شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶
شوشان ـ  عبدالرحمن نیک سرشت :
 
امروز همه ایرانیان و دیگر مللی که اخبار کشور ما را دنبال می کنند به گونه ای ذهن شان درگیر چگونگی سانحه ی بالگرد رئیس جمهوری ایران می باشد و لذا، نگارنده  هرچه سعی بر آن داشته که عنوان نوشتارش را مختصرتر کند به چند دلیل عمده موفق نشده بخاطر این که یک مطلب تحلیلی آینده نگری از ایلان ماسک در فضای مجازی منتشر شده  که به نوعی آن را می توان به وضعیت بحرانی ایران، غرب آسیا و کل جهان در آستانه ی جنگ جهانی سوم مرتبط دانست.

البته ایلان ماسک در این تحلیل، دلیل بروز جنگ جهانی سوم را پیشرفت قدرت های بزرگ در دستیابی کاربردی از هوش مصنوعی معرفی نمود. همانطوری که وی چند ماه قبل، اعلام کرد کسب برتری در زمینه ی هوش مصنوعی دلیلی برای آغاز جنگ جهانی سوم است.
البته، ناگفته نماند که ایلان ماسک، این صحبت ها را بعد از بیانیه ی جنجالی پوتین ایراد نمود. چون بلافاصله وی مدعی شده کل سیستم حمل و نقل در آینده به جهت رقابت اقتصادی بواسطه ی بهره مندی از هوش مصنوعی الکتریکی خواهند شد. که این امر نخست باعث می گردد تا طی یک دهه، نیمی از اتومبیل های جدید آمریکا برقی گردند و با گذشت ۲۰ سال، مفهوم اتومبیل خودران به یک استاندارد جهانی تبدیل می گردد و رانندگی خودکار، سبب بیکاری  میلیون ها شغل می شود.
ایلان ماسک، همچنین رباتیک شدن صنایع را به نفع کل افراد جامعه برآورد نموده که سفر به کره مریخ را تا سال ۲۰۲۵ میسر می سازد .اما با این حال بشر همچنان نمی تواند خود را از تهدید دستاوردها ی مخرب هوش مصنوعی که خطرناکتر از بمب اتم هستند به راحتی خلاص نماید و همین پدیده ی نوظهور بهانه ی اصلی آغاز جنگ جهانی سوم می گردد.
ایلان ماسک معتقد است در این جنگ تکنیکال، ربات های قاتل دردسر های زیادی را ایجاد خواهند کرد به خاطر دقت و سرعت عمل فوق العاده ای که از حیث نقطه زنی دقیقی دارند  به صف ماشین کشتار جمعی اضافه می شوند و بدین وسیله انسان ها مجبور می شوند برای نجات یافتن، خود به بخشی از ربات ها تبدیل شوند و دیری نخواهد پائید که  حمل و نقل، از طرق تونل های زیر زمینی نقش محوری مهمی در این جنگ به عهده می گیرند.
با این توصیفی، که ایلان ماسک برشمرد. بدون تردید کشور ایران با توجه به وضعیت کنونی که در کندی توسعه و ساختار بروکراسی دست و پا گیری که دارد و ایضا، نیز از سوی همسایگان خود(ترکیه، آذربایجان، امارات، قطر، ترکمنستان، افغانستان)در بن بست کریدوری، اندک اندک به خفگی استراتژیک می رسد .بدون تردید با این کارکرد حکمرانی نامطلوب نمی تواند، قدرت بازدارندگی خود را حفظ نماید و در آینده بسیار آسیب پذیر می گردد .
پس بنابراین، دولت بعدی چاره ای ندارد که با یک تسویه حساب در الیگارشی فاسد درون حاکمیت از اقتصاد و حوزه ی فناوری انحصار زدایی نماید و با باندهای مخوف رانت ساز و رانت خوار درگیر شود تا بتواند عدالت و تولید ثروت را در راستای رضایتمندی عمومی در داخل کشور ایجاد کند و سپس فارغ از این مسائل بدیهی و دم دستی، بنابر آینده نگری ایلان ماسک هم پای قدرت های بزرگ امنیت پایدار خود را در ارتباط با منافع ملی و پیشرفت در فناوری های هوش مصنوعی ارتقاء بخشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار