شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲
شوشان ـ سید علی حمیده کیش :

متاسفانه سال هاست که کشور دچار جریان گرایی مطلق شده است، بنحویکه همه چیز را از دریچه جناحی دیده می شود. بی شک تاریخ حیات بشرى همواره شاهد منازعات و کشمکش‏هاى بین اقوام و ملل جهان و پیامدهاى ناگوار و غم ‏انگیز آن بوده است. منازعاتی که منجر به جنگ‏ها، مصایب و نابودى انسانها و نابسامانى‏هاى زیادى گردیده است. که در این برهه از زمان، فهم این حقیقت براى همگان آسانتر است،زیرا جهان و جهانیان شاهد جنایات ددمنشانه  غرب، آمریکا و فرزند نامشروع او اسرائیل غاصب هستند و  به جرات و صراحت دلیل دوام این جنایات و قلدرى‏ها را چیزى جز تفرقه و جدایى مسلمانان نیست و نخواهد بود.
لذا با امعان نظر به این موضوع ،لازم است که به اختلاف و عوامل و پیامدهاى ناگوار آن، منطبق بر آیات قرآن‏ کریم اشاه ای کوتاه داشته باشم، باشد که مورد توجه قرار گرفته و از بیان سخنان تفرقه انگیز بویژ در این برهه حساس انتخابات اجتناب گردد.  
 قابل ذکر است که در مقابل پدیده اختلاف، واژه وحدت قرار دارد. بدیهی است وحدتى ارزشمند و مطلوب خواهد بود که در سایه اختلاف آرا پدید آید. چنین وحدتى همان وفاق عملى یا التزام به قانون اساسی است. در این صورت اگر چه فرد در اعتقاد و نظر، مخالف فلان اصل یا قانون است؛ ولى چون مورد وفاق اکثر افراد است در عمل به آن ملتزم می باشد.  
به تعبیر دیگر موضوع وحدت، مى‏تواند رعایت و التزام به قوانین الهى باشد، چنان که قرآن‏کریم در آیه 103سوره آل عمران مى‏فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ اِذْ کُنْتُمْ اَعْداءً فَاَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَاصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ اِخْواناً؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید، و نعمت خدا را بر خود به یاد آورید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان شما الفت ایجاد کرد، و به برکت نعمت او برادر شدید.»
بی تردید وحدتى که ریشه در تفاهم و وفاق دارد، مطلوب است و ایجاد اختلاف در آن ناروا می باشد. ولى اگر موضوع وحدت،فقط اطاعت از فرمانی باشد که به منافع جناحی و برترى‏ طلبى‏ هاى خود و اطرافیان یا قوم و نژاد خود مى‏ نگرد و افکار عمومى و دیدگاه‏هاى دیگران را در آن نادیده گرفته مى‏ شود، چنین وحدتى ارزش محسوب نمى‏ شود و دفاع نا‏پذیر است.
قرآن‏ کریم در آیه دوم سوره مائده مى‏فرماید: «و تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ و التَّقْوَى و لاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الاِثْمِ وَالْعُدْوَان...؛ و همواره در راه نیکى و پرهیزگارى با هم همکارى کنید و هرگز در راه گناه و تجاوز همکارى ننمائید»
این آیه شریفه بیانگر یک اصل کلى اسلامى  در خصوص تعاون است که سراسر مسائل اجتماعى ، حقوقى ،اخلاقى و سیاسى را دربرمى‏گیرد. طبق این اصل مسلمانان موظفند در کارهاى نیک تعاون و همکارى کنند، ولى همکارى در اهداف "باطل، اعمال نادرست و ظلم" به طور کلی ممنوع است؛ گرچه مرتکب آن دوست نزدیک یا برادر انسان باشد. این قانون اسلامى، درست بر ضد قانونى است که در عصر جاهلیت حاکم بود و حتى امروزه نیز دیده می شود که برادر، دوست و هم‏پیمانت را حمایت کن، خواه ظالم باشد یا مظلوم که "مصداق روشن جریان گرایی در کشور ماست و منشاء همه بدبختی ها و اکثر موانع و مشکلات عمده و اساسی است".!!!
در عصر جاهلیت و حتی در دوران معاصر اگر افرادى از قبیله ‏اى حمله به افراد قبیله دیگر مى‏ کردند، بقیه افراد قبیله به حمایت آنها برمى ‏خاستند، بدون این که تحقیق کنند، آن حمله عادلانه بوده یا ظالمانه.  متاسفانه این اصل در مناسبات بین‏ المللى امروز نیز وجود دارد. به طورى که اغلب کشورهاى هم‏ پیمان، و یا آنها که منافع مشترکى دارند، در مسائل مهم جهانى به حمایت یکدیگر برمى‏ خیزند، بدون این که اصل عدالت را رعایت کنند و ظالم و مظلوم را از هم تفکیک نمایند و صد تاسف در جریان گرایی حاکم بر کشور نیز به وضوح دیده می شود(؟!!) چنان‏که در ادوار مختلف تاریخی شاهد هستیم که تحت شعار وحدت و تبعیت محض به ویژه آن‏گاه که رنگ تقدس به خود گرفته، چه مفاسد و حوادث ناگوار و جبران ناپذیرى بر جوامع بشرى تحمیل گشته است و چه بسیار از مصلحان و دانشمندان، مظلومانه به بند کشیده شده و یا زیر چرخ کاروان وحدت جان باخته و ملت‏ها و تمدن‏هاى بزرگ بشرى در سراشیبى انحطاط قرار گرفته اند.
روشن است که شریعت اسلام، بر این قانون جاهلى خط بطلان کشیده و دستور داده که مسلمانان باید در کارهاى نیک و برنامه ‏هاى مفید و سازنده با یکدیگر تعاون و همکارى داشته باشند، نه در گناه و ظلم و تعدى.
باتوجه به مطالب یادشده می توان چنین جمع بندی کرد که وحدتى ارزشمند و مطلوب خواهد بود که در سایه اختلاف آرا پدید آید. چنین وحدتى همان وفاق عملى یا التزام به قانون است. در این صورت اگر چه فرد در اعتقاد و نظر، مخالف فلان اصل یا قانون است؛ ولى چون مورد وفاق اکثر افراد است در عمل باید به آن ملتزم باشد.
واضح است که وحدت نه تنها عامل مهمّ حرکت‏ انقلاب اسلامی بوده، بلکه وحدت موجب عبور از دست اندازی ها و گردنه های صعب العبور و دستیابی به پیروزی های متعدد بویژه در دوران سخت دفاع مقدس گردیده است.  بنحویکه ناتوانى‏ ها را توانایی بخشیده، و دشوارى ‏ها را آسان کرده  و ناممکن ‏ها را ممکن ساخته است.  
به یقین وحدت ما در کشور، توان ما را در برابر دشمنان، چندین برابر مى‏ کند، اتّحاد و انسجام ما آثار و برکات اعجازآمیزی در پیشرفت و رسیدن کشور به اهداف عالى و جلوگیرى از مقاصد دشمنان ملک و ملت دارد و موجب سربلندى، عزّت و اقتدار بى ‏نظیری خواهد شد. درست مانند سدهاى بزرگى که در نقاط مختلف ساخته شده و مبدأ بزرگ‏ترین خدمات می گردد و سرزمین‏ هاى وسیعى را زیر پوشش روشنایى و آبیارى قرار می دهند. این وضعیت چیزى جز نتیجه به هم پیوستن دانه‏ هاى ناچیز باران نیست. بنابراین، اتّحاد و انسجام دانه‏ هاى باران باعث ایجاد سدهاى بزرگ شده است.  
وقتى که از دانه‏ هاى باران در پرتو وحدت و به هم پیوستگى چنان آثار اعجازآمیز بروز می کند، به یقین اتّحاد و انسجام ما نیز آثار و برکات اعجازآمیزى در پیشرفت و  نیل به اهداف متعالی کشور و جلوگیرى از مقاصد کشورهای مختلف اعم از متخاصم نظیر امریکا ، انگلیس، فرانسه و رژیم اشغالگر قدس و کشور های رقیب ازجمله روسیه، چین، ترکیه، عربستان و....  خواهد داشت و موجب سربلندى و عزّت و اقتدار بى ‏نظیری خواهد شد.
قرآن‏ کریم، گروه‏گرایى و پراکندگى را از برنامه ‏هاى مشرکان دانسته، و مسلمانان را به شدّت از آن نهى کرده و به انسجام تحت پوشش توحید دعوت فرموده و در آیات 31 و32سوره ی روم با صراحت مى ‏فرماید: «وَ لاتَکونُوا مِنَ الْمُشْرِکینَ مِنَ الَّذینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعا، از مشرکین نباشید، از کسانى که دین خود را پراکنده ساختند، و به دسته ‏ها و گروه‏ ها تقسیم شدند.»
قرآن نیز در آیه 64 سوره انعام تفرقه و اختلاف را در ردیف عذاب‏هاى آسمانى عنوان کرده و مى ‏فرماید: «قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى اَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ اَوْ مِنْ تَحْتِ اَرْجُلِکُمْ اَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَ یُذِیقَ بَعْضُکُمْ بَأْسَ بَعْض،بگو خداوند قادر است که از بالا یا از زیر پاى شما، عذابى بر شما بفرستد، یا به صورت دسته ‏هاى پراکنده شما را با هم بیامیزد، و طعم جنگ (و اختلاف) را به هر یک از شما به وسیله دیگرى بچشاند.»
قرآن کریم باز به تفرقه‏ افکنان در آیه 159 همین سوره هشدار می دهد و آنها را جداى از اسلام و دشمن مسلمانان معرّفى کرده و با قاطعیّت مى ‏فرماید: «اِنَّ الّذینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فى شَى‏ءٍ اِنَّما اَمْرُهُمْ اِلَى اللّهِ، همانا کسانى که آیین خود را پراکنده ساختند و به گروه‏هاى گوناگون تقسیم شدند، تو هیچ‏گونه رابطه‏ اى با آنها ندارى، سر و کار آنها تنها با خدا است.» البته آیات متعدد دیگری در این خصوص وجود دارد که به دلیل طولانی شدن مطلب از ذکر آنها امتناع  می گردد.
عوامل و زمینه ‏هاى فراوانى براى تفرقه و پراکندگی وجود دارد، زیرا عوامل اختلاف‏ زا در این بین با امعان نظر به ترفندهاى دشمنان قسم خورده کشور بویژه در این برهه از زمان که عصر ارتباطات و تکنولوژى است، بسیار زیاد است.
همگى باید به هوش باشیم  و بدانیم که وحدت نعمت خدادادى  است که آفاتى نیز دارد که باید به دقت شناسایى شده و از سر راه، برطرف گردد. در حقیقت پاسدارى از حریم اخوت، وحدت و دورى از تفرقه و تشتّت و پاسدارى از کشور بر ما معلوم است. پس باید با اجتناب از تعصبات جناحی ، قومى‏ و خودپرستى یا کبر و غرور‏، کینه ‏ورزى و عقده ‏هاى شخصى‏ در جهت وحدت و انسجام در کشور تلاش گردد. چرا که امام سجاد (ع) مى‏فرماید: «آن تعصبى که صاحبش گناهکار شمرده مى‏ شود، این است که فردى، انسانهاى بدکردار وابسته به خویش را از افراد نیکوکار و وابسته به قوم دیگر، بهتر بداند و با ارزش ‏تر شمارد. امام صادق (ع) نیز از پیامبر اکرم (ص) نقل مى‏ فرماید: «کسى که خودش تعصب بورزد یا دیگرى براى وى تعصب ورزد، حقیقتاً طوق (گردن‏بند) ایمان را از گردن خارج کرده است.» والسلام
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار