شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: منشاء 20 تا 30 درصد از ریزگردهای در سطح کشور، استان خوزستان است و 23 استان کشور با این پدیده دست به گریبان هستند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «عباس پاپی زاده» اظهارداشت: در بسیاری از دشت های مستعد کشور در حال حاضر دچار بحران هستیم و یک سوم از دشت های آبی ایران یا وارد بحران جدی شده اند یا در آستانه ورود به بحران هستند.
وی با بیان این که حیات هر کشور و جامعه ای به آب وابسته است، خاطر نشان کرد: کم و زیاد شدن منابع آبی کشورها در تاریخ باعث مهاجرت های عظیم و از بین رفتن تمدن های بزرگ شده است و این نکته بسیار مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد.
**حجم آب هورالعظیم به یک سوم کاهش یافته است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به خشکی دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: طوفان های نمکی که منشاء آن این دریاچه است نصف کشور را در بر خواهد گرفت و از این جهت ما دهها برابر سود احتمالی از برداشتن آب از این منابع ، ضرر کردیم و نمی توانیم زیان های ناشی از آن را جبران کنیم.
پاپی زاده همچنین با بیان این که تالاب ها و هورهای خوزستان در حال خشک شدن است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم آب هورالعظیم به یک سوم کاهش یافته به طوری که مواد کف تالاب به عنوان منبع تولید ریز گردها به شدت مردم را آزار می دهد.
وی با بیان این که 23 استان کشور با پدیده ریزگردها مواجه هستند، یادآور شد: به علت نحوه مدیریت منابع آب در این منطقه و اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون، این استان با مشکلات زیادی مواجه است.
وی تصریح کرد: 20 تا 30 درصد از منشاء ریزگردها خوزستان است که سلامت مردم را تهدید می کند.
نماینده مردم دزفول در مجلس نهم افزود: بررسی ها نشان می دهد سود و زیان ناشی از اجرای طرح های انتقال آب به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.
پاپی زاده با بیان این که باید از بعد کارشناسی با مساله برخورد کنیم، اظهارداشت: تغییر اقلیم در شرایط موجود تاثیر داشته است البته نه به میزانی که علت اصلی بروز بحران به شمار آید.
** از ناهماهنگی دستگاه ها آسیب جدی دیدیم
وی همچنین با بیان این که از ناهماهنگی بین دستگاه ها آسیب جدی دیدیم، گفت: اگر وزارت نیرو معتقد است که در منطقه ای آب نیست نباید اجازه حفر چاه بدهد و وزارت جهادکشاورزی هم باید با آن هماهنگ باشد و شورای عالی آب بتواند هماهنگی بین دستگاه ها را ایجاد کند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: وقتی می دانیم که اقلیم در حال تغییر است و دریاچه ارومیه تحت تاثیر این تغییر اقلیم است چرا باید اراضی کشاورزی را افزایش دهیم و با آب شیرینی که حیات منطقه و دریاچه به آن وابسته است محصولات آب بر و غیر اقتصادی تولید کنیم.
پاپی زاده یادآور شد:حقابه کشاورزی در حوضه زاینده رود در زمان صفویه 40 تا 45 هزار هکتار بود که این میزان هم اکنون به 240 و 250 هزار هکتار رسیده است و مشخص است که این میزان افزایش اراضی به قیمت خشکی زاینده رود تمام می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار