شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۵

شوشان : مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هفتکل در گفتگو با روزنامه فرهنگ جنوب با اشاره به پتانسیل های موجود در هفتکل گفت:شهرستان هفتکل دارای 40 هزار هکتار اراضی قابل کشت که مقدار 1500 هکتار آبی و مابقی بصورت دیم کشت می شود.

مهندس رشیدی ادامه داد: محصولات قابل کشت در شهرستان جو، گندم، سبزی، صیفی و حبوبات می باشد. گفتنی است این شهرستان دارای 150 هکتار باغات بویژه نخیلات و مرکبات می باشد.

وی با بیان اینکه آب مورد نیاز کشاورزی هفتکل از طریق چاه های حفر شده تامین می شود، گفت: آب کشاورزی مزارع آبی هفتکل اغلب از طریق چاه های حفر شده و آب های ذخیره شده پشت بندهای خاکی و رودخانه های فصلی تامین می گردد.

رشیدی اضافه کرد: شهرستان هفتکل در حوزه دامپروری نیز در حال حاضر از 119 هزار راس دام سبک و سنگین، 45 واحد مرغداری صنعتی و یک واحد پرورش مرغ بومی تمام اتوماتیک با ظرفیت 20 هزار قطعه برخودار می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هفتکل در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به فعالیت ها و عملکرد سال 90 که البته تا تیرملاه سالجاری ادامه خواهد داشت، گفت: تکمیل مجتمع 150 واحدی پرورشی گوسفند، احداث 6 باب حوضچه ذخیره آب، لایروبی نهر چمن لاله به اندازه 2 کیلومتر، خرید موتور پمپ و پلی اتلین، نوسازی 2 هزار و 500 متر اماکن دامی، استحصال هزار و 530 تن منابع علوفه ای، احداث 19 هکتار باغات الگویی نخیلات، اصلاح و نوسازی 150 هکتار اراضی باغی و مساعدت در ارایه کودهای زیستی و بیولوژیک به اندازه 250 هکتار بخشی از فعالیت های این سازمان در در سال 90 بوده است.

رشیدی ادامه داد: ضد عفونی و بوجاری بذور و ردیابی انواع بیماری ها و آفات قرنطینه ای، آموزش های ترویجی، فنی حرفه ای و عملیات ترویجی، نوسازی مراکز خدمات جهاد کشاورزی، مطالعه تامین آب آراضی بند خاکی چشمه تپو و تسطیح 80 هکتار ارضی از دیگر فعالیت های این سازمان می باشد. شایان ذکر است که در حال حاضر 370 هکتار از اراضی شهرستان در مرحله طراحی، نقشه برداری و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و قطره ای 142 هکتار می باشد.

وی با بیان اینکه انتظار می رود در سالی که بنام تولید ملی و حمایت از سرمایه و کار ایرانی نام گرفته توجه مسوولین ارشد محلی نیز افزایش یابد گفت: با توجه به اینکه استان خوزستان بلحاظ کشاورزی در سطح کشور در رتبه اول قرار دارد از مسوولین محترم در استانداری خوزستان، سازمان آب و برق، سازمان جهاد کشاورزی، فرمانداری و سایر مسوولین در سطح استان و شهرستان این تقاضا را دارم که حمایت های خود را بیش از پیش افزایش دهند.

مهندس رشیدی با بیان اینکه انتظارات جهاد کشاورزی شهرستان هفتکل برای رشد و توسعه هرچه بیشتر کشاورزی در 7 زمینه می باشند، گفت: افزایش سطوح آبی شهرستان با اجرای مطالعه و اجرای انتقال آب از رودخانه سید حسن به دشت رغیوه در سطح 20 هزار هکتار اراضی مستعد و حاصلخیز، اجرای بند انحرافی کندک به منظور آبی کردن اراضی در سطح 1500 هکتار، استفاده از آب سطحی سد جره به منظور قابل شرب کردن حداقل 4 هزار هکتار اراضی مجاور، احداث بندهای خاکی در منطقه به منظور جلوگیری از فرسایش و تغییر اکوسیستم منطقه و بهره برداری از آب های ذخیره شده، کمک به حفر و تجهیز چاه های کشاورزی به منظور توسعه باغات موجود، توسعه مرغداری های صنعتی در منطقه- بهسازی اماکن دامی- توسعه اصلاح نژاد دام در منطقه و تامین 80 میلیارد ریال تسهیلات به منظور بهره برداری و راه اندازی واحدهای تولیدی کشاورزی از جمله انتظاراتی است که این سازمان در سالجاری دارد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار