اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۹۴۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
دو گانه مدیریت در خوزستان / آیا استاندار می تواند با همه محدودیت ها و اعمال فشارها نگرانی حامیان دولت و اصلاح طلبان در استان را برطرف کند؟ / دخالت و اعمال فشار نمایندگان بر انتصابات
آغاز به کار دولت یازدهم، موضوع انتصاب مدیران و فرمانداران همسو و حامی دولت تدبیر و امید و عزل آنانی که ساز مخالف دولت را کوک می‌کنند...

1)

شوشان: با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد همه مدیران دوران اصلاحات و هشت سال ریاست جمهوری خاتمی برکنار شدند. در آن مقطع زمانی ، قلع و قمع مدیران دوران اصلاحات با فرمان احمدی نژاد استارت خورد. این برکناری ها به گونه ای بود که اخیرا خباز استاندار سمنان گفته است که احمدی‌نژاد وقتی آمد گفت همه نیروهای قبلی باید عوض شوند، گویی رژیم عوض شده است. حتی ایشان کلمه جارو را به کار برد و گفت: «ما همه را جارو می‌کنیم» . 

2 ) 

با آغاز به کار دولت یازدهم، موضوع انتصاب مدیران و فرمانداران همسو و حامی دولت تدبیر و امید و عزل آنانی که ساز مخالف دولت را کوک می‌کنند، از سوی دلسوزان ، طرفداران دولت و اصلاح طلبان خوزستان مطرح شد اما با گذشت بیش از سه سال از عمر دولت یازدهم و تغییر استاندار ، به نظر می‌رسد که این موضوع همچنان یکی از دغدغه‌های اساسی جریان‌های حامی دولت باشد و نسبت به آن بارها تذکر و هشدار داده شده است. از همان ابتدای انتصاب مقتدایی در مهرماه 92 ، به دلیل بی توجهی به این مطالبه و انتصاب مدیرانی با تبار و تفکر احمدی نژادی ، شکافی بین حامیان روحانی با عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان ایجاد شد.

3)

مقتدایی به عنوان یک اصلاح طلب بر مسند عالی ترین مقام اجرایی دولت یازدهم در استان نشسته بود ؛ مسندی که رقبای جدی و شایسته ای دیگری همچون جاسم جادری رییس ستاد روحانی در خوزستان داشت. مقتدایی اما در مقام استاندار ، سیاست دوری از اصلاح طلبان و حامیان دولت را برگزید و به ندرت کلامی که موید حمایت او از گروه های اصلاح طلب باشد شنیده می شد. او به بزرگان اصلاح طلب استان بی اعتنا بود، حتی به گفتگو یا مشاوره با آنها نپرداخت. در یک برهه با اظهارات تلویحی خود چنان فضایی ایجاد کرد که گویی اصلاح طلبان خوزستان با او دشمن اند و عناوینی همچون به "کسی باج نمی دهم" در نشست با اعضای ستاد روحانی در استان بر زبان راند. نتیجه این بی اعتنایی ها روانه شدن انتقادات به مرکز و دیدار اصلاح طلبان استان با سید محمد خاتمی رییس جمهور دوران اصلاحات بود ؛ دیدارهایی که نتیجه ای در پی داشت و مقتدایی همچنان در اداره امور استان بر دست راست خود تکیه می کرد. 

4 ) 

سیاست های اشتباه مقتدایی در اداره خوزستان ،  بی اعتنایی به حامیان روحانی و اصلاح طلبان ، انتصاب مدیرانی غیرهمسو با دولت تدبیر و امید ، تنش با مرکز و ... تا صبح یکشنبه 21 اردیبهشت ماه ادامه یافت و با عزل او در دومین ماه سال 95 و انتصاب شریعتی به عنوان استاندار ، بار دیگر بارقه های امید در استان در رابطه با انتصاب مدیرانی همسو با دولت و استارت دوباره توسعه در فضایی به دور از تنش قوت گرفت.

5 ) 

شریعتی در بدو نشستن بر صندلی مدیریت ارشد استان ، در مصاحبه ای عنوان کرد بیش از آنکه به دنبال تغییر مدیران باشد در پی تغییر رویکردهاست. کلیدواژه " ارزیابی " به طور مکرر در مصاحبه های استاندار جدید تکرار می شود. تکرار این کلمه و تاکید بر "ارزیابی" ، در حالی ست که اکثر آگاهان به مسائل استان تغییر مدیران ناکارآمد و انتصاب مدیران همسو با دولت یازدهم را اولین اقدامی قلمداد می کنند که استاندار جوان باید در آن اهتمام ویژه ای بورزد اما پس از دو ماه بجز انتصاب "مدیرکل حوزه استانداری" عملن هیچ تغییری در بدنه مدیریتی استان ایجاد نشد و شریعتی با همان کابینه ی بجا مانده از مقتدایی ادامه داد ؛ با این تفاوت که وی برخلاف مقتدایی ، بازدید از شهرها و روستاها را در اولویت کاری خود قرار داد و در کمتر از دو ماه شمال تا جنوب خوزستان را در نوردید.

6 )

 دو نوع دیدگاه در "تاخیر انتصابات " وجود دارد ؛ برخی معتقدند استاندار جدید بدون هیچ اختیاری در عزل و نصب ها و با آگاهی از این موضوع ، منصوب شده است. موافقان این دیدگاه معتقدند که عزل و نصب ها از اختیار وی خارج است و شریعتی صرفا با تکرار " ارزیابی"  ، قصدش بر این است که چند ماه باقی مانده از دولت یازدهم را بدون تنش و حاشیه بگذارند و شرایط را برای انتخابات بعد مهیا نماید و در دولت آینده –  در صورت رای آوردن روحانی – دست به انتصابات جدی و جدید بزند. بر اساس این دیدگاه ، جابجایی چند فرماندار و جایگزینی مدیرانی که استعفا داده اند ( مثل استعفای چند باره معاون عمرانی ) نهایت کاری است که شریعتی انجام خواهد داد و انتصابات در این ایستگاه متوقف خواهد شد.

7 )

دیدگاه دوم در باب تاخیر انتصابات ، دیدگاهی مبتنی بر چانه زنی برای انتصابات حداکثری است. موافقان این دیدگاه بر این عقیده اند که شریعتی اشراف کاملی بر عملکرد سه ساله مدیران ستادی ، فرمانداری ها و مدیران کل دارد و تاخیر در انتصابات با کلید واژه " ارزیابی" ، صرفا محملی است برای چانه زنی بیشتر در انتصابات مدیرانی همسو و برکناری مدیران ناکارآمد با تفکر احمدی نژادی ؛  که از قضا پشتوانه محکمی در استان دارند.

8) 

بی شک مشی اعتدالی و اصلاح طلبی شریعتی با مدیران احمدی نژادی سازگار نیست و استاندار به دنبال گزینه هایی از بدنه اصلاحات و  حامیان دولت برای جایگرینی ست. مطرح شدن افرادی همچون دكتر حسين زاده از مدیران کارآمد دوران اصلاحات ، به عنوان گزینه ی معاونت سیاسی موید این امر است و نشان می دهد که شریعتی در پی تغییر اساسی در بدنه فرمانداران است. 

9 ) 

حاکم شدن فضای اصولگرایی و انتخاب نمایندگانی از طیف اصولگرایان ، کار انتصابات شریعتی را کمی دشوار کرده و از جمله علل تاخیر در انتصابات نیز همین موضوع می تواند باشد. خبرهایی از دخالت و اعمال فشار نمایندگان بر انتصابات ، حمایت برخی نمایندگان از مدیران احمدی نژادی ، تهیه لیستی از مدیران کل و فرمانداران برای تغییر و... از جمله اخبار موثقی هستند که این روزها در برخی محافل مطرح شده و راه را بر انتصابات بسته است. 
 
10 )

مبنای شریعتی بر تعامل و گفتگو است ؛ چه با احزاب و گروه های سیاسی و چه با نمایندگان . روشی که استاندار برگزیده مبتنی بر عقلانیت و دوری از تنش است اما این تعامل نباید تا جایی پیش برود که سبب دخالت در امور شود. کار نماینده نظارت و قانونگذاری است و انتصاب و عزل مدیران نیز در حوزه اختیارات استانداران است . عدم تعامل و مشورت استاندار با نمایندگان در زمینه انتصابات ، موجب تکرار تلخ دوران مدیریتی مقتدایی می شود و دخالت و اعمال فشار نمایندگان در انتصابات نیز ، سبب زیر سوال رفتن جایگاه مدیریت ارشد استان و تکرار انتصابات مدیران ناکارآمد و غیرهمسو خواهد شد. 

11 ) 

در زمینه انتصاب مدیران همسو با دولت آنچه می‌تواند از اهمیت ضروری برخوردار باشد همسویی و حرکت فرمانداری‌ها و مدیران کل در جهت سیاست‌ها و برنامه‌های دولت است، چرا که دولت کلی منسجم است که یکه تازی در این عرصه می‌تواند تبعات منفی به همراه داشته باشد. علاوه بر این فرمانداران تاثیرگذارترین افراد در انتخابات هستند و در مدت زمان باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، زمان آن فرا رسیده تا نیروهای توانمند و دلسوز دولت جایگزین افرادی شوند که برخلاف مواضع و موازین دولت یازدهم حرکت می‌کنند.

12 )

زنگ انتخابات تا یک ماه دیگر در سراسر کشور نواخته می شود و معمولن انتصابات پیش از حاکم شدن فضای انتخاباتی انجام می شود تا منجر به ایجاد حاشیه و تنش در آستانه انتخابات نگردد. تعلل بیش از حد با کلیدواژه "ارزیابی مدیران" ، به صلاح نیست و به درازا کشیدن این موضوع ، حاشیه های مختلفی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین باید منتظر  ماند که آیا استاندار با همه ی محدودیت ها و اعمال فشارها می‌تواند نگرانی حامیان دولت و اصلاح طلبان در سطح استان را برطرف کند یا خیر؟ آیا می تواند مدیرانی کارآمد را جایگزین مدیرانی ناکارآمد نمایند که نه تنها هیچ تناسبی با دولت تدبیر و امید ندارند بلکه در مسیر آن سنگ اندازی می کنند؟


مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۱
comment
comment
محمد منتظر قائم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
comment
0
1
comment جناب آقای دکتر شریعتی گرامی تردد برخی افراد [...]به دفتر جنابعالی که بعضاً نیز دارای پرونده در محاکم قضایی، هیئت های تخلفات اداری و دستگاههای نظارتی خود استانداری هستند نه تنها موجب بدبینی علاقمندان و دلسوزان این استان می شود بلکه موجب تضعیف دستگاههای نظارتی استانداری و مدران و کارشناسان را نیز فراهم می کند استدعا داریم به حرف دلسوزان توجه داشته باشید و از ورود این افراد سوءاستفاده چی و [...]به دفتر خود یا برخی مدیران اثر گذار جلوگیری فرمایید
پاسخ ها
comment
دیدبان انقلاب
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
comment
comment برادر گرامی کاش تنها غصه همین بود، برادر من این افراد مدیران کل مهم و حساس استانداری را شناسایی و با رفت و آمد به دفاتر آنان خود را رفیق شفیق این مدیران معرفی و در محافل خود را از نزدیکان این مدیران معرفی می کنند و افسوس اینجاست که این مدیران علیرغم جایگاه حساس خود به این مدیران و مدیر عاملان فضای سوء استفاده می دهند و آنان را طرد نمی کنند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
comment
0
0
comment امیدوارم که مدیر کل های ص[...]،ش[...] و ج[...]هرچه زودتر عوض بشوند تا اینکه کمی اوضاع تولید در خوزستان بیشتر بشود،البته مدیر کل [...] هستند حالا حالا ها باید بر مسند قدرت باشد.مدیر عامل ف[...] هم برای ماندن به همه در و دیواری میزند و در این چند وقت با همه سیاسیون دیدار داشته است
:-)
:-)
comment
نويد قائدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
comment
0
0
comment جناب آقاي شريعتي در انتصابات مراقب باشيد
و در دستگاههاي اجرايي استان مديراني را منصوب نماييد كه از تجربه و توان كافي در آن حوزه برخوردار باشند متاسفانه زمزمه بعضي تغييرات متناسب با آن اداره مربوطه نيست
مثلا فردي كه در شهرداري آنهم سمت هاي نه چندان بزرگي مشغول به كار بوده نمي تواند در دستگاههاي بزرگ اجرايي موفق باشد
comment
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
comment
0
0
comment جناب شریعتی
از ظواهر امر پیداست همه چیز به نام کسانی تمام شد و به کام
[...]با زمزمه های انتصاب معاونش [...]
وبه کام کوی اساتید با محوریت صفایی و یارانش
با زمزمه های انتصاب حسین زاده
واقعا اینطور نیست؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
comment
0
0
comment آقای دکتر شریعتی فقط از خدا بترس .ماهم برای سلامتی وموفقیتتان دعا میکیم.
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
comment
0
2
comment جناب آقای شریعتی استاندار محترم
مدیران و یا فرمانداران باقی مانده از دوره احمدی نژاد حذف کن
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
comment
0
2
comment جناب آقای شریعتی استاندار محترم
مدیران و یا فرمانداران باقی مانده از دوره احمدی نژاد حذف کن ،توجه به بند یازده خیلی مهمه
comment
ارسلان شهني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
comment
0
0
comment سلام، جناب شريعتي عزيز و بزرگوار.
اميدوارم اصحاب رسانه بتوانند با اين اقدامات اندكي از فشارهايي كه شما از سوي افراد خاص متحمل ميشويد رو بكاهند.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
comment
0
0
comment سلام اگر این تحلیل درست است پس چرا آقای شریعتی افرادی را که در حوزه ایشان مشغول به فعالیت هستند و هیچ فشاری نیز برای عزل آنهاوجود ندارد را تغییر نمی دهد !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
comment
0
0
comment آقای دکترشریعتی بخاطر حرمت و تعصب ستودنی شما به استان لطفا مدیرغیربومی استانداری که اتفاقن با شما رفیق هست را تعویض نمایید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار