اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
عملاً قیمت‌ها افزایش یافته و قدرت خرید مردم پس از مدت کوتاهی مجدداً کاهش می‌یابد؛ به‌طوری‌که شاهد ریزش طبقه متوسط به خط فقر و فقیرتر شدن فقرا خواهیم بود
شوشان : مرتضی افقه گفت: اقتصاد کشور به‌نحوی اداره می‌شود که تورم تداوم دارد؛ بنابراین هر میزان یارانه‌ای که پرداخت شود فقط در کوتاه‌مدت، قدرت خرید مردم را جبران می‌کند. در شرایطی که بیش از ۵۰ میلیون از مردم ایران زیر خط فقر هستند، کشور با رفاه فاصله دارد و پرداخت یارانه‌ها، تنها فشار فقر را کاهش می‌دهد.

«مرتضی افقه» اظهار کرد: یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی نیز همچون یارانه ۴۵ هزار و۵۰۰ تومانی بخشی از قدرت خرید از دست رفته مردم ناشی از افزایش قیمت‌ها را جبران می‌کند، اما باید دید منبع تأمین این یارانه کجاست. درحالی‌که موانع فروش نفت هنوز رفع نشده است، اگر دولت برای تأمین این مبلغ اقدام به استقراض کند منجر به تشدید تورم خواهد شد.

وی افزود: البته به نظر می‌رسد بخشی از این یارانه از محل افزایش قیمت‌ها تأمین خواهد شد، همین موضوع نیز اقتصاد را درگیر چرخه تورمی خواهد کرد. مسئله این است که اقتصاد کشور به نحوی اداره می‌شود که تورم تداوم دارد؛ بنابراین هر میزان یارانه‌ای که پرداخت شود ممکن است اکنون قدرت خرید مردم را جبران کند، اما اگر همچون یارانه پیشین مقدار یارانه ثابت بماند، با افزایش تورم در دو سه سال آینده این میزان مستهلک می‌شود.

این اقتصاددان گفت: عملاً قیمت‌ها افزایش یافته و قدرت خرید مردم پس از مدت کوتاهی مجدداً کاهش می‌یابد؛ به‌طوری‌که شاهد ریزش طبقه متوسط به خط فقر و فقیرتر شدن فقرا خواهیم بود. کالابرگ نیز با یارانه نقدی تفاوت چندانی ندارد. البته ممکن است افراد با یارانه نقدی کالاهای دیگری خریداری کنند که تأثیرات تورمی در سایر بازارها خواهد داشت، اما کالابرگ به همان کالاهای مورد نظر دولت اصابت می‌کند.

افقه اضافه کرد: در زمان دفاع مقدس تجربه تخصیص کالابرگ وجود دارد؛ در آن زمان نیز افرادی که به آن کالای خاص نیازی نداشتند، کالابرگ خود را به فروش می‌رساندند و با پول آن کالاهای دیگری خرید می‌کردند. به عبارتی، کالابرگ با فاصله زمانی همان تأثیر یارانه نقدی را بر بازار خواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار