اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۳۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
بررسی کاربرد فن آوری نانو در صنعت آب در گفت وگو با رضا خیاط دکترای تخصصی شیمی آلی: روزانه‌ 5000 كودك به علت مبتلا شدن به امراض ناشي از مصرف آب غير بهداشتي مي‌ميرند
نانو در بخش هاي مختلف آن از جمله ساخت سدها، حفاظت خطوط لوله انتقال آب، تصفيه آب و پساب ها، شيرين سازي آب كاربرد يافته است...

شوشان: فقدان دسترسي به آب تميز و بهداشتي در كشورهاي در حال توسعه ، اولويت توسعه و استفاده از فن آوري جدید را بیش از پیش مطرح مي‌كند. استفاده از فناوري هاي نوين به خصوص فناوري نانو در راستاي كاهش اثرات سوء آلودگي هاي زيست محيطي ، بعنوان يكي از راهكارهاي مديريتي مطرح مي‌باشد به همین منظور با رضا خیاط دکترای تخصصی شیمی  آلی که در مقاله ای به بررسي كاربرد فن آوري نانو در صنعت آب پرداخته است گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می آید:

رضا خیاط به شوشان گفت: يكي از مواردي كه اين فناوري كاربرد خود را متبلور مي‌نمايد در ارتباط با منابع آبی است، كه با در نظر گرفتن چالش هاي پيش رو، ضرورت استفاده از آن را پر رنگ تر از قبل نموده است. فن‌آوري نانو با راهکارهای نوین و جدید خود اظهار مي‌دارد كه مواد با پايه نانو مي‌توانند به فن‌آوري‌هاي تصفيه آب ارزان قيمت‌تر، بادوام‌تر و مؤثرتري منجر شوند، كه با این وجود بخشی از نيازهاي كشورهاي در حال توسعه را  می توانند به نوعی برآورده ‌سازند.

این دکترای تخصصی شیمی آلی افزود:با توجه به شتاب روز افزون جامعه جهانی برای رشد و توسعه فناوری نانو، لزوم مطالعات دانشگاهی و آزمایشگاهی و مدیریت کلان این فناوری به همراه ایجاد تسهیلات، رفع مشکلات ، و ایجاد زمینه های مناسب ، در این بخش بیش از بیش احساس می شود.

وی با اشاره به انجام یک کارتحقیقی و مقاله انجام شده گفت:تلاش داشته ام  برخی راهکار و تکنولوژی ها ، و همچنین  مقایسه آنها با سیستم های سنتی و قدیمی تصفیه آب دارد ارایه شود

وی افزود:سعی بر این بوده که با ارائه برخی راهکارهای مدیریتی و با تکیه بر اطلاعات پژوهشی موجود این حوزه تحقیقاتی نو ظهور ، را بیش از پیش معرفی کنیم.

خیاط خاطرنشان کرد: متاسفانه بنابر بی توجهی های موجود امروزه تمدن جدید ، تغییراتی را در کیفیت آب ها باعث گردیده ، چه از طریق شهرنشینی و رشد بی رویه جمعیت و چه از طریق ایجاد آلودگی های ناشی از صنعت . این آبها ، دیگر به همان گونه که قبلا مورد استفاده قرار می گرفته اند نمی توانند مورد بهره برداری قرار گیرند. و از طرفی امروزه نیازها و فشارهای موجود برای تامین آب با کیفیت بالا، بیشتر و بیشتر از پیش احساس می شود.

وی با تشریح توانمندی های فراوان فناوری نانو نسبت به روشهای قدیمی و سنتی موجود گفت:در حذف و کنترل آلودگی های محیطی و همچنین تصفیه و جلوگیری از انتشار آلودگی ها ، میتوان آنرا به عنوان یک تکنولوژی سبز و ابزاری موثر برای دستیابی به توسعه ای پایدار ، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر بهره وری بیشتر در نظر گرفت . ورود این فناوری به عرصه مهندسی بهداشت محیط و استفاده کاربردی از آن بالاخص در زمینه های تصفیه آب و فاضلاب و ایجاد شرایط لازم برای استفاده مجدد از پساب های تصفیه شده ، با توجه به قرار گرفتن کشور در شرایط بحران آب امری ضروری است . لذا در این مقاله کاربردهای ذرات نانو مقیاس در تصفیه آب برای حذف رنگ ، آرسنیک ، نیترات ، مواد آلی و فلزات سنگین و هم چنین استفاده از نانو تیوپ ها برای ردیابی آلودگی پساب ها مورد بررسی قرار گرفته است.

این دکترای تخصصی شیمی آلی افزود:فناوری نانو، امروزه به دلیل گستردگی حوزه های کاربردی، و تاثیرگذاری مستقیم بر اغلب صنایع و علوم ، یک فناوری اولویت دار و استراتژیک برای تمامی کشورها محسوب می شود. به همین دلیل و اهمیت، این تکنولوژی در سالهای اخیر با رشدی سریع و گسترشی فوق العاده در بسیاری از زمینه ها گسترده شده است ،[i].بطوریکه امروزه در دنیا از این فناوری بعنوان یک تکنولوژی کلیدی و تاثیر گذار بر علم و صنعت یاد شده و بسیاری از کشورهای توسعه یافته صنعتی و در حال توسعه برنامه هایی را در سطح ملی برای پشتیبانی از فعالیت های تحقیقاتی و صنعتی این فناوری در اکثر گرایشات تدوین و اجرا می نمایند ؛ زیرا فناوری نانو به عنوان انقلابی در شرف وقوع  آینده اقتصادی و صنعتی کشورها را در جهان تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد.و این مسئله توسط صاحبنظران و محققان تبیین شده و برای مدیران اجرایی به صورت یک امر شفاف و قطعی در آمده است.

وی با بررسی اهمیت کاربرد فناوری های نانو  در صنعت آب اظهار کرد:فناوري نانو طي مدت كوتاهي كه از ظهور آن مي گذرد كاربردهاي مختلفي در صنايع گوناگون يافته است. بالطبع صنعت آب نیز بعنوان يكي از پايه‌هاي اساسی حيات از اين مسئله مستثني نبوده و امروزه شاهدیم که در بخش هاي مختلف آن، از جمله ؛ ساخت سدها، حفاظت خطوط لوله انتقال آب، تصفيه آب و پساب ها، شيرين سازي آب و ... ، كاربرد يافته است .

خیاط گفت :امروزه در جهان بسياري از مردم به دلايل بلاهاي طبيعي، جنگ و زير ساختهاي ضعيف خالص سازي آب، به آبی بهداشتي دسترسي ندارند. بر طبق آمارهای موجود و به نقل از سازمان جهانی بهداشت ؛ حدود يك ميليارد نفر به منابع آ بي سالم و بهداشتی دسترسي نداشته و این میزان چیزی حدود یک ششم جمعیت کره زمین را در بر می گیرد . طی اعداد و ارقام موجود دیگر، روزانه‌ 5000 كودك به علت مبتلا شدن به امراض ناشي از مصرف آب غير بهداشتي مي‌ميرند.امروزه تمام دغدغه و تلاش محققين و دانشمندان این عرصه آن است كه با كمك روشها و  فناوري هاي  جديد اين مشكلات را كاهش دهند.که يكي از فناوريهای مورد نظر , فناوري نوظهور نانو است.

وی تاکید کرد:باید به دنبال ایجاد بستری مناسب ، برای دستیابی به آبی سالم ، با کیفیت و مقرون به صرفه است . به یمن استفاده از شیوه های جدید مخصوصاٌ نانوتکنولوژی در تصفیه آب ، شرایط ذکر شده برای ما میسر گردیده است ، بطوریکه با توجه به حذف موثر آلاینده ها و کاهش هزینه های تمام شده تولید آب سالم ، استفاده از این فناوری ها ، نسبت به روشهای قدیمی بیشتر مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.

 رضا خیاط درپایان ابراز کرد:البته از آنجا که هیچ یک از تکنولوژی های موجود را نمیتوان بطور مطلق پاک  و ایمن دانست ، در کنار اهداف تولید باید به جنبه های زیست محیطی، و پتانسیل های بالقوه آسیب رسان آنها نیز توجه شود.

 

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
comment
0
0
comment یک تحقیق کنید همینجوری آدم ها رو دکترا معرفی نکنید
comment
سحرکرباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
comment
0
0
comment لطفاً راه برقراری تماس با دکتر خیاط روبمن بفرمایید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار