اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
دکتر حسین صمدی رئيس مرکز تحقيقات منابع آب دانشگاه شهرکرد در نشست هم اندیشی انتقال بین حوضه ای آب: خوزستان و چهارمحال با بحران کمبود آب مواجه هستند / ضرورت مدیریت مصرف آب در استان های فلات مرکزی
منابع آبی در فاصله 10 سال گذشته از 130 میلیارد متر مکعب به 88 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.
 


شوشان:  نشست هم اندیشی انتقال بین حوضه ای آب با حضور استاندار خوزستان، یوسفی نماینده مردم اهواز،  ناصری نژاد رییس مجمع نمایندگان خوزستان، رییس جهاد کشاورزی استان خوزستان، رییس دانشگاه شهید چمران اهواز، قمشی مشاور استاندار ، مدیرکل محیط زیست ، جمعی از اساتید دانشگاه شهید چمران و دانشگاه های اصفهان و شهرکرد در سالن جلسات مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

در این نشست ، دکتر حسین صمدی  رئيس مرکز تحقيقات منابع آب دانشگاه شهرکرد گفت: اکثر موضوعات در رابطه با انتقال آب بارها و بارها تکرار شده است اما شرایط حاکم اجازه تصمیم گیری آزادانه را در کشور گرفته است. صمدی با اشاره به ضرورت برگزاری نشست های هم اندیشی انتقال بین حوضه ای آب ، گفت:  چنین نشست های باید مستمر باشد و پیشنهاد می کنم دور بعد ، این نشست ها در دانشگاه شهرکرد و اصفهان برگزار شود.

وی اضافه کرد: به گونه ای جا افتاده است که وقتی می گویند استان های فلات مرکزی، استان های کم آب در ذهن تداعی می شود و در رابطه با خوزستان و چهارمحال بختیاری هم استان های پر آب در ذهن نقش می بندند ولی واقعیت آن است که این دو استان اکنون با بحران آب مواجه هستند اما قبل از سد سازی مشکل آب نداشتند. وی ادامه داد: با کم شدن آورد ِ آب ، وارد فاز مدیریت تقاضا شده ایم و در این زمینه با اصلاح الگوی مصرف ، باید کمبود آب را برطرف کرد. همچنین در  20 سال آینده باید فاز سازگاری را اجرا نمود و با مقدار آب موجود خود را تطبیق داد.

 رئيس مرکز تحقيقات منابع آب دانشگاه شهرکرد وضعیت مصرف آب در استان های فلات مرکزی را تشریح کرد و افزود: در استان اصفهان 7/4 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی  برداشت می شود که رقم قابل توجهی است. اگر 10 درصد صرفه جویی و مدیرت تقاضا صورت بگیرد این صرفه جویی معادل 150 میلیون متر مکعب سهم اصفهان از تونل بهشت آباد است.

وی ادامه داد: کرمان 2/6 میلیون متر مکعب آب مصرف می کند. یعنی در کرمان به اندازه خوزستان آب مصرف می شود که اگر 10 درصد صرفه جویی شود وابستگی به حوزه کارون از بین می رود. یزد نیز 1100 میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که اگر همان 10 درصد صرفه جویی شود مشکلاتش برطرف خواهد شد و دیگر نیازی به انتقال آب نیست.

رئيس مرکز تحقيقات منابع آب دانشگاه شهرکرد با اذعان به اینکه در حوزه بالادست کارون مشکل آب وجود دارد گفت: اصفهان 273 هزار ، یزد 105 هزار و کرمان 680 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد در حالی که چهار محال بختیاری که استان مبدا است 111 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد. وی ادامه داد: اراضی کشاورزی در اصفهان 23 درصد، یزد 11 درصد، کرمان 5 درصد و چهامحال بختیاری 34 درصد تحت پوشش آبیاری تحت فشار هستند. استان هایی که مشکل آب دارند می توانند از روش های نوین آبیاری استفاده کنند.

صمدی یک راه دیگر در صرفه جویی آب را جدا کردن آب شرب از دیگر مصارف دانست و افزود: انتقال آب باعث می شود مناطقی که سالیان سال یاد گرفته بودند با همان مقدار آبی که در اختیار داشتند زندگی کنند، تغییر رویه مصرف دهند که این خود در آینده تبدیل به یک معضل می شود. عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: بارش برف، مقدار بارش و به تبع آن مقدار روان آب حوزه های انتقال کم شده است و تغییر اقلیم حوزه ها را در پی داشته است. لذا نمی شود بدون در نظر گرفتن تغییر اقلیم همان اقدامات قدیمی را انجام داد.

 رئيس مرکز تحقيقات منابع آب دانشگاه شهرکرد ادامه داد: منابع آبی در فاصله 10 سال گذشته از 130 میلیارد متر مکعب به 88 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. پس لازم است این اختلاف منابع آبی و کاهش آن ،  همه جا خودش را نشان دهد و اگر در تخصیص منابع آبی اشتباهی صورت گرفته ، بازنگری شود. در این بین متاسفانه کسی توجه نمی کند و همان سیاست های گذشته اجرا می شود. به عنوان مثال وزیر نیرو گفته است چون در گذشته انتقال آب صورت گرفته ، باید انجام شود !

صمدی انتقال بین حوضه ای را محصول تفکر سازه ای مدیران کشور دانست و افزود: تنها 3 سال است که تفکر مدیریتی بر کشور حاکم شده است اما به دلیل همان تفکر سازه ای دوران قبل ، هنوز توفیقی در این زمینه حاصل نشده است. 

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد راههای جایگزین مشکل آب فلات مرکزی را مدیرت مصرف دانست و تشریح کرد: در نیویورک جمعیت افزایش پیدا کرده و مصرف آب کاهش پیدا کرده است. این نشان می دهد که مدیریت مصرف را می شود انجام داد به شرطی که بخواهند و مدیریت شود. دوم اینکه تمام منابع باید استفاده شود. به عنوان مثال ، بحث انتقال آب خلیج فارس می تواند در طرح بهشت آباد تغییر ایجاد کند و بار را از روی کارون بردارد ؛ کارونی که این روزها نحیف شده است


مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار