اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴

درگذشت آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني به سرعت مورد توجه خبرگزاري‌هاي مهم خارجي و شبكه‌هاي تلويزيوني بين‌المللي قرار گرفت. دقايقي بعد از تاييد اين خبر شوكه آور در ايران رويترز، فاكس نيوز، نيويرك تايمز، گاردين، دويچه وله و... اين خبر را به عنوان خبر اول روي خروجي رسانه خود قرار داند. شبكه‌هاي تلويزيوني نيز برنامه‌هاي خود را تعطيل كرده و خبر شوكه آور درگذشت يكي از بزرگ‌ترين شخصيت‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران را با برچسب‌«خبر فوري» پوشش دادند.

رويترز: ستون انقلاب ايران درگذشت

خبرگزاري رويترز يكي از نخستين خبرگزاري‌هايي بود كه خبر درگذشت آيت ا... هاشمي را پوشش داد. اين خبرگزاري در مطلبي در اين باره با اعلام خبر درگذشت آيت ا... هاشمي او را ستون انقلاب ايران توصيف كرد. اين خبرگزاري به برخي از مهم‌ترين دست آورد‌هاي دولت سازندگي به رياست آيت ا... هاشمي پرداخت و از برنامه‌هايي مانند آزادي اقتصادي، روابط بهتر با دنيا و تقويت ارگان‌هاي انتخاباتي ايران به عنوان مهم‌ترين برنامه‌هاي رئيس جمهور فقيد كشورمان نام برد. اشاره اين خبرگزاري به سياست‌هايي بود كه به اذعان بسياري از كارشناسان سياسي و اقتصادي دوران تازه‌اي را براي ايران پس از انقلاب رقم زد. بسياري از كارشناسان دولت‌ اصلاحات را ادامه‌دهنده راه دولت سازندگي مي‌دانند، با اين تفاوت كه برخي از سياست‌هاي دولت سازندگي به دليل تداوم، بهتر به بار نشست و نتايج قابل قبولي به ارمغان آورد. افزايش رونق اقتصادي از مهم‌ترين دستاورد‌هاي تغيير رويكرد دولت‌هاي پس از انقلاب بود كه از زمان آيت ا... هاشمي آغاز شد. هرچند اين سياست در دولت‌هاي نهم و دهم ادامه نيافت و از اين رهگذر ايران دچار خسارت‌هايي جدي شد، اما با روي كار آمدن دولت يازدهم بار ديگر سياست‌هاي اقتصادي اميد بخش كه بر مدار اقتصاد آزاد مي‌چرخد ادامه يافت. البته در اين بين لازم بود تا سياست تنش زدايي نيز در ايران اجرا شود كه اين مهم با توافق برجام به سرانجام رسيد. بر اين اساس بسياري از كارشناسان درگذشت آيت ا... هاشمي را ضايعه‌اي جبران‌ناپذير براي دولت يازدهم مي‌دانند و عنوان مي‌كنند دولت حسن روحاني يكي از مهم‌ترين حاميان خود در مقابل تندرو‌ها از دست داده است. درگذشت آيت ا... هاشمي ضربه بزرگي به دولت حسن روحاني است كه پنج ماه ديگر رئيس‌جمهور ايران خواهد بود.

نيويورك تايمز: مرد عمل ايران درگذشت

خبرگزاري نيونيورك تايمز تا ساعت‌ها پس از اعلام خبر درگذشت آيت ا... هاشمي، خبر مربوط به اين اتفاق مهم در ايران را به عنوان خبر اول سايت خود حفظ كرد. اين سايت مطلبي بلند بالا و طولاني درباره رئيس‌جمهور اسبق ايران نوشت و مواضع او را در مقاطع مختلف تاريخي مورد بررسي قرار داد. «پراگماتيست» صفتي بود كه اين خبرگزاري روي آن تاكيد كرد. اين خبرگزاري مانند خبرگزاري‌هاي ديگر سياست‌هاي دولت هاشمي و تاثير غير قابل انكار آن بر آينده نظام سياسي و اقتصادي كشور را مورد تاكيد قرار داد.

سي‌ان‌ان: سياستمدار باهوش درگذشت

سي‌ان‌ان نيز به درگذشت آيت ا... هاشمي واكنش نشان داده و در گزارشي بلند به بررسي تاثيرات رئيس‌جمهور اسبق ايران بر سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي پرداخته است. يكي از مواردي كه از نظر اين خبرگزاري اهميت زيادي داشته هوشمندي آيت ا... هاشمي بوده است. اين خبرگزاري با اشاره به موضع‌گيري‌ها و رفتار سياسي رئيس‌جمهور اسبق ايران او را سياستمداري باهوش توصيف كرده است كه مي‌دانسته هر زمان چه كار بايد انجام دهد. اين رسانه مهم نيز به ارتباط ميان هاشمي و روحاني اشاره داشته و عنوان كرده است كه دولت ايران يكي از مهم‌ترين حاميان خود را از دست داده است.

دويچه وله: سياست‌گذار پايان جنگ درگذشت

خبرگزاري دويچه وله آلمان واكنش گسترده‌اي به درگذشت آيت ا... هاشمي داشته و در چندين مطلب آثار اين اتفاق را بررسي كرده است. در يكي از اين مطالب به نقش او در پايان دادن به جنگ ايران تاكيد شده است. اين خبرگزاري به مانند ساير خبرگزاري‌هاي خارجي سياست‌هاي هاشمي‌رفسنجاني را در راستاي آشتي با دنيا و گسترش روابط ايران با كشور‌هاي ديگر توصيف كرده است. اين مساله به ويژه از اين نظر اهميت دارد كه آيت‌ا... هاشمي زماني مسئوليت اجرايي ايران را به عهده گرفت كه ايران يك جنگ هشت ساله را به پايان برده بود. بازسازي روابط ايران با كشور‌هاي مختلف كارويژه دولت سازندگي بود كه آيت ا... هاشمي به خوبي از عهده آن برآمد و توانست چهره‌اي تازه از ايران به جهانيان ارائه دهد.

آيت‌ا... در رسانه‌هاي ديگر

به جز رسانه‌هاي ذكر شده اغلب رسانه‌هاي بزرگ و كوچك دنيا روز گذشته به درگذشت آيت ا... هاشمي واكنش نشان دادند. خبر مربوط به درگذشت رئيس‌جمهور اسبق ايران از تلويزيون‌هاي دولتي اكثر كشور‌هاي جهان به ويژه كشور‌هاي اروپايي و كشور‌هاي منطقه پخش شد. شبكه يك تلويزيون فرانسه (TF۱) در اخبار پر بيننده شامگاهي خود در يكشنبه شب از درگذشت آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني خبر داد و او را شخصيتي ميانه رو و عملگرا معرفي كرد كه از ابتداي انقلاب در صحنه‌هاي مختلف سياسي كشور حضور داشته است. خبرگزاري آناتولي با انتخاب تيتر«هاشمي‌رفسنجاني درگذشت»عنوان نخست خود را به اين رويداد اختصاص داد. در خبر منتشر شده آناتولي تنها به مسئوليت كنوني آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني و نيز سابقه رياست‌جمهوري او در گذشته اشاره شده است. همچنين تارنماي خبري سي‌ان‌ان ترك و نيز شبكه خبر هفت تركيه نيز خبر ارتحال آيت ا... هاشمي را به همراه شبكه‌هاي خبري تي. آر. تي خبر و ساير رسانه‌هاي خبري درگذشت يار ديرين انقلاب را بازتاب دادند. روزنامه‌هاي مليت، حريت، صباح و يني شفق نيز به همراه رسانه‌هاي خبري از جمله خبر ترك اين خبر را منتشر كرده و اغلب اين رسانه‌ها براي خبر خود تيتر «هاشمي‌رفسنجاني رئيس‌جمهوري اسبق ايران در گذشت» را انتخاب كرده‌اند. شبكه تلويزيوني راشا تودي فوت آيت‌ا... رفسنجاني را به عنوان خبر مهم و فوري بازتاب داد. شبكه تلويزيوني لايف نيوز روسيه هم گفت: آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني از سياستمداران برجسته ايران كه دو دوره رئيس‌جمهور بود و رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را نيز برعهده داشت، در بيمارستان جان سپرد. همچنين افزون بر خبرگزاري‌هاي ايتارتاس و ريانووستي، روزنامه كامرسانت در بخش اخبار آنلاين، روزنامه اينترنتي گازتاو، تارنماهاي لنتارو، ۲۴سمي و پاليتيكا سگودنيا نيز خبر بستري شدن و درگذشت آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني را بازتاب فوري دادند. روزنامه رسمي راسيسكايا گازتا در بخش اخبار آنلاين خود نوشت: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه از زمان انقلاب تاكنون يكي از چهره‌هاي شاخص جمهوري اسلامي بود، روز يكشنبه در بيمارستان درگذشت. پايگاه اسپوتنيك نيز در صفحه نخست با بازتاب فوري اين خبر، زندگينامه خودنوشت رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام را به صورت كامل در همين صفحه منتشر كرد. راديو گاواريت ماسكوا نيز گزارش داد: هاشمي‌رفسنجاني رئيس اسبق مجلس كه از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ دو دوره رئيس‌جمهور بود، درگذشت. رسانه‌هاي عربي به درگذشت آيت ا... هاشمي واكنش گسترده‌اي نشان دادند. پايگاه خبري روسيا اليوم، السومريه نيوز عراق، الجزيره، العربيه، بي‌بي سي عربي، دويچه وله عربي، خبرگزاري فرانسه عربي، الرياض و... برخي از رسانه‌هاي عربي بودند كه به درگذشت رئيس‌جمهور اسبق ايران واكنش نشان دادند. به جز انتشار خبر شوكه آور درگذشت آيت‌ا... هاشمي بسياري از شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني بخشي از برنامه‌هاي خود را به تاثير رئيس جمهور اسبق ايران بر سياست‌هاي نظام جهموري اسلامي ايران، منطقه و جهان اختصاص دادند و آينده اين سياست‌ها در غياب فردي را كه عنوان مي‌شد استوانه انقلاب ايران است، مورد بررسي قرار دادند.


برچسب ها: هاشمی ، رحلت‌
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار