اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
واکاوی آسیب های اجتماعی در خوزستان (3 ) / گفتگوی شوشان با مشاور امنیتی استاندار خوزستان / علی بختیارپور: بحران هویت یکی از علل اساسی ناراستی و کژی جامعه ما است / آسیب های اجتماعی در خوزستان معلول توسعه نیافتگی انسانی در استان است
آنچه به عنوان مهمترین مسئله باید بدان توجه داشت آن است که ما دچار یک بحران هویت هستیم و ابعاد بحران هویت در سطح ملی قابل رصد است...

شوشان: مشاور امنیتی و انتظامی  استاندار خوزستان  در گفت و گو با شوشان  در آسیب شناسی اجتماعی مسائل اخیر استان بویژه  قتل دلخراش ملیکا دختر هفتکلی گفت: بحران هویت یکی از علل اساسی ناراستی و کژی جامعه ی ما  است.

دکتر علی بختیارپور اظهار داشت :  آنچه به عنوان مهمترین مسئله باید بدان توجه داشت آن است که ما دچار یک بحران هویت هستیم و ابعاد بحران هویت در سطح ملی قابل رصد است و تنها شامل خوزستان نیست اما بحران هویت و رقابت های سطح ملی یکی از علل تسریع در نمودار شدن و عمده شدن بحران هویت در خوزستان است این بحران به این معنا است که ساخت اجتماعی جامعه ی ما  به لحاظ کالبدی وارد دوره مدرن شده است و بسیاری علائم را به ظاهر می توانیم ببینیم ولی نه تنها مدرن نیستیم بلکه سنتی هم نیستیم. در واقع  جامعه امروزی ما چندان دیگر رنگ و بویی از سنت ندارد و مدرن مدرن هم نشده است بنابراین از لحاظ ساخت اجتماعی دچار بحران هویت هستیم که آیا مدرن هستیم یا سنتی؟

وی افزود : تحولات سنت و مدرنیزم در یک پروسه در طول  موازی  حرکت می کند ولی در این پروسه ما  داشته های سنتی خودمان را رها نموده و چیزی از آن ها  نداریم،  از مدرنیزم هم فقط برق، ماشین، سرعت عمل در جابجایی، سفر و گردشگری، رسانه و ... در واقع تنها ظواهر آن را به کار گرفتیم اما اخلاق منطبق بر ساخت مدرنیزم را هم نداریم یعنی از خودرو استفاده می کنیم ولی اخلاق استفاده از خودرو را نداریم.

مشاور امنیتی و انتظامی  استاندار خوزستان  افزود: امتداد پیامدهای منفی بحران هویت باعث شد که استان ما  عقبگرد داشته باشد. در واقع ساخت ناهمگون و توسعه نیافته ما اجازه ی رشد  نمی دهد.  مانند این است که  امروز دیبای شوشتر می خواهید ولی حاج قدم‌علی کجباف دیگر نیست که دیبا را بسازد. مطالبات به عقب بازگشته ولی ساخت سنتی  آن وجود ندارد. در ساخت مدرن نیز ابزار برای پاسخگویی به مطالبات سنتی وجود ندارد. در واقع یک  ساخت مدرن مطالبات سنتی را حتی به تمسخر می گیرد به این دلیل که نیازها در آن فضا تغییر کرده است .

بختیارپور عنوان کرد: بحران هویت به دلیل ساخت اجتماعی و اقتصادی در خوزستان  تبعات  تخریبی  تصاعدی دارد. بنابراین خوزستان نیازمند آن است که حاکمیت سیاسی به آن بطور جد بپردازد و این مسائل را آسیب شناسی کند و نظرات علمی نخبگان را بگیرد.

وی با بیان اینکه جامعه ی توسعه یافته انسانی یکی  از شاخصه های عبور از بحران هویت و رسیدن به مرز تعادل و رشد موزون اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است یادآور شد : در حوزه عمومی ظواهر مدرنیته در عرصه ی ارتباطات را می می بینیم که هر کسی آمده به اصطلاح رسانه ای راه انداخته است، در مناطق زاگرس نشین گروه ها و کانال های تلگرامی و واتساپی دارند.  همه ی ظواهر مدرن دنیا در عرصه شبکه های اجتماعی و  ارتباطات تا دورافتاده ترین نقاط زاگرس راه یافته است  سطوح گوناگون  فرهنگی و اجتماعی را با یک میزان ابزار شاهد آن هستیم و ابزاری که یک گروه علمی در سطوع بالای جامعه در اختیار دارد در دسترس روستاهای زاگروس هم است حتی در اختیار چوپان ها هم است این تحول البته یک ناهنجاری بوجود آورده است و نوعی تشنگی برای همه ی اذهان عمومی که وارد فضای مجازی  شده اند ایجاد می کند.

مشاور امنیتی و انتظامی  استاندار خوزستان افزود: آن نوجوان چهارده ساله ی اهل هفتکل هم تحت تاثیر چنین فضایی بود ه است.  فیلم و عکس و تصاویر را از طریق فضای مجازی تجربه کرد ولی واقعیت آن است که   ما از آمادگی ، زمینه و  بستر متناسب با این شرایط برخوردار نیستیم .

مشاور امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان با اشاره به بحران اجتماعی نزاع های طایفه ای در منطقه ی پتک به عنوان یک نوع از ساخت ناهمگون و توسعه نیافته اجتماعی و اقتصادی  گفت: در قضیه ی نزاع های طایفه ای روستای پتک جلالی _ بیگد لی  مطالعات و آسیب شناسی هایی که انجام شد تناقض های زیادی را نمایان کرد . دیدیم سطح  سواد نمی تواند تاثیر زیادی بر ساختن شخصیت انسانی بگذارد.  آموزه های دینی هم گاهی انسان را نمی سازد.  مشاهده کردیم فوق لیسانس روانشناسی دستش به خون آلوده شده بود . فرد ملبس که محرک مسله بود ، نظامی که وظیفه اش تامین امنیت است عامل ناامنی بود ، کارمند آموزش و پرورش که رسالتش فرهنگ سازی و ساخت فرهنگ متعالی  است همه آلوده بودند . 

وی ادامه داد: این آسیب و بیماری  اجتماعی نه تحصیلکرده می شناسد، نه دین می  شناسد  و نه همسو شدن با ظواهر مدرنیزم بلکه به سطح ادغام با  مدنیت و تعهد به  مسولیت مدنی  بستگی دارد و اینکه جایگاه و نقش اجتماعی هر کس مشخص باشد  ، این مسائل اجتماعی  نشانگر توسعه نیافتگی انسانی است ، حلقه ی گمشده ی  جامعه ی ما این مسئله است ؛ ما به اندازه ی سطحی که باید با  غرب و مدرنیزم مواجه شویم مهیا نیستیم ، فرزندان پسر ما به اندازه سطحی که باید در پستو ها و نه توهای مجازی برسند مهیا نیستند ، مانند بچه آهویی می ماند که  از مادر رها شده و در معرض خطر است .  خانواده های ما در آگاهی دادن به فرزندانمان در مورد جزئیات زندگی و ارتباطات انسانی و آموزش های مراقبت از بدن در بی خردی بسر می برند.

بختیارپور تصریح کرد: این مثال ها و تعارف های عمو و خاله نمادهای یک فکر سنتی است که نشان می دهد برای ساختار مدرن به هیچ وجهه آماده نیستیم و تناقض و عدم تناسب است . 

مشاور امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان افزود: یک مسله در آموزش ارتباطات اجتماعی  کشور ما که دیده  نمی  شود همین نگاه سنتی و تعارف ها در معرفی افرادی که نمی شناسیم بعنوان عمو و دایی و عمه و خاله است. در کشور ما خانواده ها به فرزند آموزش  می دهند به فلان شخص حتی غریبه باشد بگو عمو ، بگو دایی ، بگو خاله ، بگو داداش ، در واقع اینکه همه کسی را عمو و داداش خطاب کردن و صمیمیت و اعتماد در معاشرت در حد فامیل سببی و نسبی برقرار نمودن  این اشتباه است چرا که دلیلی ندارد یک آقای غریبه را که نسبت با شما  ندارد حتی تعارفی  مثلا عمو خطاب کنید  این مسایل و مجهولات ریز و درشت در روابط انسانی ما نشان می دهد هنوز برای مواجهه با مدرنیزم مهیا نیستیم و یک جامعه ی در اصطلاح عوام هشل و هفت هستیم.

وی افزود: یکی از مهمترین  نهادهایی که ضرورت دارد کار را شروع کند آموزش و پرورش است الان تنها نمی توان بر آموزش های مذهبی اکتفا کرد بلکه باید نظام آموزش و پرورش ما  منطبق بر شرایط مدرنیزم از روش های نوینی کمک بگیرد که صرف نظر از تقید کارایی خود را نشان دهد.

مشاور امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان در ادامه گفت: هنگامی که ملیکا مرد ، یک انسان نوجوان هم هدر رفت ‌ و اینجا است که باید گفت پس ضعف هایی هم در نوع آموزش مبلغان دینی آشکار شد که نیازمند آسیب شناسی است ، باید بی تعارف در حوزه های اجتماعی  واکاوی و آنالیز مسایل استان انجام شود.  دختر هشت ساله هفتکلی از بین رفت و  پسر نوجوانی هم از بین می رود ، آیا او ذاتآ قاتل بود ، در واقع همه ی ما در این جنایت به نوعی شریک هستیم و نمی توانیم از خود رفع مسولیت کنیم ، ملیکا رفت اکنون چند ملیکای دیگر در نوبت است که باید قربانی شوند ، چند پسر نوجوان دیگر است که در نوبت هستند؟ 
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار