شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳

در حال حاضر هم دانشجویی که درس نخوانده نبايد نااميد شود و با برنامه‌ريزي دقيق، مطالعه جدي، خلاصه‌نويسي و مرور مطالب مي‌تواند از زمان باقيمانده حداكثر استفاده را داشته باشد.

رئيس دانشكده كشاورزي دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اين‌كه دانشجويان مي‌توانند با برنامه‌ريزي فشرده و مطالعه جدي در فرجه امتحانات، حداكثر استفاده را از زمان باقيمانده تا امتحانات داشته باشند، گفت: مطالعه فشرده دروس، خلاصه‌برداري از سرفصل مطالب، مشورت و كمك گرفتن از دانشجويان ممتاز به موفقيت دانشجويان كمك مي‌كند.

دكتر پرويز شيشه‌بر در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب عنوان كرد:‌ هر چند اگر دانشجو در طول ترم و همگام با كلاس درس خوانده باشد، در ايام امتحانات نتيجه بهتري كسب مي‌كند اما در حال حاضر هم نبايد نااميد شود و با برنامه‌ريزي دقيق، مطالعه جدي، خلاصه‌نويسي و مرور مطالب مي‌تواند از زمان باقيمانده حداكثر استفاده را داشته باشد.

وي يكي از عوامل اصلي درس نخواندن دانشجويان در طول ترم را، عدم برگزاري امتحانات ميان ترم توسط اساتيد دانست و افزود: اگر اساتيد ارزيابي دانشجو را در طول ترم را انجام دهند علاوه بر آن‌كه از فشار ‌بار درس در پايان ترم كاسته مي شود به بهبود يادگيري و ماندگاري مطالب درسي در ذهن دانشجو كمك مي‌كند كه در اين مورد بايد وزارت‌خانه و دانشگاه تأكيد بيشتري بر اساتيد داشته باشند تا همه اساتيد به اين ضابطه در برگزاري امتحان ميان ترم عمل كنند.

رئيس دانشكده كشاورزي دانشگاه شهيد چمران اهواز درباره نقش كاهش انگيزه و علاقه دانشجويان در درس نخواندن مطلوب به علت شرايط بازار كار تصريح كرد: اين مورد مي‌تواند بر كاهش كيفيت مطالعه دانشجو مؤثر باشد اما دانشجو بايد بداند كه در شرايط مساوي استخدام، ‌شخصي كه معدل بالاتري دارد، در اولويت قرار مي‌گيرد؛ از سوي ديگر در آخرين جلسه كارگروه اشتغال استان در استانداري با حضور سازمان كشاورزي استان، مقرر شد فارغ‌التحصيلان كشاورزي به طور گسترده به‌كارگرفته شوند؛ در اين جلسه مصوب شد به هر فارغ‌التحصيل در رشته‌هاي كشاورزي، تسهيلاتي به مبلغ 30 ميليون تومان و زمين كشاورزي مستعد براي فعاليت در بخش كشاورزي، داده شود.

شيشه‌بر با اشاره به سياست جديد دولت براي فعال كردن بخش‌هاي كشاورزي و تخصيص بودجه‌هاي كلان به استانداري‌ها به اين منظور خاطرنشان كرد: در حال حاضر با توجه به اين سياست‌ها بازار كار براي فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي كشاورزي مهيا است اما به طور مسلم در اوليت‌بندي تخصيص اين اعتبار، به فارغ‌التحصيلان ممتاز دانشگاهي توجه بيشتري مي‌شود.

وي همچنين درباره نقش وسايل صوتي و تصويري و MP3 پليرها بر يادگيري يا عدم يادگيري مطلوب خاطرنشان كرد: اگرچه استفاده از اين وسايل در سال‌هاي اخير بين دانشجويان شايع شده‌ اما به نظر مي رسد استفاه از اين گونه وسايل نمي‌تواند تأثير مثبتي در يادگيري داشته باشد و با توجه به روايات اسلامي و مباني ديني‌ ما، انسان در سكوت بهتر فكر مي‌كند و در شرايط سكوت و آرامش، ذهن و فكر انسان براي مطالعه عميق‌تر و بهتر، آمادگي بيشتري دارد. البته انسان مي‌تواند به هر چيزي عادت كند و اين عادت ممكن است منفي باشد.

رئيس دانشكده كشاورزي دانشگاه شهيد چمران اهواز با اشاره به اين‌كه در طول دوران تحصيل همواره، شاگرد اول كلاس بوده و هيچ‌گاه هم از اين وسايل استفاده نكرده است، تصريح كرد:‌ استفاده از اين گونه وسايل را به هيچ وجه به دانشجويان توصيه نمي‌كنم. زيرا ضمن آنكه مي‌تواند منجر به يك نوع اعتياد و وابستگي در  فرد شود، به نظر مي رسد به نوعي ترويج فرهنگ غرب است؛ سكوت باعث آرامش روح، ذهن و قلب انسان مي‌شود و انسان را به تفكر وا مي‌دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار