اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز:
مرتضي افقه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت
رییس دولت سیزدهم سال گذشته وعده داده بود که نباید مشکلات اقتصاد را به پای دولت قبلی بست اما در یک سال و نیمی که از عمر این دولت می‌گذرد مقامات دولتی به کرات اعلام کرده‌اند که مشکلات امروز نتیجه سیاست‌های دولت‌های گذشته است.

به گفته مرتضی افقه، تیم اقتصادی دولت سیزدهم به دلیل اینکه شناخت پایینی از وضعیت کشور و ساختارهای موجود دارند وعده‌های خوش آب و رنگی در ابتدای شروع به کارشان مطرح کردند اما بعد از مواجه شدن با این مساله که وعده‌های آنها فاصله زیادی با واقعیت و عملیاتی شدن آنها دارد، به جایی رسیده‌اند که واقعیت‌ها را نیز نادیده می‌گیرند و از اصلاح رویه‌های قبلی سخن می‌گویند.

وی ادامه داد: اگر واقعیت‌ها را ببینیم متوجه می‌شویم که در سایه سیاستگذاری‌های این دولت نه بهبودی حاصل شده و نه حتی نشانه‌ای از بهبود دیده می‌شود، در مقابل روزبه‌روز شاهد وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی کشور هستیم. اگر دولت سیزدهم با همین فرمان و قدم‌به‌قدم هم پیش برود، اقتصاد را قدم‌به‌قدم به سقوط نزدیک‌تر می‌کنند.

این اقتصاددان بیان کرد: مقامات دولت سیزدهم به جای پذیرش واقعیت‌ها و عذرخواهی از مردم و تلاش برای تغییر اساسی در حوزه سیاستگذاری کماکان وعده‌های قبلی خود را تکرار می‌کنند و حتی به دفاع از عملکرد اقتصادی خود می‌پردازند.

افقه خاطرنشان کرد: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که دولت به راستی به دنبال تغییرات جدی در زمینه‌های اقتصادی باشد باید در قدم نخست به دنبال رفع تحریم‌ها باشند. مقامات دولتی باید بدانند که بدون رفع تحریم هیچ قدمی در مسیر پیشرفت نمی‌توان برداشت.

این را هم باید بدانیم که حتی اگر تحریم‌ها نیز برداشته شوند در بهترین شرایط به شرایط قبل از سال ۹۷ برمی‌گردیم که در آن دوره نیز اقتصاد شرایط مساعدی نداشت. بعد از رفع تحریم‌ها نیز نیاز داریم در میان‌مدت و بلندمدت اصلاحات عمیق ساختاری در دستور کار قرار گیرد که شاید اولین قدم در این خصوص نیز تغییر تیم اقتصادی دولت باشد. در غیراین صورت و با وجود تیم ناکارآمد اقتصادی دولت سیزدهم، حتی با وجود رفع تحریم‌ها نیز شاهد تداوم ارتزاق و دوپینگ نفتی و وضعیت متزلزل اقتصادی کشور خواهیم بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار