اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۵۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶
دزفول - ایرنا- نخستین مزرعه فوق متراکم پرورش ماهیان خاویاری استان خوزستان روز سه شنبه در دزفول به بهره برداری رسید.
نخستین مزرعه فوق متراکم پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان به بهره برداری رسید
به گزارش خبرنگار ایرنا در این آیین که در مزرعه پرورش ماهیان خاویاری حنطوش زاده در دزفول برگزار شد مدیر کل شیلات خوزستان در سخنانی به تشریح ظرفیت این استان در زمینه شیلات پرداخت و گفت: در خوزستان با 200 کیلومتر ساحل ، یکهزار و 500 شناور و یازده بندر سالانه 50 هزار تن ماهی تجاری از دریا استحصال و بعضا نیز صادر می شود.

ˈعبدالرحیم مغینمیˈ با اشاره به ظرفیت بی نظیر استان خوزستان در زمینه آبزی پروری اظهار کرد : خوزستان که چهار درصد مساحت کشور را شامل می شود با جاری بودن 30 درصد آبهای سطحی کشور از ظرفیت کم نظیری در زمینه پرورش ماهی برخوردار است.

وی رودخانه های پر آب ، دریاچه های بزرگ در پشت سدها ، 700 کیلومتر شبکه فرعی و 500 کیلومتر شبکه اصلی درجه یک آبیاری را از جمله ظرفیت های این استان در زمینه شیلات برشمرد و گفت: با مدیریت این ظرفیت ها علاوه بر رونق اقتصاد ، فرصت های شغلی بی شماری نیز در این استان ایجاد می شود.

مدیر کل شیلات خوزستان از اجرای طرح پرورش ماهی بدون تخصیص آب در آبهای داخلی این استان خبر داد و گفت: با ایجاد قفس های شناور در شش دریاچه مخزنی خوزستان می توان 250 تن ماهی برداشت کرد.

مغینمی میزان برداشت ماهی از شش دریاچه استان خوزستان را 45 هزار تن در سال عنوان کرد و گفت: این رقم در سال 1384 معادل 25 هزار تن بوده است.

وی از اجرای طرح پرورش ماهی در کانال ها و شبکه های آبیاری طرح 550 هزار هکتاری توسعه کشاورزی مقام معظم هبری در این استان خبر داد و اظهار کرد : تفاهم نامه اولیه در این زمینه منعقد شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به امکان اجرای طرح پرورش ماهی در پساب های عظیم کشاورزی از جمله پساب های نیشکر در خوزستان گفت:

وجود 20 هزار هکتار پساب در تالاب ناصری ظرفیتی برای پرورش گونه هایی از ماهیان از جمله ماهی ˈ تیلاپیا ˈ می باشد که با اجرای این طرح از سطح هر هکتار مزرعه تا 10 تن ماهی برداشت می شود.

وی کل تولیدات محصولات شیلات در استان خوزستان را در حال حاضر 100 هزار تن در سال عنوان کرد و گفت:این میزان صید از بخش صید و صیادی و طرح های پرورش ماهی برداشت می شود که در قالب برنامه پنجساله این رقم به 125 هزار تن افزایش خواهد یافت.

مغینمی همچنین گفت:میزان تولیدات شیلات در استان خوزستان با چشم انداز سال 1404 به 225 هزار تن خواهد رسید که این رقم بیانگر ظرفیت بالا برای سرمایه گذاری در بخش شیلات در استان خوزستان می باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد:برنامه ریزی لازم برای تولید 10 هزار تن گوشت ماهی خاویاری و 10 تن خاویار در استان خوزستان هدفگذاری شده که گام اولیه این طرح با تولید شش و نیم کیلو گرم خاویار در مزرعه حنطوش زاده در دزفول در سال گذشته برداشته شد ضمن اینکه پنج موافقت نامه اصولی با ظرفیت تولید یک هزار و 700 تن ماهی خاویاری در این راستا صادر شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان ابراز امیدواری کرد با تحقق این برنامه خوزستان به چرخه صادرات ماهیان خاویاری ملحق شود.

مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران نیز در این آیین در سخنانی گفت: در حال حاضر 43 مرکز توسط بخش خصوصی در زمینه تولید و پرورش ماهی خاویاری در کشور وارد این عرصه شده است.

ˈ ناصر کرمی رادˈ افزود: با فعالیت این مراکز و بر اساس پتانسیل موجود تولید 100 تن خاویار در افق 1404 هدفگذاری شده است.

وی سرمایه گذاری در زمینه تولید خاویار را بسیار اقتصادی دانست و گفت: بخش خصوصی می تواند از ظرفیت ایجاد شده در این راستا بهره ببرد.

کرمی راد همچنین از صدور پروانه تکثیر ماهی خاویاری برای پنج مرکز در سراسر کشور خبر داد و گفت: یکی از این مراکز در استان خوزستان مستقر می باشد که با راه اندازی آن و تولید یک میلیون قطعه بچه ماهی خوزستان می تواند نیاز استانهای همجوار را نیز تامین کند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان نیز از فعالیت چهار خوشه کسب و کار و آبزی پروری در استان خوزستان خبر داد و گفت: از سرمایه گذاران در این خوشه ها حمایت مالی می شود.

ˈ اخلاق محمدیان ˈ افزود: طرح امکان سنجی تولید بچه ماهیان گرمابی نیز در استان خوزستان انجام شده است.

ˈطرح پرورش متراکم ماهیان خاویاری در سیستم مدار بسته ˈ با هدف بهره گیری حداکثری از منابع محدود آب با ظرفیت 50 تن در دزفول به بهره برداری رسید.

عبدالمجید حنطوش زاده ˈ مدیر عامل شرکت پرورش ماهی خاویاری خوزستان گفت:در این طرح از منابع محدود آب زیر زمینی برای ایجاد یک سیستم چرخشی در تولید و پرورش ماهیان خاویاری استفاده شده است.

نخستین واحد پرورش ماهی خاویاری خوزستان آبان ماه سال 1391 در زمینی به مساحت دو هزار و 400 متر در دزفول به بهره برداری رسید.

فیل ماهی، ازون برون، شیپ و سیبری که از انواع ماهیان خاویاری می باشند در این واحد پرورش داده می شود. 

شرایط جوی و دمای مناسب هوای دزفول شرایط رشد و پرورش ماهیان خاویاری را در این منطقه فراهم کرده به طوریکه رشد و تولید این ماهی در دزفول دو برابر میانگین کشور است.ک/2

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
سیدسلیمان حسینی
|
United Arab Emirates
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
comment
0
0
comment بهره وری ازتمام پتانسیل مجموعه های آبزی
comment
سیدسلیمان حسینی
|
United Arab Emirates
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
comment
0
0
comment بهره وری ازتمام پتانسیل مجموعه های آبزی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار