شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۱۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
شرایط بحرانی آب در برخی استانهای کشور طوری است که سیزدهمین جلسه شورای عالی آب در فروردین ماه به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری تشکیل گردید و مشکلات آب استان های اصفهان ، خوزستان و چهارمحال و بختیاری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از خبرگزاری ایرنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به محدودیت منابع آب در کشور، گفت: موضوع کمبود آب یکی از مسائل پراهمیت کشور است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.
وی با اشاره به مشکل کم آبی کشور، تصریح کرد: برخی استان های کشور با بحران و محدودیت های بیشتری در بخش آب روبرو هستند که باید ضمن در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، برنامه ریزی های لازم را برای رفع کمبود آب ها آنها انجام داد.
این در حالی است که در ابتدای سال جاری حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری نیز با حضور در وزارت نیرو خواستار اهتمام جدی به مساله آب شد، ولی چنین نشست هایی بدون همکاری آحاد جامعه به نتیجه نخواهد رسید.
حمید چیت چیان وزیر نیرو در این نشست گزارشی از مصوبات پیشین شورای عالی آب و اقدامات انجام شده برای تحقق و اجرای این مصوبات ارائه کرد.
وی با اشاره به جلسات شورای هماهنگی مدیریت حوضه آبریز زاینده رود، به ارائه گزارشی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در این جلسات پرداخت.
در این نشست وزیر جهادکشاورزی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران چهارمحال و بختیاری، اصفهان، لرستان، کرمان، خوزستان و یزد نیز حضور داشتند و درباره وضعیت آبی استان متبوع خود گزارش ارائه کردند.
وزیر نیرو بلافاصله پس از این نشست در سفری به استان اصفهان در جلسه ای با حضور نمایندگان بخش کشاورزی در استانداری و تصمیمات اتخاذ شده در شورای هماهنگی حوزه زاینده رود و شورای عالی آب را برای آنها تبیین کرد.
چیت چیان از افزایش ارائه خسارت به کشاورزان و پرداخت خسارت به کشاورزان توسط صنایعی که از حقابه آنان استفاده می کنند، یاد کرد وگفت: صندوقی برای پیگیری این موضوع در استانداری تشکیل و از این محل خسارات کشاورزان پرداخت خواهد شد.
وی همچنین درباره احداث تونل گلاب دو و نگرانی های هموطنان در استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت که بررسی های وزارت نیرو ضروری بودن احداث این تونل را تایید می کند.
وزیر نیرو به مردم چهارمحال و بختیاری اطمینان داد که احداث این تونل به آورد طبیعی آب رودخانه زاینده رود هیچ آسیبی نخواهد رساند.
چیت چیان با اشاره به افزایش تقاضای آب شرب در استان اصفهان و کمبود جدی در این زمینه، گفت: ظرفیت ورود آب به تصفیه خانه بابا شیخ علی محدود است.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برای تامین آب مورد نیاز مردم، تصفیه خانه ای در غرب استان اصفهان احداث و آب تونل گلاب دو، فقط برای مصرف شرب به این تصفیه خانه انتقال می یابد، تصریح کرد: احداث این تونل هیچ آسیبی به منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری وارد نخواهد کرد.
وزیر نیرو پیشتر نیز اعلام کرده بود که در کشور برای انتقال از حوضه ای به حوضه دیگر مقررات و اصول سختگیرانه ای گذاشته شده که باید رعایت شود و غیر از نیاز شرب آب منتقل نخواهد شد.
چیت چیان با اشاره به یکپارچه شدن مدیریت آب، گفت: این موضوع الگویی است که در تمام دنیا اجرا شده و با توجه به این که حوضه های آب از تقسیمات داخلی کشور تبعیت نمی کنند، با ادامه مدیریت مخرب استانی کشور با فاجعه در حوضه مدیریت آب روبرو می شود.
وی تاکید کرد: حداکثر ظرف یک سال آینده یکپارچه سازی مدیریت آب صورت خواهد گرفت.
اگرچه دولت برنامه های جامعی را برای موضوع آب در نظر گرفته ولی نباید از این مساله غافل شد که از همه مهمتر و کارآمدتر برای مهار بحران آب صرفه جویی، رعایت الگوی مصرف و جلوگیری از هدر رفتن آب است.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
comment
0
0
comment بهتره تیتر بزنید نگاه دولت به موضوع آب اصفهان . خوزستان و چهارمحال و بختیاری را حذف کنید ، دولت به اصفهانی ها بیشتر توجه کرده واسشون مسیر رود کارون عوض کرده تونل به اون عظمتی زده کارون هم هم سرازیر کرده ،برای ما خوزستانیها چه کرده وعده های تحقق نشده و همچنان آب آلوده و لجن زار وارد شیرهای آب خوزستان میشه کی به کی
ما با وجود زیاده خواهی های استانها ی مرکزی دچار مشکلات آبی میشویم استانمون داره نابود میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار