اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
شوشان ـ غلامرضا نورآبادی :
قسمت اول
سال ها از مسئولین شنیده میشود که باید با تامین مالی واحدهای تولیدی در جهت رشد و توسعه اقتصادی اقدام کرد ولی اینکه چه عواملی موجب این دغدغه تامین مالی بنگاه ها شده و اینکه راهکارهای مقطعی برای تامین مالی  چقدر واقعی است و چقدر امکان‌پذیر مورد بحث واقع نمیشود؟ لذا برای سرمایه گذاری و عدم شکست ،کمی اطلاعات اقتصادی هم لازم است تا بتوان آینده را پیش بینی کرد.
۱-نقش سیاست های انقباضی و انبساطی دولت .
۲-ارزش پول ملی و نقش آن در تعطیلی بنگاه تولیدی وسیاستهایی که تولیدکنندگان و سرمایه گذاران نسبت به شرایط برای تضمین سودشان یا رفع مشکلاتشان اتخاذ میکنند چگونه است ؟
سیاست های انبساطی/انقباضی نوعی روش و عملکرد اقتصادی در سیستم اقتصاد آزاد است که باعث کنترل تورم یا رکود می‌شود. این سیاست برای کشورهای نرمال تعریف شده ،هرچند خود دارای ایراداتی است ولی تمام کشورها به آن عمل می‌کنند. برای کشورهایی  که خارج از اقتصاد جهانی هستند توان موفقیت چندانی ندارد.بهر صورت این سیاست در کشورما بصورت معجون زیر اجرا شده که شناخت از آن می‌تواند برای تولید کننده راهنما باشد.

۱- در دوران رکود ، دولت,اول با وصول درآمدهای نفتی سیاست انبساطی در پیش می‌گیرد و از طریق بانکها خلق پول می‌کند و آنرا به سمت فعالیت های اقتصادی  تزریق می‌کند.(البته هرچه شما به هسته قدرت نزدیکتر و روابط غیررسمی بیشتر داشته باشید از این سفره سهم بیشتری میتوانید بگیرید و برای آینده بدهی درست کنید ). دوره رونق شکل میگیرد و حجم پول در کشور افزایش و ذخایر بانک‌ها بتدریج کاهش می یابد.نتیجه اول کاهش ارزش پول ملی است .نتیجه دوم افزایش هزینه سرمایه گذاری ناشی از متغیرهای تولید مثل زمین،ماشین آلات،و هزینه های عملیاتی مثل مواد اولیه و نیروی کار رخ میدهد(نیروی کار ماهر بدلیل نیاز به حقوق بیشتر و تامین مخارج زندگی به کارهای دیگر پناه برده و تولیدکننده هم مجبور است بیشتر هزینه کند ).کم کم بدلیل کاهش ارزش پول ملی قیمت کالاها افزایش و قدرت خرید مردم کاهش می یابد که همان افزایش نرخ تورم است .این دولت برای خودش در حال حاضر با پول پاشی محبوبیت بدست می آورد و برای دولت بعد دردسر.
دولت بعدی، برای کاستن از نرخ تورم و کاستن از نارضایتی مردم دست بدامان سیاست انقباضی پولی میزند که این سیاست که با قطع درآمدهای نفتی همزمان است، موجب کمبود نقدینگی ، زیان و شاید ورشکستگی بانکها بدلیل عدم پرداخت تسهیلات و تعطیلی کارخانجات میشود. لذا عرضه در بازار کم و درنهایت بعد از دوره ای قیمت ها مجددا افزایش و دوران رکود بدلیل عدم توان خرید مردم و اجرای گران پروژه های دولتی/خصوصی شکل میگیرد.در دوران رکود مردم ناراضی و زبان به اعتراض بلند می‌شود از شاغل تا بازنشسته از کارمند تا معلم و.... .دولت سوم برای عبور از بحران و کسب محبوبیت، دوباره دست در جیب مردم می‌کند و با خلق و چاپ پول سیاست انبساطی در پیش میگیرد.
 در کشورهای بدون سیاستگذاری بلند مدت این چرخه سیاست انبساطی /انقباضی عین گردش ساعت تکرار و هربار بخشی از مردم از قطار ثروتمند شدن پیاده و زندگی هر روز سخت تر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار