اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
شوشان ـ   غفور کریمی:

رجب طیب اردوغان، با بزرگ ترین چالش سیاسی پس از دو دهه سکانداری جمهوری ترکیه روبه رو است اردوغان که از سال ۲۰۰۳ قدرت را در دست دارد، با انتقادات روزافزونی در خصوص سازمان دهی ضعیف و کندی عملیات امدادی مواجه است،  بی شک ماهیت غافل گیرکننده، بحران زا و ویرانگر زلزله اخیر برنامه کمپین انتخاباتی حزب عدالت و توسعه برای انتخاب پیش رو را تحت الشعاع قرار خواهد داد. تلاطمات سياسي هميشه برخواسته از اقدامات و رفتارهای انساني نيستند و ممكن است در اثر عوامل طبيعي چون زلزله، سيل، آتشفشان، و... بروز نمایند ماهیت این بحران ها و نیز نحوه کنترل و مدیریت آن تاثیر بسزایی در کاهش و کنترل بحران سیاسی تحمیل شده دارد.

مصایب و حوادث طبيعي به واسطه جوهره و ماهیت غیرمترقبه بودن حادثه، می توانند نظم اجتماعي جوامع را نسبت به اثرات عوامل غيرطبيعي همچون جنگ و منازعات رادیکال داخلی، با آسيب های جدی تری مواجه سازند. در جوامع نوین، کسرت دسترسی به اطلاعات، گسترش ارتباطات و رسانه های فراگیر موجب شده است اثرات ناشي از حوادث طبيعي به سایر مناطق سرزمین و فراتر از مناطق آسيب ديده گسترش يابد و همچنین موجبات افزایش شدت تأثيرات آن در مناطق آسیب دیده را فراهم نموده و آثار مخرب سیاسی/ اجتماعی را گسترده تر و شدیده تر نماید.

 در جريان اين زلزله غير از هزينه هاي سرسام آور اقتصادي، نارضايتي هاي ناشي از عدم كمك ، نخستین انتقادهای سیاسی را در فضای توده ای جامعه متوجه نخبگان سیاسی خواهد کرد. بحران هاي سياسي ناشي از سوانح طبيعي، علی الخصوص زلزله اجتناب ناپذير و وخیم هستند و به دلیل عدم قابلیت بيني، به صورت بالقوه نتایج تخريبي آنها به مراتب گسترده تر است در واقع غیر منتظره بودن بحران و تحت تأثير قرارگيري نفوس انسانی فروان وجه تمایز آن با بحران های حاصل از اقدمات انسانی است. در كشورهايي كه به لحاظ جغرافيايي روي كمربند بلاياي طبيعي قرار دارند، سياست نيز متأثر از سوانح طبيعي است. در اين كشورها، سوانح طبيعي همچون زلزله در مواردي ممكن است به عنوان عامل مهم و  اثرگذار موجب تضعيف و يا حتي سقوط دولت ها می شوند زلزله سال 1999 استانبول يكي از مهم ترين دلايل سقوط كابينه بولنت اجويت و نتیجتاً افول موقعيت سیاسی سكولارها و نظاميان و ظهور آرام آرام حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان در تركيه بود در واقع طي اين زلزله بود كه مردم دريافتند سكولارها و نظاميان برخلاف شعارهاي خود توان كمك رساني و مديريت بحران ايجاد شده را ندارند. بر کسی پوشیده نیست که آینده سیاسی اردوغان و حزب عدالت و توسعه به زلزله اخیر گره خورده است، سرنوشت انتخابات پیش رو منوط به دریافت نمره قبولی و سربلندی اردوغان در پیشگاه افکار عمومی است. با نگاه به مشکلات کنونی ترکیه از جمله مشکلات حاد اقتصادی و نرخ لیر در برابر دلار، تعارضات با ایالات متحده، اتحادیه اروپا، مسائل مرتبط با ناتو، شرایط پیچیده قفقاز و تحرکات توسعه طلبانه جمهوری آذربایجان و اختلافات با ایران، اختلافات با یونان، مسائل سوریه، عراق، پ پ ک، گولنیست ها، روابط با کشورهای عربی و.... می توان به ضرس قاطع بیان نمود در صورت عدم پیروزی در انتخابات آتی منطقه با تغییرات عمده ای رو برو خواهد شد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار