شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۶۹۴
تعداد نظرات: ۷۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۳
این مطلب با نظرات شما تکمیل می شود
انتشار خبرهای زنجیره های انسانی حمایت از کارون نظرات متعدد و متفاوتی را در پی داشته است. شوشان مطلب یکی از کاربران را که حاوی نکات متفاوت تری نسبت به نظرات دیگر است در ذیل منتشر کرده است.
شوشان: انتشار خبرهای زنجیره های انسانی حمایت از کارون در پایگاه خبری شوشان نظرات متعدد و متفاوتی را در پی داشته است. پایگاه خبری شوشان بدون هیچ پیش داوری مطلب یکی از کاربران را که حاوی نکات متفاوت تری نسبت به نظرات دیگر است در ذیل منتشر کرده است. مخاطبان و کارشناسان خوزستانی می توانند در این خصوص نظر دهند.

متاسفانه دست های خبیثی در کار است که می خواهد به بهانه مساله آب اختلافات منطقه ای و قومیتی را شعله ور نماید. متاسفانه زمینه فرهنگی آن هم موجود است. اما خواهش می کنم این مساله را از دیدگاه علمی برای مردم خوزستان مطرح نمایید.

اما در رابطه با خوزستان با دو مشکل اساسی مواجه هستیم:

اول : تغییرات سبک زندگی مردم ساکن کوه های زاگرس.

دوم : اشتباه اساسی رایج میان مردم خوزستان در مورد ارزش کشاورزی خاک خوزستان.

در رابطه با مشکل اول باید گفت تا پیش از روی کار آمدن رضاخان پهلوی و تخت قاپو کردن عشایر بختیاری، مردم ناحیه فعلی چهارمحال و بختیاری کوچ نشین و دامدار بودند و عملا در این منطقه هیچ زمین کشاورزی قابل ذکری وجود نداشت. به این ترتیب عمده آب رودهایی مانند کارون و زاینده رود از زاگرس خارج می شد و طومار شیخ بهایی در مورد تقسیم آب در اصفهان و اطراف آن هم با این فرض صورت گرفته بود که در بالا دست زاینده رود زمین کشاورزی چندانی وجود ندارد.

اما بعد از تخت قاپو عشایر بختیاری ناگزیر از کشاورزی شدند. روز به روز بر وسعت زمینهای کشاورزی و باغ ها در استان چهار محال و بختیاری افزوده شد و در نتیجه از آبی که وارد زاینده رود و سر چشمه های کارون می شد بشدت کاسته شد.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که کوه های زاگرس به لحاظ مواد معدنی بسیار فقیر هستند چون عملا در آن توده های آذرین یا آتشفشانی دیده نمی شود. خاک ایجاد شده از این کوهها آهکی و رسی است و بشدت محتاج استفاده از کودهای شیمیایی و آبیاری فراوان است.

مشکل دوم : به اشتباه تاریخی مردم خوزستان بر می گردد. در کتاب ها حرف اشتباهی را نوشته اند و آن اینکه خاک جلگه ها حاصلخیر و مناسب برای کشاورزی است! اما این مساله حقیقت ندارد.

در واقع خاک جلگه ها تنها زمانی حاصلخیز است که از آبرفت کوه هایی ایجاد شده باشد که دارای سنگ های آذرین و آتشفشانی باشد. مانند جلگه شمال ایران که از آبرفت های کوه های البرز با توده های آذرین فراوان غنی شده است یا دشت سیستان که از آبرفت کوه های بسیار غنی افغانستان ایجاد شده است و یا جلگه های مانند آمازون و می سی سی پی که آن ها هم بسیار غنی هستند چون کوههای سر چشمه آن رودها همه دارای توده های آذرین می باشند.

اما جلگه خوزستان یک جلگه بسیار فقیر است. این استان ظاهرا رودخانه های زیادی دارد اما خاک خوزستان آبرفت کوه های زاگرس و مخلوطی از ترکیبات رسی و آهکی است که هیچ اثری از مواد معدنی ندارند. جرا که زاگرس دارای سنگ های آذرین چندانی نیست و در نتیجه محصول آبرفت آن فقیر است. بنابراین می بینید که با وجود داشتن آب ، هیچ گاه خوزستان در طول تاریخش از نظر کشاورزی مطرح نبوده است. بلکه ارزش کشاوری جلگه خوزستان در مقایسه با جلگه بین النهرین و عراق که از آب رفت کوه های آذرین ترکیه تشکیل شده است قابل مقایسه نبوده و نیست.

نکته دیگری که مردم را می فریبد دیدن رودخانه های متععد در خوزستان است! حال آنکه دلیل وجود این رودخانه های متعدد رسی بودن خاک خوزستان است. رس نفوذپذیری بسیار اندکی دارد و آب را پس نمی دهد و روی خود نگه می دارد (اصلا دلیلش استفاده انسان ها از کوزه های رسی برای نگهداری مایعات هم همین بود است) رس فقط خیس می شود اما چکه نمی کند. بر عکس خاک هایی که پایه ماسه ای و آذرین داشته باشند و نفوذ پذیری بالا داشته باشند.

برای همین رودخانه های خوزستان بر عکس رودخانه های مثل زاینده رود دارای بستر زیرزمینی نیستند و فقط روی تکه ای گل رس جریان دارند. رس آب زیادی را به خود جذب می کند و پس نمی دهد. بنابراین برای کشاورزی در خاک خوزستان باید چند برابر خاکهای دیگر مناطق ایران آب مصرف شود تا به ریشه گیاهان برسد. بر عکس زمین ماسه ای که به سرعت آب را به گیاهان منتقل می کند.

شما دقت کنید به خاک خوزستان بعد از یک باران شدید. می بینید زمین گل می شود و سیلاب می آید! لطفا بعد از یک باران شدید زمین خوزستان - مخصوصا محدوده اهواز به سمت جنوب- را یک متر بکنید! می بینید خشک است. چرا؟ چون خاک رس اجازه نفوذ آب به عمق را نداده است. در این شرایط ناچار هستیم چند برابر زمینهای دیگر این خاک را آبیاری کنیم.

حالا خودتان بگویید کشاورزی در خوزستان چه ارزشی دارد؟ در حالی محتاج استفاده شدید کودهای شیمیایی است ( چون زمینش فقیر است) و آب بسیار زیادی هم می برد؟

می دانم تعصبات منطقه ای همیشه مانع از دیدن حقایق می شود و همه دوست دارند بگویند ما بهترین زمین ها و بهترین محصولات را داریم. آنها اشاره می کنند که در خوزستان سالی دو تا سه بار می توان محصول برداشت کردند و به مساله نیشکر اشاره می کنند. در حالی تعریف کردن چند فصل آبیاری هیچ ارتباطی به جنس خاک ندارد و مربوط به آب و هوا است. تمام کشورهایی که آب و هوای گرم و مرطوب دارند می توانند چند فصل زراعی پیاپی تعریف کنند. اما به چه قیمتی ؟ به قیمت استفاده چند برابری از آب و کود شیمیایی در زمینهایی که خاکش نفوذ پذیری بسیاری کمی دارد و از نظر مواد معدنی هم فقیر است.

نیشکر که باعث افتخار مردم خوزستان است هم عملا یک عامل سوء تفاهم است. نیشکر مانند همه انواع نی در کنار رودها و در آب و هوای گرم و مرطوب می روید. اگر سطح آب های زیر زمینی در اطراف رود بالا باشد - اصطلاحا به آن سطح ایستابی می گویند- می شود مناطق وسیعی را در اطراف رود خانه به زیر کشت نیشکر برد. اما متاسفانه رودهای خوزستان روی خاک رس جاری هستند. برای همین آب رودخانه به زمینهای اطراف نفوذ نمی کند و در نتیجه سطح آب زیر زمینی زمینهای اطراف رود بالا نمی آید و برای همین امکان پرورش نیشکر در زمینهای وسیع میسر نیست.

کشور کوبا روخانه کارون ندارد. اما سطح آب زیر زمینی بالا و خاک ماسه ای و آتشفشانی غنی دارد. برای همین بزرگترین تولید کننده شکر دنیا شده است.

اما در خوزستان هر خواستند پرورش نیشکر را توسعه دهند شکست خوردند چون خاک خوزستان اجازه تشکیل سفره آبهای زیر زمینی را نمی دهد.

در واقع تنها زمینهای متوسط الحال برای کشاورزی در منطقه شمال خوزستان واقع شده است. جایی که دانه بندی خاکش درشت تر و رسش کمتر است. که البته بازهم از مواد معدنی تهی است. اما جالب اینکه الان در خوزستان تمام آب رودها را صرف خیس کردن و گل کردن رس های شمال خوزستان می کنند و وقتی در نتبجه این اسراف آب ؛ دیگر کارون به اهواز نمی رسد به جای آنکه فکر کنند کجا اشتباه کرده اند یقه استانهای دیگر را می گیرند!

اگر خوزستان به آندازه کانادا هم آب داشت و یا به جای کارون ولگا برایتان جاری بود باز هم احتمالا آب کم می آوردید! مشکل خوزستان کمبود آب نیست. بلکه بد بودن خاک است.

این اشتباه را که زمین های خوزستان چون رودخانه دارد پس لابد باید خیلی حاصلخیز باشد را خیلی ها مرتکب شده اند. اما قرنها تجربه نشان می دهد که واقعا آب به تنهایی برای حاصلخیری کافی نیست. اگر در خوزستان نفت کشف نمی شد هنوز از کم جمعیت ترین مناطق ایران باقی مانده بود. حال آنکه اگر زمین حاصلخیر باشد جمعیت فروانی را به خود جذب می کند. بزرگترین شهر خوزستان قدیم تستر یا شوشتر بود که آنهم در مناطق شمال خوزستان واقع شده بود! ( یعنی جایی با خاک به نسبت بهتر) و البته شوشتر هم در مقایسه با شهرهای عراق یا ایران مرکزی شهر کوچکی بیش نبود.

مشکل اصلی ما در ایران این است که در بیشتر مناطقی که خاکهای غنی از مواد معدنی داریم آب نداریم و جاهایی که آب داریم خاک هایمان فقیر هستند. این در حالی است که خاکهای غنی ما همه ایران مرکزی هستند. چرا که تشکیلات آتشفشانی عظیم ارومیه که از شمال غرب به جنوب شرق ایران کشیده می شود و سرشار از مواد معدنی است در این محدوده واقع شده است. شرق اصفهان، یزد، نایین و جیرفت و.....

ظاهرا هم در بم خرما می کارند و هم در خوزستان اما تفاوت آشکار طعم خرمای بم و برتری آن بر کسی پوشیده نیست. همینطور سایر اقلام کشاورزی.

حال آنکه در ایران مرکزی و تشکیلات آبرفتی ناشی از توده های آذرین دوران سوم زمین شناسی، آب کافی وجود ندارد. برای همین است که می بینید در قدیم مردم این مناطق با حفر قنات و هر قیمت ممکن آب را به این خاکهای مستعد می رساندند. برای همین است که جمعیت ایران مرکزی همیشه - تا پیش از کشف نفت در خوزستان- بسیار بیشتر از خوزستان بوده است.

مناطق محدودی که هم آب داشتند و هم خاک در ایران کمیابند. مانند شمال ایران و یا دشت سیستان که از آبرفت آذرینهای افغانستان بسیار غنی شده است. آن زمان که هیرمند جریان داشت سیستان انبار غله آسیا و از پر جمعیت ترین مناطق ایران بود.

حالا ظرفیت کشاوزی ما در مناطق شمالی که بسیار کم است- مساحت زمین کم است - و دشت سیستان هم که خشکیده می ماند ایران مرکزی و زمینهای بکر و وسیع آن که الان نه تنها خوزستانیها برای آب ندادن به آن مسابقه گذاشته اند .

البته حتی در ایران مرکزی هم همه زمینها قابل کشت نیست و مشکل شوری خاک در کویرها وجود دارد اما منظورم خود کویرها نیست. منظورم زمینهای وسیع کوهپایه های سلسله جبال ایران مرکزی از کوه های کرکس تا جیرفت است. یعنی همان شهرهایی که الان تشنه قطره ای آب هستند و زمینهای کشاورزی شان یکی پس از دیگری رها می شود و مردمش از شدت فقر به شهرها مهاجرت کرده ...

اما راه حل چیست؟

مدیریت جامع کشاورزی و صنعتی کشور و حذف اختیارات استان ها. استانهای کوهستانی زاگرس باید مطابق همان سنت ایرانیان قدیم مرکز دامپروری باشند که در مقایسه با کشاورزی آب بسیار کمتری می برد و اتفاقا از نظر آب و هوا بهترین مکان برای دامداری است.

آب را باید به کوهپایه های ایران مرکزی کشاند تا این منطقه به تنهایی کل نیاز غله و کشاورزی ایران را با خاکهای غنی خود تامین کند بی آنکه محتاج دایمی استفاده از کودهای شیمیایی باشد. البته در ایران مرکزی نمی شود سه بار در سال محصول برداشت کرد اما می توان زمینهایی بیش از سه برابر وسعت زمینهای زیر کشت فعلی خوزستان را زیرکشت برد.

بر عکس ، به جای اصفهان که همه کارخانه اصلی کشور در آن مستقر شده است که به طرز وفجیعی آب ناچیز زاینده رود را غارت می کنند همه این کارخانه ها باید به خوزستان و بوشهر منتقل شوند. باید صنایع ما نزدیک بنادر باشد تا حداقل هزینه حمل و نقل و صادرات را داشته باشیم.

بگذریم که قرار گرفتن این همه صنایع آلاینده در محدوده اصفهان که از هر طرف توسط کوه ها احاطه شده است تنها باعث آلودگی شدید هوا در اصفهان و اطراف آن است.

آری. صنایع اصفهان باید به خوزستان و بوشهر و هرزمزگان منقل شوند. در عوض آب خوزستان به جای هدر رفتن در زمینهای رسی یا ریختن به خلیج فارس باید سبب شکوفایی کشاورزی ایران مرکزی باشد.

البته همه این کارها نیازمند اتحاد جمعی است. قطعا در اصفهان هم عده زیادی با انتقال صنایع مخالفت خواهند کرد. اما این مساله یک عزم ملی را می طلبد. اصفهانی و یزدی و بختیاری و خوزستانی باید با هم این مشکل را حل کنند و از هر گونه تعصبات محلی و بخشی نگری دست بردارند.

آب و خاک ، اصفهانی و خوزستانی نمی شناسد. ای کاش مردم ما این حقیقت را بفهمند.


مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
انتشار یافته: ۷۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
5
10
comment اینکه کارخانه های اصفهان به خوزستان منتقل بشه خوبه چون ایجاد اشتغال می کنه و بیکارای زیادی رو که در خوزستان هستند جذب می کنه. اما موافق این مطلب نیستم که خاک خوزستان به درد کشاورزی نمی خوره
خاک خوزستان یکی از غنی ترین خاک های کشاورزیه
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Sweden |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
comment دوست محترم، خاک کشاورزی زمانی غنی است که در اثر فرسایش سنگ آذرین و آبرفت آنها ایجاد شود. در حالی که تمام خاک خوزستان نتیجه آبرفت کوههای زاگرس است و کوههای زاگرس برخلاف کوههای ایران مرکزی و یا البرز یا آذربایجان، دارای سنگهای آذرین نمی باشند. لهذا خاک خوزستان خاک غنی محسوب نمی شود و در طول تاریخ هم خوزستان با وجود داشتن آب ، همیشه منطقه ای کم جمعیت - در مقایسه با ایران مرکزی و یا عراق - بوده است.
comment
نوید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
comment ببخشید ۱ سوالی برام پیش اومده؟
اگه کارخونه های اصفهان بیاد خوزستان به نظر شما میتونن بدون آب کار کنن؟
اونوقت یک طرح جدید داده نمیشه که حالا اینبار کارخونه ها از خوزستان برن بوشهر و بجاش آب بوشهر بیاد اهواز و همینطور .....
comment
یک مسلمان ایرانی
| Sweden |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
comment نوید عزیز
منظورم این است که با کاهش مصارف آبرای کشاورزی در خوزستان ، آب برای شرب و صنعت کفایت خواهد کرد.
ضمنا نیازی نیست که حتما صنایع را با آب شیرین اداره کرد. با قدری بهینه سازی می شود از آب دریا برای این مقصد بهره برد. همانطور که خنک کردن نیروگاه اتمی بوشهر هم بوسیله آب شیرین صورت نمی گیرد.
پس خوزستان می تواند قلب صنعت ایران باشد.
comment
سبحانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
comment این نظریه من در آوردی را از کجا در آوردی ؟ مرجعش کجاست : " خاک کشاورزی زمانی غنی است که در اثر فرسایش سنگ آذرین و آبرفت آنها ایجاد شود." بعد هم اینکه مگه نه اینکه اصفهان هم آبرفت های زاگرس را داره ؟ پس چه مزیتی هست دیگه سرچشمه زاینده رود هم همونجاییه که کارون هست بعد هم اینکه کی این طبقه بندی را داده از سازمان خوار و بار جهانی معتبر تر هم هست که خاک های خوزستان را جزو بهترین ها طبقه بندی کرده؟
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
6
13
comment خانم و آقای اصفهانی فولاد مبارکه شما که داری در قبال کارون پیش کش میکنی همینم مال خوزستانه در ضمن ما از صنعت وصنایع خیلی غنی و پر هستیم به اندازه ی کافی دود دم میخوریم ...
comment
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
3
11
comment این آقای محترم کارشناس کجاست ؟ کسی که علم نداره نظر نده بهتره
comment
نکونام
|
United Kingdom
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
5
12
comment متاسفم به خاطر این موضع گیری
عالم و آدم میگن خاک خوزستان غنی ست اون وقت تو که معلومه اصفهانی هستی میگی به درد نمی خوره ؟!!!!!!
پاسخ ها
comment
یک مسلمان ایرانی
| Sweden |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
comment من از نظر علمی و بر اساس واقعیتهای زمین شناسی صحبت کردم. حالا اگر کسی دوست دارد بر اساس تعصب حرف خودش را ئیش ببرد آن مساله دیگری است.
comment
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
comment
comment تو مگه آب نمی خوای باشه از کارون ببر ولی نه از سزچشمه بی زحمت از ته چشمه ببر تا دیگه دلتون برای خروج آب به خلیج هم نسوزه حالا برو کارشناسی کن ولی امیدوارم اینبار دلت برای اروند رود نسوزه
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
3
12
comment نویسنده مطلب حتما یک اصفهانی است
comment
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
3
5
comment با نظر این آقا یا خانم مطلب موافقم. نباید یک جانبه نگری شود. اما خوزستان آبی برای انتقال ندارد
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Sweden |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
comment خوزستان آب دارد. اما آبش را به دلیل استفاده نادرست دارد به هدر می دهد.
comment
مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
3
6
comment خاک خوزستان اینقدر مرغوب است که کشورهای حوزه خلیج فارس چشم طمع به آن دارند.
لطفا این خبر را که یکسال پیش منتشر شد بخوانید تا دیگر از این ادعاهای واهی نکیند:




محمد درويش عضو هيات علمي مرکز تحقيقات جنگل ها و مراتع کشور کهدر گفتگوي زنده با راديو ايران صدا شرکت کرده بود، در ميان سخنان خود از قاچاق خاک ايران به کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس خبر داد و گفت: «ما چه اين مساله را قبول کنيم چه قبول نکينم، قاچاق خاک حاصلخيز از کشور (خوزستان) صورت مي گيرد. کافي است وزارت جهاد کشاورزي از طريق وزارت خارجه هياتهايي را به صورت رسمي يا غير رسمي به اين کشورها بفرستد و خاک مورد کشت در اين کشورها را مورد بررسي قرار دهد تا منشا اين خاکها مشخص شود».
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Sweden |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
comment دوست عزیز، به احتمال قوی کشورهای حاشیه خلیج فارس خاک را برای کشاورزی نمی خواهند( آیا در دوبی یا قطر کشاورزی صورت می گیرد؟ یا شما در این خصوص چیزی شنیده اید؟) آنها این خاک را برای خشک کردن خلیج فارس و ایجاد جزایر مصنوعی لازم دارند. حالا احتمالا جنس و دانه بندی این خاکها برای تامین فنداسیون این جزایر بسیار مفید بوده است.

امیدوارم اطلاعات زمین شناسی سایر مسوولین محترم بیش از اشخاص مورد نظر شما باشد.
بازهم تاکید می کنم، خاکهای مرغوب در تمام دنیا آن منطاقی هستند که از قدیم کانونهای اصلی جذب جمعیت بوده اند. مانند جاوه، دره رود نیل، بین النهرین و.. اما آیا می دانید قبل از کشف نفت خوزستان از کم جمعیت ترین نقاط ایران بوده است؟
comment
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
3
10
comment آقای به اصطلاح کارشناس!!!!! همه میگن خاک خوزستان خوبه تو میگی بده.
«استرابون»، جغرافی دان عهد باستان، خوزستان را از حاصلخیزترین جلگه‌های جهان می‌دانست اون وقت تو میگی نیست !!!!!
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Sweden |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
comment بله. مطلب استرابون را خوانده ام. همینطور مطالب ابن بطوطه مغربی و دیگران را در مورد تستر .
اما اولا این افراد خاکشناس نبوده اند. انتظار داشته اند با داشتن رودهای فراوان خوزستان مرکز کشارورزی ایران باشد که البته هیچ گاه اینطور نبوده است. ضمنا آبادی محدوده کوچک شمال خوزستان و شهر شوشتر را به غلط به کل خوزستان تعمیم داده اند. همانطور که گفتم مزیت شمال خوزستان تنها دانه بندی منستر خاک و نفوذپذیری بیشتر آن - نسبت به سای مناطق خوزستان- است.

خوزستان باوجود داشتن سه رود بزرگ هیچ گاه نتوانست با بین النهرین یا دره نیل یا سیستان رقابت کند.
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
comment حالا خوبه رتبه دوم در تولید گندم کشور هستیم که میگید خاکمون بده شما هر وقت رتبه داشتی بیا حرف بزن
comment
مهین معتمدی از ایذه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
2
7
comment علت بدبختی خوزستان مسئولینشه . مقام معظم رهبری چند سال پیش فرمودند باید زمین های کشاورزی خوزستان احیا بشه . اما متاسفانه موسسه جهاد نصر این طرح رو در اختیار خودش قرار گرفته و سال های ساله هیچ کاری نمی کنه.
اگر این طرح اجرا بشه خوزستان تبدیل به انبار غله کشور میشه
پاسخ ها
comment
ناشناس
| United Kingdom |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
comment ای ول . به نکته خوبی اشاره کردی
comment
ناشناس
| United Kingdom |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
comment جهاد نصر باید پاسخگو باشه. این شرکت معلوم نیس چکار می کنه
comment
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
1
9
comment شما کجای کار هستید. به خاطر ندانم کاری مدیران خوزستان و کارون از ابهت افتاد . کارون زمانی شیر و کوسه داشت الان چی داره.
به خدا با خوندن این مطلب داغ دلم تازه شد.

لایارد از جمله افراد انگلیسی است که در صد و هفتاد سال پیش به ایران آمده بود و در طی سال‌های 1840- 1842م در جنوب ایران مشغول یک سلسله فعالیت‌های سیاسی بود و چندین بار برای انجام مأموریت‌های خود از خوزستان به عراق رفته و بازگشت.
او در سال 1840م به خوزستان وارد شد و به حضور محمدتقی خان خان مقتدر ایل بختیاری رسیده بود (پور بختیار، 1384: 134). او در طی اقامت خود در مناطق بختیاری، اطلاعات مفیدی درباره‌ی آنان جمع‌آوری کرده است. لایارد در کنار سایر مطالب خود، درباره کارون و شهرهای مسیر این رود مطالبی را نگاشته است، از جمله این که وی درباره‌ی شوشتر و اهمیت این شهر چنین نوشته نوشته است:
«شوشتر در میان دو شعبه از رودخانه(قابل کشتیرانی) کارون قرار گرفته که یک رشته آن رودخانه اصلی کارون و دیگری یک کانال بسیار قدیمی موسوم به گرگر است. این رودخانه از میان کوهستان‌هائی سرچشمه می‌گیرد که شاهراه خوزستان به اصفهان و مناطق مرکزی ایران دامنه‌های آن می‌گذرد و شوشتر با داشتن چنین خطوط ارتباطی یکی از شهرهای مهم تجاری و بازرگانی ایران به شمار می‌آید»
لایارد نیز مانند جان مکدونالد کینر به وجود شیر و شکار آن در بیشه‌زارهای کارون اشاره کرده و چنین آورده است: «در نواحی رامهرمز و کناره‌های کارون شیر یافت می‌شود و اغلب در جستجوی شکار به میان دره‌ها و اطراف دامنه‌ها و بعضی اوقات به قلل و ارتفاعات جبال لرستان صعود می‌کنند. در طول اقامتم در قلعه تل شاهد شکار چند شیر در این نواحی بوده‌ام...»

حالا از کارون چی مونده !! فقط فاضلاب.
comment
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
0
10
comment ممکن نیست اصفهانی ها حاضر بشن حتی یه کارخونه به خوزستان منتقل بشه. میگی نه نگاه کن..
comment
بیگدلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
1
10
comment هر استانی باید از مواهب و منابع طبیعی خودش استفاده کنه. مثل اینه که بگیم معدن مس کرمان به خوزستان منتقل بشه
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Sweden |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
comment البته معدن که قابل انتقال نیست! اما آب قابل انتقال است. کارخانه ها هم همینطور. . دوست عزیز، هر استان یک کشور جداگانه نیست. ما در یک کشور متحد زندگی می کنیم و باید نگاهی کاملا ملی داشته باشیم.
با کنار گذاشتن نگاههای محلی و منطقه ای ، همه این مشکلات را با حداقل هزینه می توان برطرف نمود.
comment
امیر نعیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
0
5
comment از ایده مدیران سایت شوشان برای تبادل نظر و بحث متشکرم. ایدهجالبی است و بهتر از برخوردهای احساسی است
comment
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
2
6
comment خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد، اما مسئولان.
comment
عاطفه
|
United Kingdom
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
3
4
comment تجمع مردم یک واکنش بود که باید به آن بها داد، در غیر این صورت ممکن است در آینده به چالش‌هاي جدی منجر شود
comment
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
2
7
comment نماینده مردم شهرکرد: اگر قرار است مازاد آب را انتقال دهیم راه آن پمپاژاست نه تونل که نتیجه ای جز خشک شدن چشمه‌ها در بالادست و پایین دست ندارد
comment
نیما
|
United Kingdom
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
2
6
comment در صورت انتقال کارون بتبدیل به یک شوره زار خواهد شد......................................................................................................................................
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
comment توهمه ! اگه تبدیل به شوره زار بشه به خاطر فاضلاب هایی ست که به کارن میریزه نه انتقال آب
comment
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
4
7
comment خوزستان زمین آماده کشاورزی است. ما این زمین را رها کنیم و از آن آب ببریم برای کشاورزی در یک استان دیگر که مناسب کشاورزی نبوده و نیست؟!!
comment
بی نام
|
United Kingdom
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
3
8
comment چرا به جای اجرای دستور مقام معظم رهبری مبنی بر احیای زمین های کشاورزی که 17 سال از آن مي‌گذرد برخی مسئولان در پی انتقال آب به مناطق خودشان هستند؟!!!
comment
کرمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
comment
7
7
comment خوزستان مسئولین مقتدری نداره وگرنه هیچ وقت اصفهان جرات استفاده و تونل زدن برای انتقال آب کارون نداشت
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
1
5
comment 1- بهتر بود که این دوست عزیز نظرات خود را مستند و دارای ارجاع علمی بیان میکرد وگرنه در حال حاضر اینها صرفا ادعاهایی بزرگ هستند.
2- شواهد زیادی نیز نشان می دهد که سخن ایشان خلاف واقعیت است از جمله طرح های مختلف کشاورزی و سدسازی و غیره که بهرحال یکی از این طرح ها حداقل کارشناس قابل داشته اند.
3- خاک خوزستان علیرغم ادعای ایشان، بالاترین میزان محصولات کشاورزی را در سطح کشور دارا می باشد. پس فکر نمیکنم این خاک آنقدر هم که گفته اید بد باشد.
4- می فرمایید آب در خوزستان کم نیست، راستی سالهاست مردم خوزستان آب آشامیدنی ندارند، باور میکنید آیا!؟ شما آب آشامیدنی مردم را درست کنید، بقیه آب از آن شما.
5- به صنایع دیگران نیازی نیست، کشاورزی را هم اینجا دوست ندارید مشکلی نیست، خوزستان صنایع بزرگی دارد، نفت را دارد و بودجه یک کشور را تأمین میکند ...
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Sweden |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
comment دوست عزیز
آیا در صورت معرفی همه کتابهایی که در زمینه زمین شناسی منطقه زاگرس نوشته شده است شما آنها را مطالعه می کردید؟

متاسفانه بسیاری از این طرح های مورد نظر شما با دلایل غیر علمی ... اجرا شده اند. مخصوصا سدهای متعدد که اصلا ایجاد آن درست نبود.
خاک خوزستان هم به ضرب آبیاری و کود فراوان محصول داده است. نه به دلیل خوبی خاک.

آب آشامیدنی شما هم به دلیل همین اسراف در بخش کشاورزی کم شده و غلظت رس در آن بالا رفته و الان دچار مشکل شده اید.

شما می توانید با تعصب های محلی و منطقه البته خودتان برای خودتان نوشابه باز کنید. شما نفت دارید! و البته ای کاش نداشتید. چون قبل از کشف نفت خوزستان از کم جمعیت ترین نقاط ایران بود و البته مشکل آب هم نداشت!
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
comment دوست عزیز، این چه منطقی است که به جای ارائه مستندات متقن و علمی خود، می فرمایید اگر کتاب ها معرفی میشدند آیا مطالعه میکردید!؟ بله اتفاقا ما هم کتاب های زیادی را مطالعه کرده ایم که تماما برخلاف نظریات شماست که متاسفانه شما مطالعه نکرده اید.

من از سایت محترم شوشان انتظار دارم تا مستندات این مطالب ارائه نشده باشند، از انتشار این ادعاهایی که در حال حاضر موهومی می باشند اجتناب نمایند.
comment
MEHDI
|
Iraq
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
3
4
comment خوزستان رتبه نخست کشاورزی رتبه دوم کشت گندم و رتبه نخست کشت نیشکر و صیفی جات را دارد. هموطنهای اصفهانی مقداری از زمینهای خوزستان رو برای کشت فصلی اجاره میکنن.حالا به فرض محال حرف شما درست باشد و زمین خوزستان حاصلخیز نباشد.این همه محصول مگر در زمین غیر حاصلخیز میشود؟
comment
MEHDI
|
Iraq
|
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
4
3
comment خوزستان رتبه نخست کشاورزی رتبه دوم کشت گندم و رتبه نخست کشت نیشکر و صیفی جات را دارد. هموطنهای اصفهانی مقداری از زمینهای خوزستان رو برای کشت فصلی اجاره میکنن.حالا به فرض محال حرف شما درست باشد و زمین خوزستان حاصلخیز نباشد.این همه محصول مگر در زمین غیر حاصلخیز میشود؟
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Sweden |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
comment بله . می شود به زور کلاس خصوصی و کلاس کنکور یک بچه کم توان را هم به دانشگاه فرستاد. اما ممکن است یک بچه باهوش و فقیر ترک تحصیل کند.
خوزستان محصول می دهد اما به قیمت چند برابر مصرف آب و کود شیمیایی. می شود با نصف همین آب و صرفه جویی در در مناطق دیگر همین محصول را به دست آورد.
comment
عامر
|
United States
|
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
3
4
comment خاک اصفهان از چه چیزی تشکیل شده؟
خب بفرض که نظریات شما درست باشد
مگر از یک رودخانه فقط برای کشاورزی استفاده میکنند
هرکسی اومده نظر مخالف داده با تاکید بر گفته هایتان نظر او را رد کردین
سوالاتی دارم امیدوارم جواب بدین: از بین رفتن اکوسیستم چقدر در تداوم زندگی در یک منطقه تاثیر داره؟
کاهش اب هور الحویزه و هور العظیم و ... چند درجه بر اب هوای خوزستان اضافه کرده؟
خشک شدن این اهوار چقدر در الوده شدن هوای خوزستان تاثیر داره؟
خاک اصفهان از چی و کدام کوهها تشکیل شده؟
در جای نوشتید
" ﺩﻭﺳﺖ ﻋﺰﯾﺰ، ﻫﺮ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﺎ ﺩﺭ
ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺘﺤﺪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﮐﺎﻣﻼ ﻣﻠﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ."
یک مقدار به اطراف خود بیندازید و به حرفی که زدید فکر کنید
میزان سرمایه گذاری در اصفهان را با کرمانشاه، زاهدان، حتی اهواز ، بندرعباس، شهرهای جنوبی کشور مقایسه کنید و بما توضیح بدهید کلمه "ملی" به چه معناست؟
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Sweden |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
comment عامر عزیز

اولا همانطور که در متن اشاره کردم دلیل خشک شدن هورهای خوزستان انتقال آب نیست . بلکه کشاورزی در بالا دست کارون و همچنین سد های متعدد است.

ثانیا: خاک مناطق شرقی اصفهان - نه خود اصفهان- مانند نایین، کوهپایه های کوه کرکس تا منطقه یزد و امتداد آن تا کرمان در واقع نتیجه فرسایس سنگ های آذرین تشکیلات دوران سوم زمین شناسی است. این مناطق بسیار غنی هستند اما آب ندارند. برای یکی از دوستان دیگر نوشتم که مانند کودکی باهوش که در خانواده ای فقیر و بدون امکانات از تحصیل بازمانده است.

ثالثا: پیشنیان ما اشتباه کردند. البته انتقال صنایع به اصفهان با دلایل امنیتی نیز صورت می گرفت. چرا که می خواستند این صنایع از مناطق پر خطر در مرزها دورباشند.
اما الان باید ببینیم آیا می خواهیم آن اشتباه ها را ادامه بدهیم یا نه.
comment
حاج جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
1
4
comment اول از همه کارخانه های فولاد سازی که اصل طرح اولیه صنایع فولادسازی مال جنوب است به جنوب برگردد ( چون صنایع فولادسازی صنایع آب بری هستند و آب زیادی لازم دارند و باید حتماً در کنار رودخانه باشند )
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
2
4
comment اگر بخواهیم انتقال آب کارون را به عنوان یک فرضیه علمی در نظر بگیریم کارشناسان بررسی کننده هیچ کدام خوزستانی نیستند ولی بحث انتقال آب از جلگه خوزستان یک کار نپخته و غیر علمی است شما باید باور کنید که برای احیای یک جلگه نباید مستعد ترین جلگه را نابود کنید خوزستان اگر برنامه ریز داشته بود تمام زمین های خوزستان را تامین می کرد
نظر بنده این است که اگر تمام زمین های باقی مانده خوزستان مستعد کشاورزی شود انتنقال آب بعد از تامین تماما نیازهای ما قابل بحث و بررسی کارشناسانه است و سازمان آب باید ورود جدی کند و مصالح صندلی ها را با مصالح مردم عوض نکنند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
3
2
comment آقای مسلمان ایرانی از سوئد

سلام
من مهندسی متالوژی می خونم و اتفاقاً برای پروژه کارشناسی ام هم موضوع بازار و صنعت آهن و فولاد ایران رو انتخاب کردم. برخلاف دیگر هم استانی های گلم که با جسارت و گاه متأسفانه با بی ادبی پاسخ شما رو دادند، من فکر می کنم که حرف های شما لااقل در ظاهر امر منطقی به نظر می رسند. بابت جسارتی هم که به شما شد از طرف خودم و دیگر خوزستانی ها عذرخواهی می کنم.
و اما چند نکته:

1- صنعت آهن و فولاد ایران هم مانند هر صنعت دیگر در این کشور دو مصرف کننده متفاوت دارد. مشتری داخلی و خارجی. و این یعنی باید فکری برای معامله و بازرگانی و تجارت با هردو گروه کرد. بیشترین تولید آهن و فولاد ایران چه به صورت خام چه به صورت فرآورده های پایین دستی مانند ورق و پروفیل و میلگرد و ... در اصفهان تولید می شوند. در نظر بگیرید که اگر بخواهیم صنایع مزبور رو به اهواز یا به طور کلی خوستان منتقل کنیم، صرف نظر از هزینه فوق العاده گزاف این کار، باید به فکر انتقال محصولات و فرآورده های اون ها هم باشیم. این کار اگر چه به سود بازرگانی با مشتریان خارجی است اما برای انتقال محصولات به بازار داخلی بدون شک هزینه ها را افزایش خواهد داد. به هرحال باید این نکته را درنظر داشت که تجارت عمده خارجی این صنایع به وسیله کشتی و تجارت داخلی آن ها با کامیون و امثال آن صورت می پذیرد و طبیعی است که انتقال از راه دریا هزینه کمتری نسبت به انتقال از راه زمینی - در مجموع - دارد.پس باید این نکته را هم مد نظر قرار داد.
2- کارون در طول مسیر خود به ویژه در اهواز، شوشتر، خرمشهر و آبادان باعث ایجاد نوعی مزیت گردشگری شده است که به نظر میرسد با انتقال آب آن به مناطق مرکزی این مزایا به طور جدی - گردشگری جزو 5 صنعت نخست پولساز دنیاست - مورد تهدید قرار می گیرد. بنده فکر می کنم که طرح پارک و شهربازی در وسط کارون - ایده ای که توسط مدیرعامل قدرتمند آب و برق خوزستان آقای شمسایی مطرح و پیگیری شد - تقریباً در کل ایران و شاید خاور میانه بی نظیر باشد. شاید بیراه نگفته باشیم اگر بگوییم گردشگری می تواند جایگزین مناسبی برای صنایعی باشد که از نظر جنابعالی باید به اهواز منتقل شوند.
3- مسئله کشتی رانی در کارون چندسالی است - به ویژه پس از انقلاب - مورد چالش قرار گرفته است و در حال حاضر این امکان به دلیل افت وحشتناک عمق کارون به وجه وجود ندارد! طبیعی است که با انتقال آّب باقی مانده به اصفهان نیز دیگر این رویا! به افسانه ها خواهد پیوست!
4- در دوره ای که برای پروژه کارشناسی ام در زمینه صنعت آهن و فولاد تحقیق می کردم متوجه شدم که حتی کشورهایی مانند ژاپن یا آلمان نیز تمام تولید آهن و فولاد خود را در یک منطقه متمرکز نمی کنند! البته این نکته را هم اضافه می کنم که من با تأسیس کارنجات آهن و فولاد و نورد و هم چنین پالایشگاه و پتروشیمی و ... در هر کوی برزن - مشابه آن چه که پس از انقلاب به ویژه در طی 8سال گذشته رخ داد - مخالفم و فکر می کنم که هر کارخانه را باید در مکان مخصوص و مناسب خود بنیان نهاد.
5- تا به این لحظه که این مطالب را برای حضرت عالی می نویسم 4 سد بزرگ ( به علاوه سد فاجعه آمیز! گتوند یا شور وند!) بر روی رودخانه کارون احداث گشته است! به نظر شما آیا انتقال صنایع مزبور به خوزستان در ازای انتقال آب کارون، هزینه گزاف و سرسام آور - وشاید هم نجومی - از مدار خارج کردن این سدها ( که در حقیقت هر 4 مورد آن هم سد و هم نیروگاه هستند!) را جبران خواهد نمود؟؟؟ توجه داشته باشید که به سازمان آب و برق منطقه ای خوزستان به دلیل وجود زیر مجموعه های بسیار صنایع آبی و برقی آن، وزارت نیروی کوچک می گویند! اگر درست گفته باشم چیزی در حدود 30 تا 40 گیگاوات از مجموع 65 گیگاوات تولیدی برق ایران در این مجموعه تولید می شود! آیا مسئله تأمین انرژی (الکتریکی) صنایعی که می خواهید به خوزستان منتقل شوند اندیشیده اید؟
6- و آخرین و شاید هم مهم ترین دلیل، احتمالاً شما به عنوان کسی که از زمین شناسی و خاک شناسی آگاهی دارد باید بدانید که چناچه آب رودخانه هایی را که به دریا می ریزند چنانچه از ورود و پیوستن به دریا بازداریم به تدریج دریا به سوی خشکی حرکت خواهد کرد، این یعنی باید منتظر زیر آب رفتن آبادان و خرمشهر در طی سالیان آتی باشیم. بنابراین انتظار می رود که تأثیرات زیست محیطی این کار نیز مورد توجه قرار گیرد.

در آخر نکته ای هم درباره تاریخ به خدمتتان عرض می کنم:
در سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی آمده است که وی در راه شوشتر (یا دزفول) به اهواز و خرمشهر از ندیدن رنگ آسمان می نالیده است! چرا که به گفته وی شمار زیاد و انبوه درختان این منطقه (یعنی خوزستان) زیاده از حد شمارش و تصور است. پس می توان نتیجه گرفت که خوزستان شاید هم به دلیل مشجر و جنگلی بودنش بوده که فرصت چندانی برای کشاورزی نداشته! شاید بهتر باشد بگویم که اگر خوزستان جمعیت زیادی نداشته است شاید به دلیل کشاورزی نبوده و مسایلی دیگر در این زمینه دخیل بوده است.
در ضمن درباره وجود گل و لای در خیابان ها در هنگام بارندگی در خوزستان: اگر هم بنا را بر درست بودن گفته شما بگذاریم، بازهم این تنها عامل نیست بلکه عامل یا عوامل مهمتری نیز هستند که مهمترین آن ها مشکل در طراحی و سرویس دهی سیستم آب و فاضلاب شهری در خوزستان و به ویژه در اهواز است.
در پایان از نظرتان درباره مسئوله اتلاف انرژی در منازل خوزستانی ها نهایت سپاس گزاری را دارم و امیدوارم که خوزستانی هرچه زودتر به خود آیند و از هدررفت انرژی در منازل خود جلوگیری کننند.
پاسخ ها
comment
یک مسلمان ایرانی
| Sweden |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
comment با تشکر از شما دوست عزیز که سعی کردید با قدری انصاف بیشتر به این مساله نگاه کنید. اما فکر می کنم با کمی دقت ممکن بود پاسخهای خود را در متن بیابید. به هر حال :

1- پیشنهاد قرار دادن صنایع در نزدیکی بندرها تنها به دلیل بحث صادرات خارجی نیست. ما در ایران با وجود کمبود شدید منابع آب شیرین همین مقدار آب را هم داریم برای صنایع هدر می دهیم. در صورتی که بیشتر صنایع بزرگ دنیا در کنار آبهای بزرگ واقع هستند.
مضافا بر اینکه هزینه حمل و نقل برای مصرف کننده داخلی با اینکار چندان افزایش نمی یابد. با نظر حضرتعالی اگر قرار بود هدفمان به حداقل رساندن هزنیه حمل نقل کمحصولات برای صارف داخلی باشد لازم بود تمام این کارخانه ها را در نزدیکی تهران که بزرگترین مصرف کننده فولاد کشور است مستقر می نمودیم. آیا همین الان تولیدات فولاد خوزستان برای پایتخت ارسال نمی شود؟

2- از شما به عنوان یک فرد تحصیلکرده انتظار می رود به دور از تعصب های خاص محلی قضاوت کنید. اولا همانطور که تاکید کردم دلیل عمده کاهش آب کارون نه انتقال آن به مناطق دیگر بلکه به دلیل گسترش کشاورزی در بالا دست رودخانه ها و همینطور ساختن سد های متعدد است. ثانیا با این استدلال اهالی اصفهان هم می توانند بگویند اهمیت گردشگردی زاینده رود اساسا با کارون قابل مقایسه نیست. شما خودتان کلاهتان را قاضی کنید.
متاسفانه بسیاری از مسوولین ما برای به دست آوردن مردم و مقامات محلی حرفهایی می زنند که مطقا صحت ندارد و به آنها می گویند شما بهترین آب را دارید یا بهترین خاک را دارید و.. اما همه این حرفها دلایل سیاسی دارد و نه پشتوانه علمی.

3- مساله کشتیرانی در کارون هم ربطی به انتقال ندارد و بیش از همه مربوط به سد های متعددی است که روی کارون بسته شده است.
ضمنا حتی با همین مقدار آب موجود در کارون هم در صورت لایروبی کارون و اروند رود این مشکل به آسانی می شد. که البته آنهم به دلیل وضعیت خاص اروند رود و احتمال تغییر خط القعر آن که مرز ایران و عراق است عملا میسر نیست. در واقع در کشورهای اروپایی رودهای با عرض مشابه فعلی کارون با لایروبی همه قابل کشتیرانی هستند. البته لایروبی همیشه مخالفت محیط زیست را هم در پی دارد.

ذکر این نکته هم لازم است که از زمان کشیده شدن خط آهن اهواز به خرمشهر به طرز چشمگیری از اهمیت اقتصادی کشتیرانی در کارون کاسته شده است.

4- بله. قطعا همینطور است و نباید صنایع تنها در یک منطقه مستقر باشند. این دقیقا اشکالی است که به اصفهان وارد است و تمرکز بیش از حد صنایع در اصفهان که همه وابسته به آب زاینده هستند به معضلی واقعی تبدیل شده است. همین امسال به دلیل خشک سالی واحد فولاد سازی فولاد مبارکه با مشکلات فراوانی رو به رود شد.
اما ایران فقط اصفهان نیست. ما مرزهای آبهای بسیار گسترده ای داریم. خوزستان یکی از این مناطق است.

5- من هرگز در متن یاد شده چیزی درباره از مدار خارج کردن سد های رود کارون نگفتم. اصلا دلیل اشاره شما به این مطلب را نمی فهمم. اما اگر منظورتان این است که با انتقال آب به زاینده رود از تولید برق این سدها کاسته خواهد شد، در اشتباه هستید.
تولید برق در یک سد وابسته به ارتفاع آب پشت سد است و نه حجم آب. متاسفانه باید اذعان کرد که چندین مورد از احادث سدهای جدید بر رود کارون کاری کاملا غیر اصولی بود که خود بحث جداگانه ای را می طلبد. در واقع وقتی یک سد را تبدیل به دو سد می کنید لزوما تولید برق را افزایش نداده اید. چرا که این یک رابطه خطی نیست. چه بسا تولید برق سد اول هم با تاسیس سد دوم در بالا دست کاهش پیدا کند و مجموعشان کمتر از تولید انرژی سد اول شود!

اما ایقدر مطلع باشید که اتفاقا بخش اعظم تبخیر آب در همین سد ها صورت می گیرد. ضمنا در صورت حذف کشاورزی در زمینهای بالا دست سر چشمه های متعدد کارون مشکل مورد نظر شما هم حل خواهد شد. انتقال تنها آب یک سر چشمه تاثیرش بسیار کمتر از کشاورزی در چهار محال و بختیاری است.


6- باز هم تاکید می کنم لطفا متن را دقیقتر مطالعه نمایید. در صورتی که آب کارون صرف پر کردن تخلخل خاکهای رس اطراف آن به بهانه کشاورزی نشود مطمئن باشید آب کارون قطع نخواهد شد.
ضمنا آنچه شنیده اید دریا به سوی خشکی حرکت خواهد کرد هم متفاوت با تصور شما است. منظور این است که امکان دارد آب دریا در مسیر رودخانه - نه روی زمین- پیشروی کند و مثلا رود بهمنشیر و مسیر کارون تا خرمشهر به آب دریا تبدیل شود!
این را هم بگویم که غرق شدن خرمشهر و آبادان قطعی است و با بالا آمدن آبهای کل کره زمین به دلیل گرم شدن زمین و ذوب یخهای قطبی اتفاق خواهد افتاد همانطور که کل ایالت فلوریدای آمریما هم تا 50 سال آینده با ادامه این روند غرق خواهد شد. این زنگ خطری برای همه سواحل دنیا است.


اما در مورد مثالی از سفرنامه ناصر خسرو مثال زدید - که مشابه آن را استرابون و ابن بطوطه و مقدسی هم گفته اند- خوب بود قدری به متن و یا پاسخهایی که با سایر دوستان محترم داده بودم عنایت می کردید. مجددا تاکید می کنم که
اولا : خاک شوشتر و شما خوزستان دانه بندی بهتر دارد و مردم این منطقه توانسته بودند با این مزیت و البته استفاده چند بابری از آب و کود کشاورزی متوسطی را در محدوده شوشتر ایجاد کنند. ( متوسط در مقایسه با مناطقی با تولیدات عمده و اصلی میوه و غله دنیا)

ثانیا: توصیف مورد نظر شما در سفرنامه ها کاملا کیفی است. هر کسی که چند ساعت مسیرش در میان باغراه ها باشد دلش برای خورشید تنگ می شود. مثل کسی که در امتداد دز بین شوشتر و دزفول و از بین باغهای کنار این رود عبور کند! بدیهی است که این توصیف کیفی به درد تحلیل های عملی نمی خورد. این مسیر نسبتا طولانی اما بسیار باریک مقیاس خوبی برای تعمیم دادن به کل خوزستان نیست.

ثالثا: همانطور که اشاره کردم با وجود همه این ادعاها هیچ گاه خوزستان در کشاورزی حتی رقیب سیستان هم نبوده است. دقت کنید که وجود باغ به معنای مساعد بود خاک نیست. می شود با مصرف فراوان آب و کود کشاورزی کرد اما آیا این کاری بهینه است؟

من می گویم همین آب را می شود در زمینهایی با چندین برابر وسعت کل این زمینهای زراعی فعلی زیر کشت برد. مناطق غنی و مستعدی که محتاج کود هم نیستند.
حمایت خاکهای مساعد ایران مرکزی حمایت بچه باهوشی است که به دلیل عدم برخورداری از امکانات تحصیلی بسیواد می ماند و حکایت برخی مناطق پر آب زاگرس و خوزستان حکایت کودکی کم هوش به زور کلاس خصوصی و هزینه فراوان می خواهد به جایی برسد.


بگذارید بگویم که این مشکل در خود اصفهان هست. در زمینهای مناطق غرب اصفهان همان آب اندک زاینده رود صرف برنجکاری می شود!! خوب اینکار هم غلط است و خود عامل دیگری برای کمبود آب در شرق اصفهان. در حالی در زمینهای غرب اصفهان هم خاک غنی نیست.
آن جا هم این مقدار کشاورزی غیر اصولی است. با اینکه به طور سنتی این مناطق ئر از باغ و مزرعه بوده اند.

مشکل فاضلاب خوزستان البته بحث دیگری دارد. اما ذرات رس بسیار ریز هستند و از بسیاری از فیلترها عبور می کنند. وقتی دبی آب کاهش یاب و در نتیجه بر غلظت رس در آب اضافه شود خود بخود حتی پس از تصفیه هم مردم آب گل آلود خواهند نوشید.
در تایید این حرف اینکه عنایت فرمایید که چرا آب خرمشهر و آبادان به مراتب بدتر و گل آلودتر از آب اهواز است. دلیلش این است که رس موجود در آب هر چه به مصب رودخانه ها زدیک می شویم افزایش می یابد.
در پنجاه سال قبل که نه از سدها خبری بود و نه از کشاورزی در چهار محال و بختیاری، آب کارون دبی بالا داشت و غلظت رس آن هم بسیار کمتر از الان بود و مردم سالمند به یاد دارند که کیفیت آن آب چقدر بهتر از الان بود.


در پایان اینکه گاهی راه حل ها جلوی چشممان است اما تعصب باعث می شود آن را نبینیم. مخصوصا وقتی که دست دشمن هم برای ایجاد تفرقه در کار باشد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
4
6
comment خیلی جالبه که این طوری صحبت می کنی
شما اصفهانی ها همیشه زرنگ بودید
بیخیال آب کارون بشید که اگه رفت خیلی از مسئولین و نمایندگان خوزستان باید برن
نماینده ها نمیزارن مطمئن باشید
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
comment اگه زرنگ بودیم مثل شما دور زاینده رود زنجیره انسانی تشکیل یدادیم و نمیگذاشتیم زاینده رودمونو ببرن یزد و قم و کرمان اون هم قبل احداث تونل کوهرنگ... ما زرنگیم؟ یکم با انصاف باش
comment
خلیل
|
United States
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
3
4
comment به نظر من بخاطر اینکه ما خوزستانیهاسبزه واز ماقوام مختلف هستیم و شهروند درجه چندمی باید بحساب میایم مارو جلو پای اصفهانیها که سرخ وسفید وشهروندممتاز ایرانی حساب میشن قربونی کنن!!!1
comment
اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
0
6
comment ما صنایع فولاداصفهان رو نمیخوایم مثل یکی که بهش آب نبات بدی ازش طلا ببری واقعا فکر میکنید اینقدر احمقیم؟؟؟ کارون گرانبهاترین و نفیس ترین سرمایه ای هست که قیمت نداره تا همین حد هم که آب رو انتقال دادیم کارون ضربه خورد و بیمار شده تا نفسشو نبرید راحت نمیشید؟ هر جا آدما طبیعت رو دستکاری کردن درست که نشده هیچ بدترم شده اکوسیستم منطقه رو لطفا دستکاری نکنید به طبیعت احترام بگذارید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
1
5
comment بچه گول میزنیدصنایع کارخونه ها رو می دهید کارون رو می برید!!! کارون قیمت نداره کارون یعنی زندگی یعنی حیات ما خوزستانی ها...
comment
نویسنده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
1
6
comment شوشان عزیز چه اصراری به درج اظهار نظرات بی پایه و اساس فردی که درجه علمی وی مشخص نیست دارید معلوم نیست این شخص از چه مرجعی این مطالب را در آورده و می گوید به نظر می رسد برای تخریب اقدامات مردمی در اعتراض به انتقال آب کارون این مطالب را گفته باشد جالب است که تمام پاسخ های بی پایه ی وی نیز به کامنت ها را منتشر می نمایید احتمالاً تصور می کنید که باعث ایجاد گفتگوی دوطرف کاملاً علمی و منطقی شده اید !
باید بگویم که اظهار نظرات در فضاهای علمی و آکادمیک قابل اعتنا باید شامل چند مشخصه استاندارد باشند:
1- فرد نویسنده یا نویسندگان شناخته شده و درجه علمی آنها و جایگاهشان مشخص و به تایید رسیده باشد.
2- تمام مطالب گفته شده باید مرجع علمی قابل قبول داشته باشند یا حاصل از مطالعات میدانی یا انجام آزمایشات به تایید رسیده و ثبت شده یا خروجی یک مدل رایانه ای شناخته شده به تایید رسیده در مراجع علمی قابل قبول باشند
3- نوشته انها باید از ساختار خاصی تبعیت کند ( مقدمه ، روش تحقیق ، آزمایشات ، نتایج ، پیشنهادات و...) داشته باشد.
4- ساختار وگویش علمی و قابل تامل ومهم بودن مطالب را چند نفر استاد صاحب نظر و کار کشته با درجه های دانشگاهی قابل اعتنا بررسی و به تایید برسانند
5- در جایگاهی (panel) تخصصی مطالب ارائه و صحت آن مورد پرسش وپاسخ قرار گرفته باشد وشنوندگان با درجه علمی قابل قبول و مرتبط اغنا شده باشند
6- نوشته به عنوان مبنایی علمی مورد تایید مراجع ذیصلاح به تایید رسیده باشد

نوشته فوق هیچکدام از این مشخصه ها را نداشته وصرفا اظهار نظرات فردی است که جایگاه علمی آن هم مشخص نشده.
این مطالب مخالف با تمام گزارشات تهیه شده از بدو شروع مطالعات شرکت های آمریکایی ، کانادایی ،سوئدی و... از بیش از نیم قرن پیش توسط سازمان برنامه وبودجه وقت است( سازمان برنامه و بودجه وقت جایگاهی ملی داشته نه منطقه ای که به نفع یا مخالف استانی دیگر بخواهد نظراتی را قبول کند) و مخالف با طرح آمایش تهیه شده چند دهه قبل است که تنها طرح آمایش سرزمین موجود است.
ایشان تمام مطالعات موجود مشاورین خارجی و داخلی را با اظهارات واهی بدون مدرک به خطا می پندارد و خود را بازهم بدون ارائه سند ومدرک تنها دانای امور کشاورزی و زمین شناسی خاکشناسی و آمایش سرزمین و... می پندارند و گو اینکه هیچکس دیگر در این کشور کارشناس و متخصص نیست و هیچکس هیچی نمی فهمد جز وی و هیچ مطالعات و گزارش و تحقیقی انجام نشده و گزارشات تمام مراکز تحقیقات کشاورزی که توسط وزارت کشاورزی قبل و بعد از انقلاب در خوزستان ایجاد شده تماماً کذب می پندارد
خرمای دارای مشتری جهانی خوزستان وشادگان و بهبهان را نامرغوب گفته و رطب( ونه خرما) بم را که سرعت فسادش بالا است را مرغوب می گوید و به هیچ آمار و گزارش مکتوبی هم پایبند نیست انگار نه انگارکه خوزستان سرآمد تولید خرما در خاورمیانه و حتا جهان است.
هر که را مستند به رد دلایلش رای می دهد را متعصب می داند و استدلالات بی مدرک خود را تنها مرجع صحیح می داند.
اراضی شمال خوزستان دارای بیش از 1 میلیون هکتار کلاس یک کشاورزی را ناچیز می پندارد.
کلاس یک خاک کشاورزی از نظر فائو بهترین خاک برای کشاورزی است و مواد معدنی در خاک اصلاً اهمیتی برای کشاورزی ندارند و برای ایجاد انحراف در نگاه خواننده نا آگاه است و ایجاد جو روانی و تردید و تشکیک در جامعه در صحت اطلاعات صحیح موجود
وی با سو استفاده از جو روانی ایجاد شده در اثر مدیریت غلط منابع آب توسط مدیران ملی که در تمامی کشور مشکل و معضلات مدیریت منابع آب را بوجود آورده اند و نگاهی عاقل اندر سفیه و. استفاده از وضعیت نامطلوب کیفیت آب که مردم به خوبی آنرا احساس می کنندتلاش در القای مطالب غلط را به عموم مردم غیر متخصص دارد تا همواره به نگاه تردید به کارشناسان نظر داشته باشند و در گفته های آنان شک کنندو این باعث سلب اعتماد عمومی جامعه به نتایج مطالعات می شود
کلاس های خاک کشاورزی را قبول ندارد نظر فائو باسابقه اطلاعات و استاندارد سازی بیش از یک قرن را آبکی می داندو...
آیا چنین فرد غیر کارشناسی قابلیت بحث را دارد؟
فقط یک اشاره و تمام :
مقاله علمی و ارائه شده در همایش های علمی معتبر به نام " مقایسه بهره وری محصولات کشاورزی در خوزستان و اصفهان " نوشته سهراب مینایی را مطالعه کنید تا بفهمید بهره وری محصولات کشاورزی وخصوصاً محصولات کشاورزی استراتژیک در چه استانی بالاتر است و خاک و هوای چه استانی مرغوبتر
پاسخ ها
comment
یک مسلمان ایرانی
| Sweden |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
comment نویسنده محترم

اولا اگر براستی قصد سوئی در کارتان نیست باید بدانید که انظر الی ماقال و لا تنظر الی من قال. آری. این حرف جدید است و کسی تا پیش از نگارنده سعی نکرده است تخصیص منابع را با نگاه ملی بررسی کند. لهذا منتظر
نباشید که در مقاله های دیگران این چیزها را بیابید. ضمنا در کشور ما رسم
بر این است که کسانی به جایی می رسند و اسمشان مطرح می شود که موافق باب
طبع مردم حرف بزنند.
حتی در محیط های علمی.


ثانیا: آیا سایت حاضر یک سایت تخصصی است و آیا در صورت نام بردن از مراجع
معتبر زمین شناسی و خاکشناسی این حرفها را می پذیرفتید؟ من تمام کتابهای
نوشته شده در مورد زمین شناسی زاگرس را به شما معرفی می کنم. همه شان
بدون کم و کاست به مساله فقیر بودن زاگرس از سنگهای آذرین اذعان دارند.



ثالثا: نگاه فائو یک نگاه کاملا آماری است. فائو تنها حجم محصولات
تولیدی یک ناحیه را مد نظر قرار می دهد و هیچ گاه نمی گوید که اگر این
مقدار آب و کود در نقطه ای دیگر به کار گرفته می شد محصول بیشتری می داد
یا نمی داد.
ضمنا من به جای یک میلیون هکتار خاک شمال خوزستان متجاوز از ده میلیون
هکتار خاک غنی و نفوذ پذیر در ایران مرکزی را به شما معرفی می کنم که با
کمترین مصرف کود و آب بیش از آن مقدار مورد نظر شما محصول دهد.

رابعا مقاله سهراب مینایی تنها بر اساس نگاه به زمینهای زیر کشت در غرب و
اصفهان و مقایسه آن با شمال خوزستان است! این مقاله نویس محترم به هیچ وجه قصد بررسی امکان بهینه سازی کشاورزی و تغییر اولویتهای تخصیص منابع
آب را نداشته است.

در غرب اصقهان هم مانند شمال خوزستان خاکهای موجود نتیجه فرسایش زاگرس
هستند و ارزش کشاورزی واقعی ندارند. اما آبی که می توانست به شرق اصفهان
برود را در غرب اصفهان به هدر می دهند. در اینجا تنها مسابقه بر سر مصرف
بیشتر آب مطرح است.
شمال خوزستان آب بیشتری نسبت به غرب اصفهان دارد و بیشتر آب هدر می دهد
و لهذا محصول بیشتری بر می دارد. اما همه این کار اسراف و خلاف مسلم عقلی
و شرعی است.


راستش انتظار داشتم افرادی که قدری تحصیل کرده هستند از نگاه های
متعصبانه ....دورباشند.
من انتظار وجود برخوردهای منفی را از جانب مردم خوزستان داشتم و اما این همه منفی گری براستی ناامیدکننده و دور از انتظار بود.
comment
نویسنده
| Netherlands |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
comment
comment باز هم که ادعای تکراری بدون سند کردید ، شما به ما بگو این ادعا کجا ارائه شده فقط همین سایت غیر تخصصی برای خوانندگانی که از زمین شناسی آب وخاک هیچ سررشته ای ندارند؟ فانو فقط آمار ارائه نمی دهد استاندارد هم ارائه می دهد اسنانداردها دقیق و بر پایه مطالعات وتجربه های چند دهه در کشورهای مختلف است و اتفاقاً حساسیت های بیشتری هم بر روی کشورهای درحال توسعه و از بین بردن فقر بخصوص فقر غذایی دارد /اتفاقا با از همین منظر که گوینده چه گفته نه چه کسی است به موضوع نگاه شده گفته های شما پایه ندارد فرضیه است تبدیل به نظریه نشده برای این راه باید بگویید چه آزمایشاتی انجام داده اید و منبع اطلاعات شما کجاست/ این سایت تخصصی نیست اما ببینندگان سایت از متخصصان هم هستند که اتفاقاً تعداد آنها هم کم نیستند/ ما آدرس دقیق خاک های مرغوب را دادیم شما فقط ادعا کردید که 10 میلیون خاک وجود دارد هرچند اگر هم وجود داشته باشد اصل موضوع کم آبی برای همین 1 میلیون هکتار موجود لب آب هم تغییری نمی کند و بی خردی است که آب برای 1 میلیون هکتار زمین مرغوب در کنار رود نداشته باشیم اما با صرف هزینه های بسیار بسیار گزاف بخواهیم برای مقدار کمتری از این زمینها تونل و کانال و سد بزنیم و آب را پای آنها ببریم در صورتیکه آب بدون هیچ هزینه ای پای زمین های مرغوب خوزستان می آید /نگاه مقایسه ای آقای مهندس مینایی دقیقاً مقایسه بهروری آب با مصرف معقول و مساوی با اصفهان است طبق سند ملی آب کشور و نتیجه گرفته است که آب درخوزستان تولید محصول مشابه بیشتری نسبت به اصفهان دارد.( با همان فرض مصرف مساوی آب) ضمن اینکه استفاده های دیگری را که از پساب همین آب در خوزستان می توان کرد در محاسبات خود نیاورده وشما سخت در اشتباهید و معلوم است مقاله را نخوانده اید/ برای شوشان متاسفم که با درج یک مطلب کاملا غیر علمی القای تشکیک در بررسی کارشناسان برجسته کشور می کند و فرضیه های یک ذهن پریشان را به عنوان مطلبی ژورنالیستی به خورد مردم شریف می دهد چرا که به فرض ژورنالیستی بودن یک مطلب آن نوشته هم باید مستخرج از مطالب علمی به اثبات رسیده ولی به زبان ساده باشد وگرنه فقط نوشته ای تخیلی به حساب می آید/ شما که تحصیل کرده هستی به ما بگو مستندات حرفت در کدام نشریه ی علمی ، کدام کنفرانس یا کدام کتاب چاپ شده وچرا فکر می کنید که کسی دیدگاه ملی برای تخصیص منابع نداشته و کار نکرده است یعنی شما دلسوزتر از هوشنگ ابتهاج بودید کسی خبر نداشت؟! نگاه اغلب کارشناسان این سرزمین ملی است .
مرغوبیت خاک به بافت آن است مواد معدنی با اولین آبیاری شسته شده در زهاب خارج می شود و در بافت گباه ذخیره می شود و دقیقاً به همین علت است که به خاک های در تمامی کشور وحتا مناطقی که گفتید کود اضافه می کنند . هر وقت فرضیه شما اثبات شد و تبدیل به نظریه شد به انعکاس آن بپردازید ما هم استفاده می کنیم به غیر از این در حال فرافکنی و انحراف افکار عمومی هستید در هر حال با توجه به بررسی های برجسته ترین کارشناسان کشور در مرکز پژوهش های مجلس انتقال آب کارون جز زیان برای کشور وخسارت های بی بازگشت و نابودی سرزمین چیزی به بار نخواهد آورد
comment
ناشناس
| Sweden |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
comment
comment آقای نویسنده محترم
عوامفریب کسی است که چیزهایی می نویسد تا دل مردم را به دست بیاورد!

دارم خیلی مودبانه به شما می گویم که این نکته نتیجه تحقیق شخصی نگارنده بر پایه واقعیتهای زمین شناسی زاگرس و خوزستان است. تاکنون هم این مطلب جایی طرح نشده است که شما انتظار دارید نگارنده هم مانند بعض به اصطلاح محققان کارش رونویسی از روی مقالات دیگران باشد. اما اگر کتابهای مریوط به زمین شناسی زاگرس را می خواهید مطالعه مطالعه کنید عجالتا زمین شناسی ایران از دکتر درویش زاده و زمین شناسی زاگرس از دکتر مطیعی را به شما به عنوان منبع اولیه معرفی می کنم تا ببینید چرا می گویم زاگرس فقیر است و جز آهک و رس عملا چیز دیگری برای عرضه به خوزستان نداشته است. البته کسی نیامده بنویسد که وقتی این آبرفت فقیر به خوزستان می آید چقدر آبیاری و کود لازم دارد.


براستی این متخصصان مورد نظر شما چه کسانی هستند که در مورد زمین شناسی هیچ نمی دانند؟ حتی رشته هایی مانند کشاورزی خاک وعمران هم کما بیش از این حقایق آگاهند اما طوری در این سایت با چند حقیقت مسلم برخورد شد که واقعا دور از انتظارم بود.

دیگر اینکه البته در نگاه محلی و منطقه ای کسی حاضر نیست زمین کشاورزی خود را رها کند و آب را به دیگری بدهد. اما یک نگاه ملی می گوید آب و خاک سرمایه های ملی هستند. باید جایی آب سرمایه گذاری شود که سود حداکثر ارائه کند.
تمام مقالات و گزارش های فائو در مورد بهینه سازی کشاورزی محلی است. یعنی اینکه چقدر کود افزایش یاید یا روشهای آبیاری تغییر کند. اما هیچگاه در مورد تخصیص نهاده های اصلی کشورزی از محلی به محل دیگر چیزی نمی گوید و اصلا چنین کاری نمی کند.

اما فکر می کنم این آزمایشی که گفتم برای همه مردم خوزستان میسر است. بعد از یک باران سنگین ، یک متر زمین را بکنند و ببینید چرا خشک است.

بگذارید این را هم اضافه کنم که آقای نویسنده محترم که ظاهرا با غیظ شدیدی هم دارد می نویسد یادشان بیاید که ضرب المثل " لیس وراء العبادان قریه" را اصفهانیها نساخته اند! همین ضرب المثل کافیست تا نشان دهد خوزستان منطقه ای عملا خالی از سکنه و کشاورزی بوده است. چه چیز را دارید انکار می کنید؟


اما یک تذکر جدی و دوستانه

وقتی کسی مطلب جدیدی را می بینید که باب میلتان نیست راهش کشیدن جیغ بنفش نیست. راهش توصیه به خفه کردن و مانع از انتشار آن شدن نیست. تمام نظریات بزرگ علمی جهان در روز اول مخالف همه نظرات قبلی بودند. حتی تا چند قرن مانع از انتشار این واقعیتها شدند. عده ای را سوزاندند و عده ای را هم وادار کردند که بگویند خورشید دور زمین می چرخد! و همه مخالفان این افکار جدید هم حرفشان حرف شما بود " مگر تو بیش از قبلی ها می دانی؟ مگر می توانی حرفت را ثابت کنی؟ مگر کدام شخص فرهیخته ای چنین حرفی زده است ؟ .."

نویسنده عزیز
متاسفانه کار بیشتر کسانی که در مملکت ما کارشناس نامیده می شود این است که نسیه را رها کنند و نقد را بچسبند. مثلا بگویند که عجالتا نباید کشاورزی را در خوزستان تعطیل کنیم اما جرات نمی کنند بگویند می شود سایتهای تازه ای برای کشاورزی در ایران گشود. آنها نه نگاه ملی دارند و نه تفکر ریسک پذیر. نگاه کنید که حتی وقتی یک نفر مانند پرفسور کردوانی پیشنهاد داد که آب شیرین را برای دریاچه ارومیه هدر ندهید و بگذارید خشک شود با او چه برخوردی کردند همین کارشناسان مورد نظر شما.همین کارشناسان حتی نگفتند راه نجات دریاچه ارومیه تنها انتقال آب از دریای خزر یا سیاه است و نباید آب شیرین ارس را برایش هدر دهیم. چرا؟ چون کارشناسانی حرفشان به کرسی می نشیند که حرفهای عوام پسند بزنند.

اما اثبات خواستید. اثباتش را در بازار به شما نشان می دهم. مراجعه کنید و یک پیاز جیرفت و مرکبات ایران مرکزی و همان خرمای تولید بم را با محصولات مشابه در خوزستان مقایسه کنید. البته دیدم که به جای پذیرش واقعیتی که همه مردم ایران آن را تجربه کرده اند گفتید آنچه بم تولید می کند رطب است و مال شما خرما!! اما واقعیت این است که اگر مردم خوزستان می توانستند رطب بم را می کاشتند. حتی کیفیت خرمای خوزستان با خرمای عراق هم - که ظاهرا مشابه هستند- قابل مقایسه نیست. دلیل این مساله تماما در تفاوت خاک است. چیزی که شما مصمم به انکار کورکورانه آن هستید.

شما می توانید مرا به نخود سیاه حواله دهید بگویید برو فعلا چند تا مقاله بنویس ببین کسی اهمیت می دهد یا نمی دهد!! اما این مساله واقعیت را عوض نمی کند.
گالیله بعد از محاکمه روی زمین نوشته بود :" با همه ایها زمین می گردد"
من هم به شما می گوی با همه این بحث ها و گردن کلفتی کسانی که تحمل شنیدن نظرات مخالف را ندارند، خاک فقیر و رسی خوزستان غنی نخواهد شد. و زمین نامرغوبی که به ضرب استفاده چند برابری از آب و کود محصول داده مرغوب لقب نخواهد گرفت.
comment
نویسنده
| Netherlands |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
comment
comment چیزی که فراموشم شد و اظهار نظر شما در مورد انتقال آب به دریاچه ارومیه بود شما می دانید طرح انتقال آب از خزر به دریاچه ارومیه چگونه است؟ پمپاژ آب در 4 مرحله به ارتفاعات کوه های سر سبز البرز و ذخیره کردن آب شور خزر در میان این جنگل ها که ریه کشورند و از بین بردن انها و صرف انرژی فراوان و بعد سرازیر کردن ان به دریاچه ارومیه ؟؟؟؟!!! واقعا نگاه بی خردانه ای نیست ؟ شما از وجود لابی های قدرت و ثروت احداث سازه های بزرگ و مخرب محیط زیست اطلاع دارید اصلا اعتقادی به محیط زیست دارید ونظریه اثبات شده اثر بال پروانه را می دانید چیست؟ می دانید که حکمت خدا بر وجود هر موجودی در دنیا جاری است و انسان فقط حق دارد با این نظم خود را تطبیق دهد و گرنه کفران نعمت کرده همانگونه که با سد سازی های متعدد دریاچه ارومیه را خشک کردندو همانگونه که با مدیریت غلط زاینده رود خشک شد و بختگان خشکید و کارون در حال خشکیدن است وقتی از چیزی اطلاع ندارید اظهار نظر نفرمایید
شما می دانید داشنگاه اصفهان هزینه هر مترمکعب تصفیه وانتقال آب خلیج فارس را چقدر محاسبه کرده ؟ هر متر مکعب 100 هزار تومان! مسخره نیست؟
انتقال آب در هر جا و به هر دلیل غلط است حتا برای شرب ، مدیریت منابع و آمایش سرزمین تنها راه است
comment
کامبیز
|
United Kingdom
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
3
3
comment اغای نویسند الن بیشتری نیشکر تو خوزستان تولد میشه .چرا چرت میگی .اصفهان با اب چهار محال رو هم همین جور کرده بود .حالا نوبت خوزستانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
3
2
comment مطلب جالب و متفاوتی است. هر چند نتیجه گیری آن عجولانه است، اما از ارزش مطلب نمی کاهد. امید است مطالب بیشتری در این ارتباط از این نویسنده بخوانیم. همچنین از ایشان می خواهم تا در مطالب بعدی اش منابع مورد ارجاع خود را اعلام کند.
comment
حاج جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
2
3
comment پاینده باد ایران - زنده باد خوزستان .
comment
حامد
|
United States
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
2
5
comment از نظر خاک که مشخصه خوزستان خاک حاصل خیزی داره! جلگه ی خوزستان هم همیشه این حرفو میزنه، همینطور رتبه ی دوم در غلات کشور، حالا اینش به کنار . میخوان کارخونه هارو بدن به خوزستان که چی بشه؟!! ما خودمون آلودگی کم داریم که دود کارخونه های شمارو هم بخوریم؟!!! میخواین واسه خودتون بهشت درست کنین و واسه ما جهنم؟ کم دمای هوا بالاس که این کارخونه ها بیان بدترش کنن؟!!!!!!!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
1
6
comment خوشبختانه منطق نویسنده آنقدر ضعیف هست که نظرات منطقی دیگران را تنها به ادعای تکراری تعصب مردود می شمرد!
و بدون هیچ سند و مدرکی، نظرات خود را کارشناسی شده و درست می داند ...
بهرحال ممنون از این سایت که با کامنت های بقیه خوانندگان، این اطمینان دو چندان شد که باید کارون را برای ایران و خوزستان پرآب نگه داشت.
comment
حامد
|
United States
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
comment
1
6
comment از نظر خاک که مشخصه خوزستان خاک حاصل خیزی داره! جلگه ی خوزستان هم همیشه این حرفو میزنه، همینطور رتبه ی دوم در غلات کشور، حالا اینش به کنار . میخوان کارخونه هارو بدن به خوزستان که چی بشه؟!! ما خودمون آلودگی کم داریم که دود کارخونه های شمارو هم بخوریم؟!!! میخواین واسه خودتون بهشت درست کنین و واسه ما جهنم؟ کم دمای هوا بالاس که این کارخونه ها بیان بدترش کنن؟!!!!!!!
comment
ماهان
|
Canada
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
comment
1
5
comment این مقاله سرشار از مغالطه و دروغ و مردم فریبی است و احتمال زیاد نویسنده عضو مافیای دزدی آب هست که از این راه به قیمت نابودی و بدبخت کردن دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان به مال ومنالی میرسه .............نیازی بدلیل اوردن من نیست اونقدر مطالب کارشناسی در مورد خشک شدن چشمه ها و رودخانه های دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان موجود هست که دیگه همه کسانی که تواین زمینه فعالیت دارن میدونن.
خدا خودش بهتر میدونسته رودخونه ها را به سمت کدوم خاک سرازیر کنه وکویر را در کجا بیافرینه .
comment
نگین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
comment
1
5
comment اصفهانی های عزیز بدانید که وضو با آب غصبی حرام است....
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
comment
0
5
comment اگه کارون خشک بشه خوزستان به خطر بیافته کی میخواد بمونه نفت استخراج کنه بقیه ایران کیفشو بکنن؟؟
comment
عزیز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
comment
0
1
comment چند سوال از نویسنده یادداشت:

1) جونه دادا سرکاریم نه!!؟
2) مِگه زمینای ما غیر زمینای زاگروسس!!؟
3) تکلیفتو روشِن کن: میخای زاینده رود آبدار بشد یا که کارونو بخشکونی!!؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
comment
0
1
comment واقعا خدا رحم کرد که معدن قابل انتقال نیست وگرنه شما مدعی اونم میشدید آقای کارشناس! درست میگی ما همه ایرانی هستیم پس شما چطور راضی میشی خوزستانی ها از همین مثلا آبی هم که توی کارون مونده بی بهره باشن آقا این آب خوردن نداره سعی نکنید با نابودی استان‌های دیگه آبادی استان خودتون تضمین کنید از خدا بترید و اینقدر از خود راضی نباشید بابا ما هم آمدیم ایرانی هستیم نه هوا داریم نه امکاناتی که شما دارید میخواهید همین یه ذره آبی هم که با فاضلاب مخلوط شده رو ببرید تا فاضلاب خالص به خودمون بدن
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
comment
0
2
comment فکر میکنم شما تنها کارشناس خاک در ایران و شاید هم در خاورمیانه باشید چون فقط شمایید که راجع به خاک خوزستان این نظریات دادید اگه منبعی دارید معرفی کنید نگران نباش ما مطالعه میکنیم انشاها... که خدایی نکرده مطالبتان ساخته پرداخته ذهنتان نباشه . ضمنا در مورد تمدن عیلام و کاخ آپادانا و زیگورات چغازنبیل و ..... مطالعه کن تا متوجه بشی که قدمت خوزستان به چه زمانی برمیگرده حتما میگی مشکل عقلی داشتن که تو خاک رس کشاورزی میکردن یا راه اصفهان رو بلد نبودن و یا مثل جوابی که به اکثر منتقدات دادی میگی متعصب بودن . وقت کردی سفرنامه ناصرخسرو مطالعه کن . راستی تا اونجا که اکثر مردم میدونن بناهای تاریخی اصفهان به بعد از اسلام برمیگرده یعنی حدود هزار و چهارصد سال پیش از اون 4000 سالی هم که میگی خبری نیست .
comment
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
comment
0
1
comment [...]باچراغ
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
comment
0
0
comment به امید آبادی کل ایران..............................
لطفا اختلافات منطقه ای رو کنار بزازید و با هم متهد بشید.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
comment
0
0
comment کاملا [...] و در اوج بی [...] مطلب بیان شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار