شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰
واکنش طنز کاربران شبکه‌های اجتماعی به اظهار نظر مدیر دولتی؛
«تکرار مکررات ممکن است آسیب به وجود آورد»؛ این استدلالی است که مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور بر مبنای آن، خبر از توقف ارائه یکی از آمارهای چهارگانه مشهور در سازمان متبوعش می‌دهد؛ آمار طلاق که همواره در کنار آمار ولادت، فوت و ازدواج قرار داشت و حالا ظاهرا قرار است مدتی در پستو بماند!
اظهار نظر عجیب یکی از مدیران دولتی، با واکنش طنزآمیز کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شد و به خلق هشتگی رسید که از نظر عریض و طویل بودن، در نوع خود کم نظیر است؛ #به_اندازه_کافی_بیان_شده_است_و_دردی_را_دوا_نمی‌کند!

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پس از آنکه مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درباره بی فایده بودن ارائه آمار طلاق در کشور سخن گفت، این خبر در صدر توجه کاربران شبکه های مجازی قرار گرفت و از دل آن هشتگی بیرون آمد که دستمایه انتشار مطالبی در این خصوص شده است. مطالبی که تلاش دارند به زبان طنز بی فایده بودن ارائه آمارهای ناخوشایند را یادآور شده و به نوعی، به اظهار نظر این مدیر دولتی خرده بگیرند.

علی اکبر محزون در تشریح چرایی اتخاذ این تصمیم به ایسنا گفته است: یکی از دلایل بیان آمار، اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها درباره اتفاقات در سطح کلان است، علاوه بر آن، این افراد متوجه می‌شوند که  تصمیم‌های فردی آنان چه تاثیری می‌تواند بر وضعیت کشور بگذارد.
 
نه آمار «طلاق» را اعلام کنید، نه آلودگی هوا و ترافیک جاده چالوس!
 
او در ادامه، اطلاع یافتن برنامه ریزان از آمار ها بخشدیگری از دلایل اعلام آمارها خوانده و افزوده: برنامه‌ریزان باید از آمار اطلاع یابند و می‌توانند اقدامات عملی را بر اساس آمار در دستور کار خود قرار دهند. تاکنون در زمینه آمارطلاق به اندازه کافی هشدار داده شده است؛ تکرار مکررات ممکن است آسیب به وجود آورد و ما از آن پرهیز می کنیم. هر وقت کارهای عملی در زمینه کاهش طلاق انجام شود و ما اثربخشی برنامه‌ها را به اطلاع می‌رسانیم.

بدین ترتیب مدیر کل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، خبر از توقف رسمی اعلام آمار طلاق توسط سازمان متبوعش می‌دهد تا به نوعی سوژه کاربران فضای مجازی شود؛ کاربرانی که مدعی هستند با تکیه بر استدلال این مدیر، می‌بایست از ارائه تمامی آمارهای ناخوشایندی که اثربخش نبوده‌اند نیز خودداری کرد.

به عنوان مثال، آمار آلودگی هوا، گرد و غبار در شهرهای غربی، جنوب غربی و جنوبی کشور، بحران کم آبی، کمبود برق در فصول گرم و گاز در فصول سرد، آمار جان باختگان سوانح جاده ای، بیکاری، خودکشی، دزدی و دیگر بزه های اجتماعی و حتی مواردی مانند ترافیک جاده چالوس و یکطرفه شدن آن در تعطیلات انتهای هر هفته!

 کار تا آنجا بالا گرفته که تصاویری با این محتوا نیز تولید شده و در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود. همه با این مضمون که ارائه آمار دردی را دوا نمی‌کند و به اندازه کافی بیان شده است؛ استدلالی عجیب که بر مبنای آن می‌توان ارائه هر آماری را بی فایده خواند و حتی اعلام جمعیت کشور، آمار بی سوادها، میزان رفاه و دیگر آمارهای کلیدی را نیز عبس توصیف کرد!

رویکردی عجیب که فارغ از ارائه مثال های فراوان توسط کاربران شبکه های اجتماعی برای نقض آن، این سوال را به وجود می‌آورد که آیا اصولا سازمان ها و نهادها مجازند درباره ارائه یا عدم ارائه آمار تصمیم گرفته و بخشی از آن را بی فایده بخوانند یا خیر؟ پرسشی کلیدی که پاسخ به آن می‌تواند مشخص نماید مدیران سازمان ثبت احوال بر مبنای اختیارات قانونی چنین تصمیمی اتخاذ کرده‌اند یا خطایی مرتکب شده‌اند که می‌بایست تصحیح شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار