اینجا دریاچه ای که از زهاب نیشکر بوجود آمده محلی شده برای بدست آوردن رزق و روزی حلال برای صیادان "> زهاب نیشکر؛ حیات برای ماهیان، روزی برای صیادان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹

 

اینجا دریاچه ای که از زهاب نیشکر بوجود آمده محلی شده برای بدست آوردن رزق و روزی حلال برای صیادان

هر زمان که اسم زهاب و پساب های نیشکر به گوش مان می خورد زود به سراغ شوری آب می رفتیم و قضاوت هایی می کردیم که از این و آن شنیده ایم و دیگر به هیچ چیز دیگر آن فکر نمی کردیم، تا اینکه تصمیم می گیریم به دریاچه ای که سال هاست از 3 راه حسینیه شروع می شود و تا 12 کیلومتری خرمشهر منتهی می شود سری بزنیم و ببینیم که این زهاب ها چه امکانات و ظرفیت هایی را برای استان بوجود آورده است.

سوار خودرو می شویم و 108 کیلومتری به سمت خرمشهر رانندگی می کنیم به این دریاچه 18 هزار هکتاری می رسیم که 50 خانواده را شاغل کرده و هر روز هم به تعدادشان اضافه می شود و اکنون روزانه بین 3 تا 5 تن ماهی از آن صید می کنند، ماهی هایی با عنوان شانک و بیاح و کپور که این 50 نفر را 16 سالی می شود در این منطقه شاغل کرده است، دریاچه ای که حاصل زهاب های دو شرکت نیشکر امیرکبیر و میرزاکوچک خان جنگلی است.

اما از دیگر مزایای این دریاچه کنترل ریزگردها در این مسیر، استفاده مردم بومی منطقه و اشتغال زایی برای آنها، ایجاد پیست قایقرانی جهت گردشگری که در صورت توجه جهاد کشاورزی و شیلات می تواند باعث رونق اقتصادی بیشتری با توجه به نزدیک بودن به مرز شود. از دیگر اتفاقاتی که در این دریاچه رخ داده این بود که در طی 16 سال گذشته ای سی آب از 35 میلی موس امروز به 7 میلی موس رسیده است و امکان پرورش ماهیان دیگر را هم در آینده نزدیک به استان می دهد. این در حالی ست که این 18 هزار هکتار تا قبل از این لم یزرع و بدون استفاده مانده بود، همچنین استخراج نمک صنعتی هم از دیگر توانمندی هایی است که این دریاچه می تواند به استان برای استفاده پتروشیمی ها به ارمغان بیاورد. راستی یادمان نرود آنجا صیادان شاید بیش از 20 ماهی شانک کباب کردند و از خبرنگاران پذیرایی به عمل آوردند شانک های زیر نیم کیلو 3 هزار تومان و شانک های بالای نیم کیلو 6 هزار تومان اما وقتی به بازار اهواز امدیم شانک ها فرقی نمی کرد از 8 هزار تومان شروع می شد تا 14 هزار تومان و افسوس عدم خرید ماهی برای خبرنگاران تا سفر بعد.

اینجا دریاچه ای که از زهاب نیشکر بوجود آمده محلی شده برای بدست آوردن رزق و روزی حلال برای صیادان.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار