شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۹

 

شیدا اصغرزاده مشاور و مدرس فنون ارتباطی : گاهی در جلسات و نشست های خبری اصحاب رسانه، همکاران گرانقدری را میبینم که طبق گفته خودشان از عمر خبرنگاریشان سالها میگذرد ،اما عملا از طرح یک سوال ساده و کوتاه عاجزند! چقدر خوبست برای ارتقاء دانش گفتاری و نوشتاری خودمان کمی کتاب بخوانیم، دوره های فنون ارتباطی را بگذرانیم و در یک کلام: اصالت خبرنگاری را مخدوش نکنیم.

برای تو می نویسم!

برای خبرنگاری می نویسم که شایداز سر ناچاری و نیاز به گذران معیشت سخت این زمان (و نه از روی علاقه وتخصص) خبرنگار شده باشد . برای او که ابتدای داستان خبرنگاری اش سردر گمی و پایان داستان حرفه ای اش ،شکل گیری مجسمه ای ناهمگون میشود ،ندیدنی...

از “اولین سفیران کائنات ” که امانت داران وحی بوده اند ؛ تا پیامبران عالی مقام حضرت حق ،جملگی به نوعی خبرنگار بوده اند، و اما پیش از آنان خداوند “لم یلد و لم یولد” خبرنگاری است که خود خالق خبراست و اعزام کننده خبرنگاران بی شمار. مستندترین دفتر یادداشت خبریش قرآن کریم و مطمئن‌ترین خبرنگار اعزامیش محمد(ص) است..

خبرنگار:

“خبرنگاری”، تنها یک شغل نیست، بلکه شخصیتی است جریان‌ساز که دارای قدمتی به بلندی عمر. “خبرنگار" تیغی دو لب است که می‌تواند جوامع بشری را به صلاح و سداد برساند،مانند : اولیاء، صالحان، عارفان، حکیمان، شهیدان، فرهیختگان و خواص جهان هستی که علاوه بر ماموریت ذاتیشان بطور عام “خبرسازان” و “خبرنگاران” نیز بوده‌اند

در یک کلمه “خبرنگار” نبض تپنده تاریخ و روح پرسشگر جوامع بشری بوده و هست، و بشریت فعلی به هر چیز و هر کس که در حال و گذشته که استناد کند، مطمئنا آثاری است که توسط یک خبرنگار، روزنامه‌نگار، گزارشگر، مستندساز، عکاس، فیلمبردار، فیلمنامه‌نویس، کارگردان، مصاحبه‌گر و . . .، به یادگار گذاشته شده است و در طول تاریخ کسی را پیدا نخواهید کرد که بتواند چنین حقیقت آشکاری را پنهان کند که نشاید.

در روزگار ما که هر ثانیه ای یک “خبرنگار” در فضای مجازی سایبر قد علم می‌کند و عزم را جزم می‌سازد که خود را در جرگه پرافتخار خیل عظیم و غیرقابل شمارش “خبرنگاران” قرار بدهد، همچنین در شرایط جهان هستی که به “دهکده جهانی” و “انفجار اطلاعات” نام گرفته است و اطلاع‌رسانی ثانیه‌ای و بلکه کمتر از لحظه، انجام می‌گیرد ؛خبرنگاران :

کنجکاو؛ پرسشگر؛ تحلیلگر؛ صادق ؛ دارای استقلال فکر و توانایی تشخيص و جدا کردن اطلاعات مهم از غیر مهم ، واز همه مهمتر به اخلاق حرفه ای پایبندند.

دکترحسن سلطانی در این باره معتقد است: "خبرنگار نقش تاثیر گذاری در جامعه دارد وباید با واقع بینی، وقایع اجتماعی را همراه با صداقت منعکس کند."

بیایید مانند برخی از کشورها نباشیم که : "هرکسی دلش بخواهد می تواند خود را خبرنگار بنامد."

شیدا اصغرزاده


 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار