هستند.

ناصر ايرجي، مدير اين واحد توليدي به سه مزيت اصلي ايجاد واحدهاي پرورش مرغ‌تخم‌گذار در خوزستان اشاره كرد و گفت: با توجه به وارداتي بودن دان مرغ، تامين دان كشور از خوزستان و از مبدا بندر امام‌خميني(ره) موجب كاهش هزينه‌هاي توليد مي‌شود. از سوي ديگر به طور متوسط روزانه 60 تن تخم‌مرغ در استان مصرف مي‌شود، در حالي‌كه هم‌اكنون تنها 5 تن آن در خود استان توليد و مابقي از استان‌هاي هم‌جوار وارد خوزستان مي‌شود كه با افزوده شدن هزينه حمل و نقل، قيمت تمام شده براي مصرف‌كننده افزايش مي‌يابد.

وي ادامه‌داد: از سوي ديگر در فصل زمستان با سردشدن هوا، همه واحدها در استان‌هاي سردسير براي گرمايش سالن‌هاي خود بايد از سوخت استفاده كنند كه اين هم خود هزينه‌هاي آن‌ها را افزايش مي‌دهد، در حالي كه در اين فصل هوا در خوزستان مناسب است.

ايرجي در ادامه به مهمترين مسئله توليدكنندگان يعني حمايت و كمك مسئولان پرداخت و با گله‌مندي از نوع حمايت‌ها، عنوان‌كرد: حمايت‌ها فقط در حد حرف است و در عمل چيزي ديده نمي‌شد؛ زمان دادن اعتبار بانكي هم كه مي‌رسد، طوري عمل مي‌شود كه انگار چوب لاي چرخ توليدكننده مي‌گذارند، يا اين‌كه بانك‌ها به هر شكل ممكن مي‌خواهند از دادن وام طفره بروند.

وي از ديگر مشكلات را كمبود نقدينگي و سوخت و افزايش هزينه‌هاي نهاده‌هاي دامي عنوان‌كرد و گفت: توليدكنندگان استان در صورت حمايت مسوولان، توانايي تامين بيش از 40 درصد نياز استان را دارند، اما در حال حاضر حتي جاده دسترسي به اين واحد نامناسب است و وعده‌ها و قول‌هاي مسوولان براي فراهم كردن زيرساخت‌هاي اوليه پس از 10 سال هنوز محقق نشده و مشكلات بسياري دز زمينه حمل و نقل و جابه‌جايي تخم‌مرغ‌ها به شهر وجود دارد كه اين مساله هزينه‌ها و تلفات را افزايش داده است.

مدير اين واحد توليدي مرغ تخمگذار يكي از پرهزينه‌ترين بخش‌هاي پرورش مرغ‌تخم‌گذار را تامين و تهيه خوراك عنوان‌كرد و افزود: خوراك مرغ از تركيب گندم، ذرت، سويا، كنسانتره و كربنات كلسيم تهيه شده و با توجه به افزايش قيمت همه اين محصولات، هزينه خوراك نيز به شدت افزايش يافته است؛ اين در حالي است كه قيمت تخم مرغ تغيير چنداني نداشته است.

ايرجي ادامه‌داد: با توجه به فراهم بودن زيرساخت‌ها امكان افزايش تعداد سالن‌ها به 10 سالن ديگر، هر كدام به مساحت 1200 مترمربع در اين واحد وجود دارد و با پيگيري‌هاي بسيار قرار شده امسال با اجراي طرح توسعه كشاورزي 5 ميليارد و 800 ميليون تومان اعتبار به اين واحد جهت توسعه و افزايش ظرفيت توليد داده شود.

در سال "توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني" و با توجه به اجراي طرح توسعه كشاورزي مهر در سراسر كشور، واحدهاي بسياري در انتظار حمايت مسوولان هستند. قطعا اين كمك‌ها و حمايت‌ها به واحدهاي توليدي نه‌تنها در افزايش توليد اثرگذار است بلكه مي‌تواند در رفع مشكل بيكاري نيز موثر باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار