اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
استاندار خوزستان با اشاره به بارندگی‌های پیش رو عنوان کرد:
استاندار خوزستان با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی در خصوص بارش‌های سنگین، گفت: تا اطلاع ثانوی مدیران دستگاه‌های اجرایی حق خروج از خوزستان را ندارند و همه مأموریت‌هایشان لغو است.

غلامرضا شریعتی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران که امروز (7 بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های قابل ملاحظه در چند روز آینده در بالادست و پایین‌دست سدها، ممکن است جاری شدن روان‌آب و سیلاب موجب مشکلاتی شود که در این راستا جلسات منطقه‌ای در شاوور شوش و شعیبیه شوشتر برگزار شد. همچنین از تالاب بامدژ و مناطق مختلف بازدید و اقدامات لازم انجام شد.

وی افزود: برای مدیریت مساله، آخرین هماهنگی‌ها انجام و مقرر شد که تا اطلاع ثانوی همه مدیران دستگاه‌های اجرایی حق خروج از خوزستان را ندارند و همه مأموریت‌هایشان لغو است. همچنین دستگاه‌های اجرایی باید کشیک داشته باشند و فرمانداران نیز در هیچ جلسه‌ای در اهواز شرکت نکنند. ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها نیز امروز تشکیل و امکانات مورد نیاز تأمین شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود آب زیادی پشت سد کرخه بیاید و مجبور شویم میزان خروجی از کرخه را افزایش دهیم که در این جهت باید ظرفیت پذیرش آب تالاب هورالعظیم بیشتر شود.

استاندار خوزستان گفت: از مخزن شماره 4 و 5 تالاب هورالعظیم استفاده زیادی نمی‌شود و اکنون اعلام شده این مخازن به صورت موقت باز شوند تا به ظرفیت تالاب افزوده شود. همچنین ورودی مخزن شماره 3 و 2 باید اصلاح شود تا ظرفیت بیشتری به تالاب افزوده شود و خروجی از سد کرخه را کنترل کنیم.

شریعتی گفت: میزان خروجی آب از سد دز نیز مدیریت شده است و دستور داده شده که امکانات لازم تأمین شود. همچنین جهاد نصر باید فیوز پلاک آب نهر بحره را باز کند.

شریعتی تصریح کرد: همچنین مقرر شد آب شرب روستاییان روستاهایی که در معرض سیل قرار دارند، تأمین شود.

وی با بیان اینکه به عشایر در معرض خطر جهت جابه‌جایی تذکر داده شده و در صورت لزوم جابه‌جا می‌شوند، گفت: همچنین مقرر شد معاونین مدیران‌کل دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران با اختیار تام از هم‌اکنون در سالن مانیتورینگ مدیریت بحران خوزستان حضور داشته باشند تا مانند ماه‌های گذشته بارندگی‌ها کنترل شوند و کمترین آسیب را داشته باشیم.

استاندار خوزستان بیان کرد: سطح آب زیرزمینی در روستای چم‌کنار در شوشتر بالا آمده و منازل مردم زیر آب رفته است. اهالی این روستا اسکان اضطراری یافته‌اند و باید امکانات لازم برای آنها فراهم شود. همچنین باید امکانات لازم باید برای بخش مرکزی اهواز فراهم شود.

شریعتی تصریح کرد: باید  از قبل پیش‌بینی می‌شد که با این آورد آب، رودخانه چه میزان ظرفیت دارد و راهکار چیست. عنوان می‌شود در گذشته تالاب بامدژ، سیلاب شاوور و دز را مدیریت می‌کرد بنابراین این تالاب باید زودتر آماده‌سازی شود. نباید مسائل زیست محیطی در منطقه ایجاد شود یا کار نادرست بعضی‌ها به کشت کشاورزان آسیب وارد کند. 

شریعتی گفت: اگر وظایف در وقت مقرر انجام نشود موجب بی‌تدبیری می‌شود. نمی‌شود دستگاه‌ها اجرایی عقب‌تر از دستگاه‌های حاکمیتی باشند.

استاندار خوزستان بیان کرد: اگر دستگاهی همه وظایفش را انجام داده است اما یکی از تعهدات را انجام نداده است، بابت همان وظیفه نیز باید پاسخگو باشد. بنابراین اگر انتقاد می‌شود به معنی این است که همه تعهدات را نسبت به وظایف‌شان انجام نداده‌اند.

وی افزود: سازمان آب و برق خوزستان باید خدمات و تعهدات خود را متناسب با قدمت‌شان انجام دهند نه اینکه فرماندار اهواز از صبح تاکنون برای جمع‌آوری و یا انتقال آب سر پروژه باشد اما کارشناس سازمان و آب و برق ساعت 10 صبح در مسیر باشند.

استاندار خوزستان گفت: سازمان آب و برق یک سری داده در اختیار ما قرار می‌دهد و ما را نگران می‌کند اما کارشناسان آنها حساسیت لازم را ندارد. هنوز حساسیت لازم به کارشناسان منتقل نشده است. مشخص است کسی که به تعهداتش عمل نکند مورد حمله قرار می‌گیرد.

شریعتی با اشاره به فعالیت شرکت متن در منطقه دشت‌آزادگان و هویزه تصریح کرد: شرکت متن (شرکت مهندسی و توسعه نفت) باید نسبت به تعهداتش در منطقه عمل کند در غیر این صورت برخورد لازم انجام می‌شود. 

استاندار خوزستان با بیان اینکه باید سازمان آب و برق جدی‌تر وارد شود، گفت: روز گذشته مردم بحق به صورت پرخاشگرانه رفتار می‌کردند. منازل و زندگی‌شان در خطر بود. درست است مناطقی که غیرقانونی کشت شده است به ما ربطی ندارد اما باید از زمین و کشت کشاورزان که حق یک کشاورز است صیانت شود.

شریعتی عنوان کرد: باید رودخانه لایروبی شد اما آیا انجام شد؟ پخش شدن آب در برخی جاها نشان از عدم لایروبی است.

وی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز باید فعال‌تر عمل می‌کرد. این سازمان حتی داده‌هایی در اختیار ما قرار نمی‌دهد که چه مناطقی در معرض خطر هستند و بی‌خیال است.

استاندار خوزستان گفت: دستگاه‌های اجرایی باید در زمینه این مسائل اقدام کنند و هر جا نیاز به حمایت حاکمیتی داشتند موضوع را به ما منتقل کنند. جهاد کشاورزی تنها مسئول رساندن کود و مجوز کشت نیست بلکه باید از کشت صیانت کند.

شریعتی بیان کرد: این شرایط ممکن است موجب نارضایتی مردم شود و معیشت مردم را در خطر قرار دهد بنابراین هر کس هر کمکی بتواند باید انجام دهد.

وی گفت: اگر در جلسات انتقاد می‌شود، نافی تلاش‌ها نیستیم اما انتظار ما بیش از این فعالیت‌ها است یا مردم انتظار بحق دارند و کوتاهی شده است.
منبع: ایسنا
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار