شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۳۹۹
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
همایش انتقال آب کارون و چالش‌های آن/آمار کذب برخی مدیران خوزستان برای بیشتر ماندن
در بحث انتقال آب کارون مهم‌ترین موضوع این است که ما مرکزیت در این موضوع نداریم، راستگویان پراکنده‌ای هستیم که دروغگویان متحد در مقابل ما قرار دارند.
شوشان: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اهواز پذیرای دو نماینده و مشاور استاندار بود و در همایشی تحت عنوان " انتقال آب کارون و چالش‌ های آن " مباحثی درخصوص انتقال آب کارون و دست های پشت پرده مسئولین وزارت نیرو مطرح شد. نکات مطرح شده در این همایش به صورت اختصار در ذیل می آید :


* در این سخنرانی ناصر سودانی و سید شریف حسینی نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، مهدی قمشی مشاور استاندار خوزستان در امور رودخانه‌ها و صیانت از آب، احمد باورساد عضو شورای شهر اهواز، اساتید و اعضا هیئت علمی دانشگاه‌ها و جمعی از دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند.

* این سخنرانی به همت دانشجویان کار‌شناسی ارشد رشته علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اهواز برگزار شد و پیش از آن نیز این دانشجویان توماری را تهیه و به امضای حداکثری رساندند تا پس از تکمیل به محضر رئیس‌جمهور برسانند.

سخنان سید شریف حسینی نماینده اهواز



*
برای مسئولانی که خود را خوزستانی می‌دانند اما ارزش پست و مقام را از خوزستان بالا‌تر می‌بینند متاسف هستم.

* در بحث انتقال آب کارون مهم‌ترین موضوع این است که ما مرکزیت در این موضوع نداریم، راستگویان پراکنده‌ای هستیم که دروغگویان متحد در مقابل ما قرار دارند.

 *مسئولان خوزستانی باید ترس خود را کنار بگذارند و با مردم باشند. این مسئولان باید با تفکر به آینده خوزستان از حق آینده مردم این سرزمین دفاع کنند.

* در سال 83 نرخ بیکاری در خوزستان 18 درصد و در کشور 10/4 درصد بود و آماری که در سال 86 نرخ بیکاری در کشور به 11/9 افزایش یافت و آماری که از خوزستان خارج شد نرخ بیکاری را 1/6 درصد نشان می‌داد یعنی که بیکاری در خوزستان کاهش و در کشور افزایش یافته است. این آمارهای دروغ باعث می‌شود که اگر بخواهند کارخانه‌ای بسازند این کارخانه را در استان‌هایی که نرخ بیکاری بیشتری داشته باشد احداث می‌کنند.

* در استان‌های دیگر آمارسازی‌ها به نفع مردم است اما در خوزستان مسئولان برای اینکه چند صباحی بیشتر بمانند آمارهای کذب ارائه می‌دهند.

* حسینی خطاب به رئیس محیط زیست کشور گفت: خانم ابتکار شما که نمایشی به خوزستان آمدید چرا به تعهدات خود عمل نمی‌کنید؟

* چرا کسانی که از یک استان در وزارت هستند نگاه‌شان منطقه‌ای است و با هر ترفندی می‌خواهند آب را منتقل کنند؟


سخنان ناصر سودانی نماینده اهواز



 * دست‌هایی وجود دارد که می‌خواهند غیرمدبرانه حکم مرگ رودخانه کارون را صادر کنند.

 * متاسفانه دندان طمع، دست تطاول و چشم کوته‌بین عده‌ای در حال رقم زدن فاجعه‌ای بزرگ است.

 *زمانی کارون محل شنای کوسه‌ها و کشتیرانی بود. در 70 سال گذشته میانگین آبی که سالانه وارد رودخانه کارون می‌شد معادل 30 میلیارد متر مکعب بود و در زمان قبل از انقلاب بررسی کردند و تصمیم گرفتند به جای اینکه این آب به خارج از کشور برود بهتر است به استان‌های داخلی که مشکل آب دارند منتقل شود.

*در راس مسئولان اجرایی کشور به خصوص وزارت نیرو، تصمیم‌گیرندگان مرتبط با آب همگی از استان‌های فلات مرکزی هستند جز در چهار سال گذشته که با شرط یک خوزستانی را منصوب کردند. شرط آنها این بود که این فرد، خوزستانی‌ها را متقاعد کند که آب کارون انتقال داده شود.

* آب کارون برای خوزستان به منزله ناموس است به این معناست که همه باید از این ناموس دفاع کنند اما دست‌هایی وجود دارد که می‌خواهند غیرمدبرانه حکم مرگ این رودخانه را صادر کنند.

 *باغ پسته بعضی جا‌ها به قیمت از بین رفتن زمین‌های کشاورزی خوزستان حاصلخیز شده است.

* در مرداد 84 ما از احمدی‌نژاد قول گرفتیم که در ارتباط با کارون منصف باشد ولی متاسفانه خلاف قول خود عمل کرد.

* متاسفانه ما را دور زدند به خصوص زمانی که زرگر وزیر نیرو بود و حال با این نگاه وارد استانداری اصفهان شده است.

*  بودجه 15 میلیارد تومانی که برای انتقال آب کارون در نظر گرفته‌اند مقدار کمی است که حتی کفاف مطالعات را نمی‌دهد اما اگر ما کوتاه بیاییم به این معناست که به این موضوع صحه گذاشته‌ایم.

* ما نمی‌گوییم انتقال آب نباشد اما در این زمینه باید نگاه ملی و همراه با انصاف و برخاسته از خدا ترسی داشته باشید.


سخنان قمشی شاور استاندار خوزستان



* انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به زاینده‌رود یک مسئله کاملا علمی و تخصصی است که نباید آن را سیاسی کرد.

* انتقال آب کارون در ماه‌های اخیر جنبه اجتماعی پیدا کرده است

*سال‌هاست که آب کارون براساس طرح‌های مختلف منتقل شده‌ و در حال حاضر 1/5 میلیارد متر مکعب آب از سرشاخه‌های کارون و دز منتقل می‌شود.

* مشکل امروز مردم خوزستان طرح بهشت‌آباد است. براساس این طرح قرار است یک میلیارد متر مکعب آب از سرشاخه‌های کارون به زاینده‌رود برای کشاورزی، شرب، صنعت و زیست محیطی منتقل شود.

* در خوزستان بیش از 3 میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که اگر همه آب‌های جاری در خوزستان را به کار ببریم تنها 60 درصد زمین‌های کشاورزی را می‌توان کشت کرد.

* EC رودخانه کارون در ایستگاه اهواز تغییر کرده و آب شور شده است و مردم خوزستان آب با EC، 2500 میکروموس مصرف می‌کنند.

* انتقال آب کارون باعث بالا رفتن EC و کاهش کمیت آب می‌شود. انتقال آب کارون، میزان آب تالاب‌های منطقه را مختل می‌کند.

* انتقال آب از منطقه بهشت‌آباد به زاینده‌رود بر آب‌های زیر‌زمینی چهارمحال بختیاری شدیدا لطمه وارد می‌کند و سبب از بین رفتن زمین‌های زیر کشت منطقه خواهد شد.

* اگر اصفهانی‌ها مشکلات انتقال آب در شبکه و پرت آب را حل کنند، آب فعلی آن‌ها در سال 1410 زیاد خواهد بود و نیازی به انتقال وجود ندارد.

* در صورت برداشت سالانه 770 میلیون متر مکعب آب توسط تونل بهشت‌آباد، 372 میلیارد تومان تنها از ناحیه مسائل برق آبی به کشور ضرر وارد می‌شود.

* هزینه‌های صرف شده برای انتقال آب هیچ صرفه اقتصادی برای کشور ندارد زیرا تنها منطقه استفاده از خوزستان به اصفهان جا به جا می‌شود.

سخنان دکتر کشکولی عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات خوزستان



* کاهش کیفیت آب و شوری زمینهای کشاورزی از پیامدهای طرح بهشت آباد است

* طرح انتقال آب کارون بر اساس تصور توسعه بی رویه کشاورزی در کویر و نواحی مرکزی پایه ریزی شده است.

* اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون ( بهشت آباد ) چیزی مثل پدیده بکار و بفروش جهرم در پیش از انقلاب را دنبال دارد که با توسعه بی رویه باغهای مرکبات در این منطقه، چالش آبیاری آنها بروز کرد.

* انتقال آب کارون به نواحی مرکزی جز اسراف و تبذیر نیست، توسعه بی رویه کشاورزی یا صنعتی به هیچ عنوان توجیه ندارد و کشت پسته در جایی که آب ندارد نیاز کشور نیست.

* هم اکنون بر اساس یک برآورد کلی سالانه حدود 250میلیارد تومان خرید و نگهداری دستگاههای تصفیه آب خانگی برای مردم خوزستان هزینه دارد.

* افت کیفیی آب در سالهای اخیر موجب شده عده ای برای مصارف استحمام نیز ناچار باشند با نصب یک دستگاه تصفیه در ورودی انشعاب آب ساختمان آن را تصفیه کنند که قیمت هر دستگاه حدود پنج میلیون تومان است.

*تحقیقات و فعالیتهای پژوهشی نشان می دهد که در سالهای اخیر راندمان کشت در زمینهای استان خوزستان کاهش یافته و هر سال تشدید می شود و در صورت ادامه این روند زمین های کشاورزی استان از بین می رود.
مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۳۰
comment
comment
دهداری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
7
2
comment درود بر نمایندگان خوزستان
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
comment
comment چه درودی چه سلامی. چکار کردن برا خوزستان ؟ هان ؟
comment
اسماعیل
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
comment
comment اونموقع که که این آقای نماینده به فکر منافع استان نبود حالا که احتمالا فکر میکنه از حمایتهای آنچنانی برای دور بعد مجلس برخوردار نیست مردمی شده
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
0
10
comment به نظرتون این حرفا دیر نشده ؟ آب کارون رو بردن حالا باید اعتراض بکنید؟ مگه شماها نماینده مجلس نبودید؟ خبر نداشتید؟!!!
پاسخ ها
comment
ناشناس
| United Kingdom |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
comment موافقم . طرح این مباحث دیره
comment
حمید
|
France
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
0
7
comment مباحث از کارشناسی فنی گذشته طرح ها در حال اجرا هستند لیکن باید مخالفت با انتقال آب با اتکا به مستندات علمی به شکل سیاسی حل شود ، کسانی که می گویند مباحث آب را نباید سیاسی کرد نگرانی های بی مورد و محافظه کاری می کنند.مبحث آب دارای وجوه مختلف فنی ، اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی ، سیاسی و حتا امنیتی است که در دنیا به صورت یک علم پذیرفته شده و در دانشگاه ها تدریس می شود نباید داشتن نگاه سیاسی و امنیتی به آب را به صورت تابو در آورد باید این مباحث مطرح و در مورد آنها گفتگو و رشته ها ی تحصیلی مرتبط در مقاطع کارشناسی ارشد ودکترا برای آنها تهریف شود.
جنبه های مهم دیگر انتقال آب سیاسی و امنیتی است که باید با جدیت به آنها پرداخت و با انتقال آب کارون مخالفت کرد.
پاسخ ها
comment
مهدی م
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
comment چرا به شکل سیاسی ؟ اگر منظورتان از سیاسی چانه زنی نمایندگان است که زهی خیال باطل. اگر منظورتان تجمع و زنجیره های انسانی است این هم زهی خیال باطل . مطمئن باشید مسئولین اصفهان و وزارت نیرو سر مردم خوزستان را با همین زنجیره ها گرم کردن. دلتون خوشه .

اگر می خوایم آبی منتقل نشه باید مسئولینخوزستان رگ غیرت شون به جوش بیاد و طرح 800 هزار هکتاری رو اجرا کنن. وقتی اجرا شد دیگه آبی برای انتقال باقی نمی مونه تا بخواد کارشناسی بشه.
خیلی ببخشید برخی مدیران ما بی غیرت اند. اگه غیرت داشتن طرح احیای زمین های کشاورزی 17 سال روی زمین نمی موند و اجرا می شد
comment
شوشتری
|
-
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
3
1
comment باید آلان هم به شجاعت نمایندگان احسنت گفت فقط باید تا آخر بایستندمبادا با وعد ه های دروغین سرشان را زیر آب کنن!
پاسخ ها
comment
فاضل
| France |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
comment دلت خوشه ها یا خوش باوری ؟ فکر کردی ایستادند اونجا به یقه و یقه کشی ؟؟ وعده ها دروغین نیست راست راسکیه جونم ! آره بابا
comment
شوشتری
|
-
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
0
2
comment باید آلان هم به شجاعت نمایندگان احسنت گفت فقط باید تا آخر بایستندمبادا با وعد ه های دروغین سرشان را زیر آب کنن!
comment
مریم
|
United Kingdom
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
0
4
comment چرا اطلاع رسانی نشد؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
0
2
comment سید شریف حرف خوبی زده: در خوزستان مسئولان برای اینکه چند صباحی بیشتر بمانند آمارهای کذب ارائه می‌دهند.

منظورش با کیه ؟ با حجازی استاندار سابق نیست؟ شاید هم با ..........
comment
عنایتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
0
4
comment انتقال آب با بیانیه و کنفرانس نمیشه جلوش گرفت اگه می شد که چند سال پیش با حضور محسن رضایی سمینار انتقال آب برگزار شد. نتیجه اش چی شد؟
comment
وکیلی آبادان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
comment
0
6
comment مسئولین اصفهان متحدن. رمز موفقیتشون در اتحادشونه. مسئولین خوزستان هر کدوم ساز خودشو می زنه. اختلاف چند دستگی بین 18 نماینده بیداد میکنه. معلومه که از این اختلاف سوء استفاده میشه
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
comment
0
3
comment ...... آن وقت که باید این حرف ها را میزدی ، آن موقع داشتی ته لیوان آب محمود را میخوری واسه تبرک و شفا ! یادت هست ؟ الان دیگه واسه این حرف ها دیر شده .
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
comment
0
3
comment آقای حسینی چه کسی یاکسانی این آمارکذب دهندگان راحمایت کرد تاپست بگیرند وچه کسانی ازآنان حمایت میکند تابمانند؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
comment
0
3
comment نخیر . نمایندگان اصفهان مثل نمایندگان خوزستان دنبال خوردن لیوان آب و پرچم بازی با احمدی نژاد و رحیم مشایی نیستند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
comment
0
2
comment نمایندگان خوزستان دنباله رو دولت های نهم و دهم بودند .
comment
دانشجوی چمران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
comment
0
1
comment ما از نمایندگان خوزستان باید حمایت کنیم. نباید در این شرایط نمایندگان رو تنها بگذاریم
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
comment
1
1
comment همین نماینده ها که 8سال باهمراهی باسیاستهای غلط احمدی نژاداین بلا رو به سر استان اوردن بایدجوابگوباشن اقای..... که نزدیکترین رابطه روبااحمدی وتیمش داشت بخاطرهمسوبودن رییس جمهورسابق با دیدگاه سیاسیش لام تا کام حرف ازاستعفانمیزدن وپیگیرنبودن ودنبال نمیکردن حالا که فهمیدن رای ندارن تواین دوره دارن ژست میگیرن ....
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
comment
comment ژست هم بگیرن اما دارن از حق خوزستان دفا می کنن. پس بهتره همراه باشیم تا مخرب
comment
فرامرزی
| United Kingdom |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
comment
comment آقای ناشناس ! یعنی قبلا نمی تونستن از حق خوزستان دفاع کنن؟ اینا هش ظاهرسازیه داداش
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
comment
1
1
comment نمایندگان خوزستان حامی برخی سیاست های اشتباه دولت های نهم و دهم بودند .
comment
جرفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
comment
0
2
comment اقای سیدشریف حسینی چرازمانی اداره کار و تعاون اماراشتغال رااعلام میکردنمیگفتی دروغه؟..
comment
سانیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
comment
1
3
comment ای کاش مهندس شمسایی یکبار دیگر مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان میشد تا عزت و اقتدار دوباره به سازمان آب و برق خوزستان برگردد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
comment
0
0
comment نمایندگان خوزستان ارادتمندان آقای احمدی نژاد بودند .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
comment
2
0
comment واقعیت اینست که سرچشمه های کارون در زاگرس مرکزی و در چهار محال بختیاری است اما چون گذر ان از میان کوهستانه های زاگرس و بختیاری است بدون ا هیچگونه استفاده کشاورزی همه اب رود کارون به دشت خوزستان وارد میشود. در حالیکه رودخانه ها و منابع طبیعی ملی هستند و همه مردم بایست از آن بهره مندگردند.
comment
اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
comment
0
0
comment اصفهانی که به عنوان ناشناس خودتو معرفی کردی به گفته ی خودت رودخانه ها و منابع طبیعی ملی هستند و همه ی مردم بایست از آن بهرمند شوند، ولی ما خوزستانیها که کارون بغل گوشمونه از آب طبیعی سرچشمه های تمییزش و طبیعیش بهره ایی نبردیدم و این بهره نگاه ملی نداشته تا بوده نگاه ملی شامل حال مردم اصفهان تهران مشهد ..... شده
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
comment
0
1
comment نمایندگان حامی احمدینژاد و مشایی انحرافی نمیخواهیم .
comment
ابوعدنان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
comment
0
2
comment هرکسی میاد ما را دور می زنه شدیم میدان شهر!
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار