اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۶۸۳
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۹
نقطه آسیب پذیر جمعیت ، بی سر بودن و خودجوشی آن بوده و هست چرا که هر شعاری که سر داده شود قابلیت زمزمه پذیر شدن را دارد...
امید حلالی : تجمع دوباره ی مردمی جوانان و دانش جویان اهوازی در حاشیه کارون در هفته های گذشته حاوی نکته ها و پیام هایی بایسته تحلیل است که بهتر است سیاست گزاران کشور و خوزستان به آن توجه لازم را داشته باشند و به درستی آن را ارزیابی نمایند. اما چند نکته قابل طرح :
1 - این تجمع اولین بار با تعدادی اندک از علاقمندان حول و حوش 30 نفر در ساحل غربی کارون برپا شد که هسته اولیه این تجمع و قرار «فیس بوکی» بود یعنی آنکه افراد در این فضای مجازی یکدیگر را یافته و قرار خودجوش گذاشته بودند.
2 - تجمع و عکس های مخابره شده توسط یک سایت محلی یا در فیس بوک با استقبال رسانه های مکتوب استان مواجه شد و روز بعد در صفحه اول روزنامه ها قرار گرفت و بازتاب فراوانی در فیس بوک یافت لذا جمعیت با توان بیشتری قرار گذاشت تا جمعه بعد و همزمان با عید غدیر خم به کنار کارون بیاید.






اما این بار تجمع بالغ بر ده هزار نفر شد و زنجیره طولانی انسانی تشکیل شد که البته انعکاسی بسیار وسیع تر از قبل در رسانه ها داشت و ظاهرا پیام تجمع به مرکز مخابره شد زیرا که خانم معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست بلافاصله به اهواز سفر کرد تا موضوع را بررسی نماید که در پایان سفر یک روزه و در مصاحبه شب هنگام با خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی مورد چالش مستقیم و رخ در رخ و تند و تیز با چاشنی علمی و ملی و بومی قرار گرفت و عملن نیز غیر از دادن وعده برای پیگیری موضوع، قول چشمگیر و قابل اعتنایی نداد یا نداشت یا در حوزه اختیارات وی نبود که چنین مواعیدی بدهد اما جلسه بر وی تاثیر گذاشت طوری که روز بعد در جلسه شورای عالی آب اهواز را آلوده ترین شهر دنیا طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی خواند که البته این موضوع را از جلسه با خبرنگاران ذهنیت گیری کرده بود.
3 - در موارد مشابه و در کشورهای همسایه خاورمیانه ای تجمعات فیس بوکی منشاء و عامل بسیاری رویدادها شده اند که بعدها از آنها تعبیر به بهار و بیداری شده است و در طی پروسه و معمولن با تغییر مسیر دنبال شده اند. ذائقه این تجمعات در ابتدا مسالمت جویانه و با موضوعات انتقادی پذیرفتنی بوده مثل انتقاد به وضعیت گرانی و فقر که ابتدای آن با همدری با «بوعزیزی» دست فروش تونسی آغاز شد که در اعتراض به برخورد تند ماموران شهرداری خودسوزی کرده بود اما دیری نپایید که سمت و سوی تجمعات تغییر فاز پیدا کرد.


4 - به احتمال با فراخوانی برای سومین تجمع این سیر تجمع ادامه پیدا کند که نشانگر انتقال انتقادات از بردن آب سرشاخه های کارون از میان نخبگان و رسانه ها و نمایندگان به بدنه اجتماع و جوانان است که سویه دیگر آن نیز نا امید شدن جامعه ساکنان پایین دست کارون از تغییر رویه های وزارتخانه های نیرو و کشاورزی در خصوص این مساله استراتژیک است.
5 - نقطه آسیب پذیر جمعیت و عدم اعتماد به ادامه سیر، بی سر بودن و خودجوشی آن بوده و هست چرا که در چنین تجمعات هیجانی هر شعاری که سر داده شود قابلیت زمزمه پذیر شدن را دارد که خطر انحراف از معیارهای اولیه را در پی دارد.
6 - نحوه اطلاع رسانی برخی سایت ها و شبکه های فرامرزی برای مصادره تجمع به نفع اهداف ایران ستیزانه در جای خود قابل تامل و تحلیل است.
7 - این تجمع اولین تجمع فرامدرن و فیس بوکی خارج از روال متعارف برای گرفتن مجوز از فرمانداری و ... با سویه های بوم گرایانه صرف و شاخصه های غیر مذهبی و غیر ملی است که در صورت استمرار و عدم ساماندهی یا تن دادن به خواست معترضین و یا اقناع آنان از طرف وزارت نیرو و ... که در کوتاه مدت بعید به نظر می رسد، پتانسیل بروز رفتارهای اعتراضی را مانند نمونه های مشابه دیگر در اعتراض به کیفیت آب در آبادان یا اعتراضات در هفتکل را ظرف سالیان گذشته منتها با دامنه گسترده تر خواهد داشت.
8 - پیشنهاد می شود برای ساماندهی موضوع و اقناع جمعیت و افکار عمومی و رسیدن به راهی میانه بین خواست مردمان حوزه کارون با سیاست گزاران کلان آب در کشور و نیفتادن به دام هیجانات یا بدخواهی بیگانگان، جمعیت سرهایی پیدا کند تا مطالبات را نهادینه کنند و در موقع لزوم جمع را نمایندگی کنند. سرهایی مثل سازمان های مردم نهاد و سمن هایی مانند انجمن مهندسان صنعت آب، انجمن صنفی کشاورزان و خانه مطبوعات خوزستان تا به جمعیت جهت دهی غیر متعارض در راستای منافع توامان نظام و جامعه بومی صورت دهند و سهواً یا عمداً چنین تعارضی میان منافع ملی و بومی کلید نخورد. این تشکل ها می توانند وظیفه تدوین شعارها و برپایی و کنترل جمعیت را داشته باشند
9 - پیشنهاد می شود سیاست گزاران آب کشور نیز لجبازی و بی تدبیری را کنار گذاشته و با قدر دانستن انتفادات مسالمت آمیز سعی در اقناع جامعه بومی از طریق برداشتن گام های عملی بنمایند.
مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
انتشار یافته: ۱۶
comment
comment
حاج جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
0
9
comment خوزستان همیشه جزئی از سرزمین ایران بزرگ است . حمایت از حیات رودخانه کارون در خوزستان سیاسی نیست .
پاینده باد ایران . زنده باد خوزستان .
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
1
4
comment تحلیل جالب بود
comment
ممبینی رامهرمز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
0
7
comment آقای امید حلالی ! نویسنده محترم

وقتی مسئولین به فکر رفع محرومیت در خوزستان نباشند چه کسی باید پیام محرومیت و تشنگی خوزستان را به پایتخت نشینان بدهد؟

اگر دست روی دست هم بگذاریم درست نمی شود. البته بنده نیز با تحلیل ما موافقم . باید این تجمع هدایت شود تا خدای ناکرده از آن سوء استفاده نشود
comment
بهمنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
0
4
comment نباید به هر چیزی نگاه سیاسی و امنیتی شود. همین اعتراض در ارومیه و هرمزگان هم صورت گرفته اما کسی با دید سیاسی به اون نگاه نکرده
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
comment
comment از کجا میدونی با دید سیاسی به اون نگاه نکردند؟!
همین بس که روحانی در انتخابات گفت بعد از انتخاب شدن اولین کاری که میکنم رسیدگی به موضوع دریاچه ارومیه است، که بعد از پیروز شدن مجبور شد در اولین جلسه کاری موضوع دریاچه ارومیه رو بررسی کنه!!
رئیس جمهور سیاست مدار است نه کارشناس محیط زیست!
پس دیدی که نگاه سیاسی بوده.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
0
6
comment بابا خدا خیرتون بده مگه چی داریم توی خوزستان و اهواز غیر از کارون؟؟؟؟؟
بابا با انصافا هیچی نداریم. به خدا هیچی نداریم. نه هوا نه آب درست حسابی ! نه کوهی نه جنگلی نه آبشاری !
comment
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
1
4
comment به خدا این دید به استان ضربه می زنه. در آمریکا مردم در مقابل کاخ سفید تجمع می کنند . چه عیبی داره که تجمع فرهنگی و زیست محیطی صورت بگیره؟
comment
محمودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
1
4
comment آبی برای تقدیم نمانده! چرا اصفهانی ها کارخانه های خود را به خوزستان منتقل نمی کنن
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
0
4
comment اگه مسئولین می خواستن که به اوضاع کارون سر و سامون بدن که داده بودن. پس خودمون دست به کار شدیم که صدامون به گوش مسئولین وزارت نیرو برسونیم
comment
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
0
5
comment مطلب بجایی بود و از نویسنده ی ان تشکر می کنم . اقای شکر خدا موسوی و اقای مقتدایی گفتند ما از این زنجیره ی انسانی حمایت می کنیم اما حمایت تنها به حرف نیست به چند دلیل ، زیرا اثری از شما در این زنجیره دیده نشد ، بعد از زنجیره اخبار شبکه ی خوزستان خود را به خواب زد انگار نه انگار که اتفاقی افتاده ، پس نتیجه می گیریم تا عمل فاصله هست ، اگر مسئولین خود این تجمعات را مدیریت کنند هیچ گاه مشکلی به وجود نخواهد امد و مردم از این هم بیشتر شرکت خواهند کرد ودست به دامن فیس بوک وشبکه های بیگانه نخواهند شد ، در اخر هم از تمام کسانی که در این زنجیره ی عظیم شرکت کردند تشکر می کنم.
We Save KAROON
comment
یک مسلمان ایرانی
|
Sweden
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
3
1
comment از سایت محترم شوشان خواهش می کنم مطلبی را که ذیل لینک زیر نوشتم را به صورت یک متن مستقل در اختیار خوانندگان و اهالی محترم خوزستان قرار دهد.
http://shooshan.ir/fa/news/11668/خواننده-خوزستانی-در-زنجیره-انسانی-کارونمن-به-تو-می-اندیشم-عکس


ان شاء الله روزی برسد که نگاه ملی جای نگاههای بخشی و منطقه ای را بگیرد. اگر امروز حقیقتها به مردم خوزستان گفته نشود و اجازه دهیم عده ای به بهانه آب ایجاد تفرقه کنند فردا برای تاسف خوردن بسیار دیر است.
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
1
3
comment مسلمان ایرانی
به خدا قسم بویی از مسلمانی نبردی
وگرنه حاضر نبودی این مطالب که مشخصه هیچ پشتوانه علمی پشتش نیست و فقط یک سری حرفهای قشنگ هست رو بزنی
شرمت باد مسلمان
ندیدی روستائیان کنار رود کارون را؟
ندیدی مردم اهواز چطور جمعه دور این آب جمع میشن
فقط همینو داریم فقط یه کارونه!
یا خدا قوتی به این مسئولین خوزستانی بده که نزارن..
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Sweden |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
comment کسانی باید شرم کنند که از ناآگاهی مردم و احساسات قومیتی آنها سوء استفاده می کنند . اهداف خائنانه ای دارند.

همه آنچه من نوشتم کاملا علمی است. حال تو خواه پندگیر و خواه ملال.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
0
4
comment یک مسلمان ایرانی،
ای کاش خوزستان سهمی هم از این نگاه ملی داشت، تا نه به اندازه دیگر شهرهای ایران که لااقل به اندازه کمی از پیشرفت آنها، نصیبش میشد.
comment
مرعشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
0
3
comment نویسنده ی گرامی، نگاهتان را نرم تر کنید. می توان مثبت هم نگاه کرد. با اینکه چهارتجمع به صورت خودجوش صورت گرفته اما مردم اهواز نشان دادند که به بلوغ اجتماعی رسیده اند و نیازی به مسئول بالا سر برای هماهنگی ندارند. اگر در چهارمین تجمع حضور داشتید این موضوع را به درستی لمس می کردید. مطمئن باشید کارون هیچ گاه توسط هیچ طیفی مصادره نمی شود. مردم ما با شعارهای خودشان نشان دادند که انسان هایی متعهد و استوار بر آرمان هایشان هستند. پس بی جهت نگاه با هراس نداشته باشید.
comment
ثابت قدم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
0
1
comment خیلی بدبینانه است ، باید به مردم اعتماد کنیم اینها همین هایی هستند که برای این نظام در 22 بهمن خیابان ها را پر می کنند و در دهه محرم تکایا و حسینه ها را از عطر معنوی خود سرشار می سازند ، حالا اگر به موضوعی به مسئولین خودشان با زبان خودشان و با فرهنگ خودشان اعتراض کردند باید فکر کنیم که چه وچه می شود و بدبین باشیم، حالا یه ضد انقلابی هم بخواهد اونور آب سو استفاده کند خوب بکند اونها که از هر حرکت منفی ومثبتی سو استفاده خودشان را می کنند مهم این است که باید مردم را محور و مبنا قرار دهیم و مردم هوشمندانه عمل می کنند شما نگران نباش این مردم پوزه اجنبی پرست را به خاک می مالند و اتحاد را رمز پیروزی می دانند. مسئولین باید قدر این ملت را دانسته به حرفهایشان گوش کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار