شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
بار دیگر بارش باران پاییزی شهرهای ‌استان خوزستان را به وضعیت بحرانی کشاند؛ البته این بار هم اخبار مرتبط با شیوع تنگی نفس به گوش می‌رسد و هم آبگرفتگی و خطر بروز سیلاب!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته و پس از بارش باران شدید پاییزی در خوزستان، بار دیگر اورژانس مراکز درمانی شهرهای اهواز، امیدیه و... پر شد از مراجعانی که از تنگی نفس گلایه داشتند؛ رویدادی که شانزده هفده روز پیش، با شدت بیشتری بروز نمود‌ و پنج هزار تن را راهی مراکز درمانی کرده بود.

این در حالی است که این بار شدت بارندگی هم مزید بر علت شد تا خطر بروز سیلاب و طغیان برخی رودخانه‌ها، مسئولان ستاد بحران را مجاب کند که مدارس اهواز را تعطیل کرده و تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ستاد مدیریت بحران در این شهر و دیگر شهرهای استان را به حالت آماده باش در‌آورند.

اما در شرایطی که خبر بارندگی ۳۹ میلی‌متری در آبادان، ۱۹ میلی‌متری در اهواز و... به گوش رسیده و پیش‌بینی می‌شود بارندگی در استان، امروز و فردا به اوج خود رسیده و تا پنجشنبه ادامه داشته باشد، آنچه نگران کننده‌تر به نظر می‌رسد، شیوع دوباره تنگی نفس در خوزستان است که گویا کسی از سرچشمه آن آگاه نیست.

باز هم باران بارید و باز هم نفس خوزستانی‌ها گرفت!

دکتر ساسان موگهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در این باره به وب‌دا گفت: از بعد‌از‌ظهر دیروز و پس از بارندگی در استان، گزارش‌های دریافتی حکایت از مراجعه زیاد مردم با عارضه تنگی نفس به اورژانس‌های بیمارستانی دارد، به گونه‌ای که تنها در شهرستان اهواز از عصر دیروز تا ۸ صبح امروز، بیش از ۲۰۰۰ نفر با چنین نشانه‌هایی مراجعه کردند که از این میزان، ۱۹۴۰ نفر ‌سرپایی درمان و ۷۳ تن هم بستری شدند.

وی افزود: در امیدیه از میان ۴۲۶ مورد مراجعه کننده، دو تن بستری شدند و خبر می‌رسد که در سوسنگرد نیز ۴۰ نفر با علائم تنگی نفس به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. تا این لحظه از شهرهای دیگر استان گزارشی به دست نیامده ‌است که البته به محض دریافت گزارش، اطلاع رسانی خواهد شد.

شیوع دوباره تنگی نفس در خوزستان، هنگامی عجیب‌تر خواهد شد که بدانیم پس از بارش نخستین باران پاییزی استان در یازدهمین روز ماه جاری، حاصل نشست مسئولان استان در بررسی چرایی بروز تنگی نفس گسترده، بارش نوعی باران اسیدی بوده که از روی وجود عامل «نیترات» در آب باران نمونه‌گیری ‌دیده شده و بر اساس سخنان مسئولان، حاصل تأثیر و برهمکنش آلودگی شهر اهواز (چه گرد و غبار وارداتی و چه آلودگی صنعتی) و آتش زدن مزارع، زباله‌ها و... بوده است اما مراجعه ۴۰۰ تن از اهالی امیدیه به دلیل تنگی نفس به مراکز درمانی این شهر، حکایتی است که با این ادله توجیه‌پذیر نمی‌نماید.

این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از تلاش یکی از معاونان وزیر بهداشت برای مراجعه به اهواز و بررسی دقیق‌تر رویداد دارد که به دلیل لغو پرواز انجام نشده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار