شوشان / علی کرد

"> درس مهم زندگی
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵

 

شوشان / علی کرد

 

نکات مهم و آموزنده ازکشور ژاپن، بعد از فاجعه سونامی:

-ایثار و مهربانی و همدلی:پنجاه نفر از کارگران نیروگاه اتمی ماندند تا دستگاه ها را خنک کنند و رستوران ها قیمت ها را کاهش دادند و به افراد ناتوان کمک می شد.

-وجدان: هنگامی که در فروشگاهی برق قطع شد، مردم اجناس را برگرداندند سرجای شان و به آرامی فروشگاه را ترک کردند.

-آرامش: باداشتن اندوه شدید در سوگواری افراط نکرده و حتی یک مورد به سر و صورت نزدند.

-طمأنینه و وقار: در صفوف منظم غذا و آب قرار گرفته و هیچ رفتار زننده ای از کسی بروز نمی کرد.

- کیفیت و تواتمندی: استحکام ساختمان به حدی بود که به طرفین پیچ و تاب می خوردند اما فرو نمی ریختند.

-نظم و تفاهم: کسی از آن حادثه سوء استفاده نکرد و چیزی از کسی ربوده نشد و هیچگونه زورگویی و غارتگری مشاهده نشد. فقط تفاهم حاکم بود.

-آموزش: از کوچک تا بزرگ،همه می دانستند باید چکار کنند و دقیقا"همان کار را می کردند.

نکته اخلاقی:

کار (عمل و رفتار) خوب، از هر شخص و ملت و کشوری که باشد خوب است و شایستهء ستایش و کار بد، بد است و قابل نکوهش. فرهنگ ها در تأثیر و تأثر هستند و ما باید با چشم بینا به اطراف و اکناف نگاه کنیم و از خوبی ها درس و از بدی ها عبرت بگیریم.کشور ژاپن ازجمله کشورهایی است که در بسیاری از ابعاد مدیریتی ،فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... خوش درخشید و می توان از جهات مختلف از آن بهره برد.

این گونه رفتارها در یک چنین وضعیت بحرانی بسیار با ارزش و در خور ستایش است. البته نفع اصلی را مردم ژاپن بردند و پاداش این مهربانی ها و ایثارگری ها و رحم و شفقت وجدان کاری و آرامش و سایر رفتارها و صفات نیک، نصیب خودشان شد. هر فرد و ملتی که بد رفتاری کند چوب آن را خواهد خورد و هر کس هم گفتار و رفتارنیک در همهء ابعاد و عرصه ها و صحنه ها داشت نتایج مثبت آن را خواهد دید و حلاوت آن را خواهد چشید.

ذکر این مطالب در مورد کشور ژاپن برای این بود که ما هم تحت تأثیر این صفات و رفتارهای پسندیده -آن هم در شرایط سخت و بحرانی- قرار گیریم و بتوانیم قدمی کوچک در ترویج اعمال و صفات نیک برداریم و در این زمینه به اندازه وسعمان فرهنگ سازی کنیم و بهره ای ببریم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار